Rondje Ierland Epiloog

Nederland, Appingedam

Vannacht voeren we over een uiterst kalme zee van Newcastle naar IJmuiden.
De anti-zeeziekpillen waren dus niet nodig, toch heeft Ineke ze voor de zekerheid maar ingenomen. En het is goedgegaan. Om 8 uur ging de scheepstoeter om ons wakker te maken, aankomst zou om 9.45 zijn, maar dat was dus niet zo, hoe dat kon, lees maar verder.
Ik heb een paar koppen thee gehaald bij de pantry met een paar croissants. Dat was lekker hoor, en je had er de eerste uren ook wel genoeg aan, dachten we..... Omdat onze hut helemaal voorin zat, hadden we dus ook totaal geen last van de schroefas, waar we toen in 2016 bovenop lagen. Het was heerlijk rustig, wel wat warm en de bedjes waren vrij smal.
Bij het naderen van de haven heb ik nog een foto gemaakt, altijd weer leuk om Holland vanaf zee te bekijken. De hoogovens kun je vanaf kilometers ver al zien roken. Op een bepaald moment was er een aankondiging door de speakers dat ook wij naar dek 5 konden gaan om onze fietsen te pakken. Zo'n groot schip is net een groot pakhuis, alle trappen en deuren lijken op elkaar, maar we slaagden er in toch op dek 5 te komen waar onze fietsen stonden. Wij alle spullen maar opladen en wachten totdat wij aan de beurt waren om naar buiten te gaan.
Dat liep toch weer wat anders. We wachtten al een hele tijd, de boot zou om 9.45 aanlegggen. Dan mag je verwachten dat je toch uiterlijk om 10.15 aan de beurt bent om de boot te verlaten. In tegenstelling tot in Schotland hebben de auto's en motoren hier voorrang. Dat is waardeloos want al die herrie (vooral van de motoren) en al die vieze uitlaatgassen is echt niet fijn. Om 10.30 ineens een aankondiging via de luidsprekers, dat er sprake was van een storing aan het luik dat voorin het schip zat. Deze zat klem, en wij moesten " even " geduld hebben. Dat hebben we geweten, wachten en wachten en wachten. Op den duur kwamen er wat medewerkers aan, die zeiden dat we werden verzocht om naar de 9e verdieping te gaan. Daar zouden we koffie en uitleg over de gang van zaken krijgen. Ik kreeg gelijk een deja-vu gevoel van de ferry van Belfast naar Schotland, vorig weekend....
Nee he, het zal toch niet weer zo zijn.
Ineke was in de tussentijd weer naar boven gelopen om een toilet op te zoeken.
Toen kwam er weer een medewerker aan, die monsterde onze fietsen, en zei dat we konden vertrekken via gangboord. Dan kom je in de voetgangerstunnel, zo'n lange buis ,net als op Schiphol.
Dat was mooi, maar Ineke was in geen velden of wegen te bekennen. Ik had het vermoeden dat ze probeerde de weg naar beneden naar dek 5 terug te vinden in deze heksenketel, want iedereen in de auto's naast ons, moesten eruit, allemaal naar boven. Ik maar wachten en wachten, komen er weer van die medewerkers aan, waarom ik nog niet weg was via het gangboord. Ik zei "ik wacht nog op mijn vrouw die naar het toilet is". Ik probeerde haar te bellen, maar ze had haar telefoon niet bij zich. Het was al 11 uur, en we zaten al een dik uur vast.
Ik dacht, ik ga alvast kijken bij dat gangboord, of je daar gemakkelijk uit kunt. Dat bleek het geval, maar dat ging niet zo gemakkelijk als ik dacht.
Er stond namelijk een Nederlandse medewerker van de pier, en die verbood om fietsen door deze terminal te laten.
Er stonden inmiddels al een 10-tal fietsers klaar met hun fiets, om via deze weg naar buiten te gaan. Veel discussies in het Nederlands en Engels, op den duur kwam er een nog hogere medewerker aan van DFDS en deze kon ons duidelijk maken dat we nog even geduld moesten hebben, maar dat het zou worden geregeld. Ik weer terug naar onze fietsen, daar stonden ook al 3 Drentse motorrijders wat somber te kijken. Die wisten te vertellen dat ze moesten wachten tot 13.00, uur dan zou er een kraan komen, die het hek op kan tillen zodat je de boot kon verlaten.
