Dag 4. Havelte-Steenwijk-Giethoorn-Blokzijl-Marknessr-Kraggenburg-Genemuiden-Kampen-Elburg-t Harde 99 km.

Nederland, 't Harde

Deze ochtend opgestaan met regen dus natte tent. Terwijl onze buren bepakt en bezakt met regenkleding vertrokken deden wij dat niet, zo hard regende het ook weer niet. Het was af en toe miezerig.
Ik deed bij het Hunehuis nog een blik naar de Hunebedden en dacht wat heb ik hier vroeger toch zitten afzien in dat mulle zand.
Gerrit Bloemberg was onze schaatstrainer en elke zondagmorgen beulde die ons af. Samen met Jan de Vries ging ik hier heen.
In Kallenkote bij een zorgboerderij namen we koffie en stuiterden niet veel later Steenwijk door.
In Giethoorn geen toeristen dus we konden op de fiets blijven zitten. Op naar Blokzijl maar dan moet je eerst met het pontje van Jonen. Ook hier zijn ze de tijd vooruit gegaan. Honderd meter voor de veer moet je pinnen en komt het kaartje uit de automaat.
In Blokzijl gaan ze nog verder. In de winkel met de welbekende Blokzijler brok is het zelfbediening. Je pakt het brok, tikt het bedrag in , je pint en je bent klaar. Zo lossen ze het personeels tekort op.
Daarna door de polder, zelfs een bos is er, het Voorsterbos. Via Kraggenburg en Genemuiden, Grafhorst, daar wil je toch niet wonen, bij hoog water wordt het je graf.
Via Kampen naar Elburg, het pittoreske vesting plaatsje. We zijn nu op camping Rozehoeve bij 't Harde. Mooi schoon, niet duur en rustig.
Het was een mooie tocht door de Weerribben en vooral goede fietspaden. Een aantal jaren geleden hebben we de Zuiderzeeronde nog gefietst maar hadden van Elburg naar Kampen toen over geslagen. Dat hebben we nu rechtgezet.
Op de Rozehoeve hebben ze WiFi. ,, Wat is het wachtwoord? ,, ikwilinternet". Hoe simpel wil je het hebben.

In Kallenkote bij de Maargieshoeve koffie gedronken dachten wij, daar hebben wij vorige week tijdens de Drentse fietsvierdaagse ook koffie gedronken,leuk weer jullie belevenissen te volgen.

Jentinus en Roelie 2022-07-26 22:09:26

De Kop van Overijssel, mooie omgeving. Er is wel veel veranderd. Vroeger heette de pontbaas Klaas, Klaas van Jonen. Had tevens een illegaal cafe. Een soort huiskamercafe. Dat werd gedoogd destijds. Dat zie je niet meer tegenwoordig. Blokzijl ook een leuk historisch Zuiderzeestadje. Bij de krappe sluis is het gezellig zitten en goed eten. Pad om en nabij Kalenberg is een jaartje geleden vernieuwd, dat fietste vast een stuk prettiger (tenzij het druk is). Mooi viswater daar, maar goed, aan hengelen doen jullie niet. Desondanks veel fietsplezier nog.

Lampie 2022-07-26 22:52:04

Ik kan mij aansluiten bij de woorden van Willem, de kop van Overijssel is een mooie omgeving. De afgelopen maanden hebben mij eega en ik dit zelf ervaren. Mijn vader kende dit deel van Nederland ook niet en heeft zijn ogen uitgekeken. Bart, jouw laten afzien, meestal ben jij degene die dit deed op de tennisbaan en vond je het leuk om de tegenstander zoveel mogelijk meters te laten maken. Nu doen jullie dit laatste samen op de fiets, minstens zo leuk. Jammer van het natte pak vanochtend, weer extra kilo’s in de tassen.na een avondje volop in de wind, is de tent zo weer droog. Nog geen eieren voor ontbijt gehad?