Op dat moment kwam Ineke er ook weer aan met 2 koffie. Ik vertelde van mijn wedervaren, en Ineke van de hare. Zij hoorde op haar terugweg van het toilet dat je ivm het wachten gratis koffie kon halen op dek 9. Zij daarnaartoe, in een lange rij gewacht tot het haar beurt was. Wat denk je, precies toen het haar beurt was, was de tank leeg. Dan maar thee dacht ze. Dat water was bruin, dat klopte dus niet. Maar er kwam gelukkig een nieuwe tank koffie, dus 2 bekers getapt. Het vreemde/gemene daaraan was, dat als wij koffie kochten en we 'small' bestelden, altijd een 'tall' kregen (en betaalden). Nu hadden ze ineens zomaar 'small' bekers. Jaja.
Afijn, we waren weer bijelkaar en wij hebben maar snel de koffie opgedronken. Daarna wij met de fietsen naar het gangboord. Wij wensten de Drentse motorrijders veel sterkte met het wachten.
Gelukkig had de man in het oranje jack, die over de tunnel ging, waarschijnlijk over zijn hart gestreken. Want nu mochten wij 1 voor 1 voorzichtig over het gangboord het schip verlaten. Waarschijnlijk was hij bang dat het één of het ander beschadigd zou worden, dat begreep ik althans uit de strekking van het verhaal. Wij uiterst rustig lopend naar de terminal waar ons een roltrap wachtte naar beneden. Nou, dat zagen we met die zwaar beladen fietsen niet zitten, maar gelukkig was er ook een liftje, zie foto.
Inmiddels was het bijna12 uur toen we eindelijk buiten stonden. Toen we achterom naar boven keken, zagen we alle mensen uit de auto's boven op het dek naar ons staan te kijken. Sneu, omdat wij er wel uitkonden en zij niet. Eén van de medewerkers beneden vertelde mij dat dit al de 2e keer was dat het hek kapot was, maar deze keer was er een cilinder helemaal doormidden. Zo'n hek gaat natuurlijk via oliedruk omhoog en naar beneden, en als dat kapot is, ja, dan ben je verder van huis. Hij zei nog dat het wordt dat DFDS met wat nieuwere boten komt. Via de paspoortcontrole konden we dan eindelijk de terminal verlaten en konden we gelijk onze zonnebrillen opzetten. Die hadden we al meer dan een week niet gezien. Ik heb nog even een foto gemaakt van de ferry. Vervolgens zijn we verder gefietst naar Koog aan de Zaan waar mijn broer Piet en schoonzus Lies wonen die onze auto bij het begin van onze vakantie van Schiphol hebben meegenomen naar hun huis. Onderweg moesten we nog een keer oversteken met een pontje bij Driehuis. Ik had al visioenen dat deze pont het ook zou begeven, maar gelukkig liep het hier gesmeerd.
Via het idyllische Westzaan gereden naar Koog aan de Zaan, waar we werden onthaald met koffie en heerlijke tompoucen en later een lunch.
Daarna de fietsen uitelkaar gehaald, en in de auto gelegd. Het moest passen, want de heenreis zaten ze ook nog in een doos.
Om half 4 zijn we weggereden, om een uur later op de Afsluitdijk in een file terecht te komen vanaf het monument tot aan de Kornwerderzandsluizen. Ongeveer 3 kwartier tot een uur hebben we er over gedaan, dus dat kon er ook nog wel even bij. Maar gelukkig konden we veilig en wel Appingedam bereiken.
Dit is dan echt het laatste van onze vakantieperikelen wat we aan jullie toevertrouwen. Waar we het volgend jaar naartoe gaan? We hebben al wel een paar ideeën. Maar als jullie deze blog volgen, krijgen jullie vanzelf wel weer een email daarover.
Ook namens Ineke bedank ik jullie voor alle hartverwarmende en leuke reacties.
grtz Henk en Ineke.

Je verzint het niet! Ook het laatste deel van jullie reis ging niet zonder slag of stoot. Na een goede nacht kwam het op jullie geduld aan. Het duurde eindeloos om van het schip af te komen tot het gelukkig uiteindelijk wel ging lopen. De koffie met tompoucen in Koog wachtten op jullie en de tocht naar het eigen nestje in Appingedam is voltooid. Geniet van jullie thuis! We zullen jullie dagelijkse verslagen missen. Maar kennelijk krijgen we op termijn wel weer bericht over een nieuwe blog. Dank voor het deelgenoot maken van jullie wederwaardigheden tijdens de reis door Ierland en Schotland. Lieve groet, Petra

petra 2023-07-08 00:22:41

Welkom thuis Ineke en Henk. Bedankt voor jullie verslagen. Groeten uit Assen 👋🏼

Henk Samplonius 2023-07-08 00:31:25

Het is nogal wat om oudere vakantiegangers zo op de proef te stellen vwb incasseringsvermogen. Ik vind dat bijna misdadig. Maar goed, jullie hebben alle beproevingen doorstaan. Ik zag dat het schip dateert van 1987, dus eigenlijk rijp voor vervanging. Toch denk ik wel dat jullie kunnen terugkijken op een bijzondere vakantie, ook met mooie en minder mooie dagen. Ierland en Schotland zijn prachtige vakantie landen waar het goed toeven is. Alleen was bij jullie het weer vaak spelbreker. Ben erg benieuwd waar de reis volgend jaar naar toe gaat. Jullie heel erg bedankt dat jullie ons deelgenoot hebben gemaakt van jullie belevenissen. Het zal thuis wel even wennen zijn om weer ‘normaal’ te moeten functioneren. Gelukkig heb je in Nederland en zeker ook in Groningerland voldoende fietsmogelijkheden om in training te blijven.

Piet Emmelkamp 2023-07-08 06:43:25

Welkom thuis! Het was heel leuk om weer mee te lezen en kijken!

Lucian 2023-07-08 08:00:16

Doorzettingsvermogen is denk ik wel het thema van deze vakantie. Het weer, de variëteit aan campings en de oneigenlijke activiteiten op ferries. het zat niet allemaal mee. Velen hadden allang opgegeven of net als mij, beginnen er niet aan. Over de files bij Kornwerderzand kan ik dan wel meepraten na 5 jaar wekelijks op en neer naar Den Helder. Welkom thuis en we gaan elkaar wel weer zien. Succes met het plannen van de volgende beproeving.

Ignas 2023-07-08 08:31:21

Man man, wat n boudel om Nederland in te kommen. Mor joe binnen wat went en oeteindelijk ist allemoal weer lukt. Weer terug in Nederland met mooie herinneringen aan dizze fietsraais. Ben beneid woar volgend joar de rais hen gait, mogelijkheden genog. Ben net met bouk aan t lezen van Nederlands doame die fiets van Vuurland noar Alaska, mor dat wordt even te gek veur joe denk ik. Nogmoal hartelijk dank veur joen prachtige positieve verhoalen, zal ze missen. Moi.

Harm Jan Zuidema 2023-07-08 09:26:20

Een mooie kers op de taart zal ik maar zeggen. Gelukkig kun je er later om lachen en blijven ook vooral alle mooie herinneringen. Het zal saai zijn zonder jullie vakantie proza. We zoeken elkaar gauw eens op om verder bij te praten. Deze medaille komt jullie meer dan toe 👏✊🏅🏅🥰

H&Y 2023-07-08 09:48:03

Henk en Ineke, wij hebben genoten van jullie belevenissen. Keken elke dag uit naar de verslagen, leesbaar en waar je je alles bij kon voorstellen. Bewondering voor jullie doorzettingsvermogen en conditie, waarbij de weg en het weer een belangrijke rol speelden. Wij maakten de rondrit per huurauto dus dat is heel wat anders. Mooi ruig land, maar kon niet tippen aan IJsland wat ons betreft. Wat jullie met boten hebben ervaren, hebben wij met vliegtuigen... Bedankt hoor!

Klaas en Linze 2023-07-08 10:20:00

We hebben weer genoten van de vele kleurrijke verhalen en de mooie bijbehorende foto’s. Welkom thuis in het mooie, zonnige Appingedam

Bert en Jetty 2023-07-08 10:37:05

Gelukkig weer veilig thuis. Dank voor de prachtige verhalen en de mooie foto's. Wat een avontuurlijke reis was dit. Een goede zomer gewenst samen

Klaas Brontsema 2023-07-08 10:57:30

Welkom terug in Nederland! Man man wat een toestand ook nog op de laatste dag,gelukkig niet met een zwarte rand... Groot applaus voor jullie doorzettingsvermogen 👏👏👏jullie prachtige foto's en de humoristisch geschreven verhalen! Wij hebben ervan genoten in ieder geval! Bedankt! Groet vanuit een warm gasselternijveenschemond 😘

Truus,Benny 2023-07-08 22:22:33

👍mooi reisverslag Henk

Eric 2023-07-09 17:15:32

Welkom thuis! Na genieten van jullie vakantie en geniet van de verhalen. Groetjes Bartjan Janneke

Janneke 2023-07-09 17:51:31

En wij genieten van de verhalen 😀👍🏼

Janneke 2023-07-09 18:06:11

Ik heb jullie reisverslag gelezen en wat een belevenis zeg en mooie foto's, wel wat minder weer en fietsen met pap in de benen haha. Mooi dat jullie weer veilig thuis zijn en de groetjes, geniet