Dag8

IJsland, Keflavík

Vanmorgen toen we wakker werden begon het te motregenen. De Chinezen waren al vertrokken met hun bus.
Op weg richting de watervallen van Seljalandsfoss gingen deze al spontaan open toen we de camping afreden.
De wind wakkerde aan tot kracht 7 a 8 en het was ronduit onverantwoord om op de ringweg te blijven fietsen . Af en toe werden we door sterke rukwinden de weg opgeblazen. Je had dan geen controle meer over de fiets. En dat terwijl de meeste automobilisten al niet al te blij met ons waren gezien de (on)gepaste afstand die ze van ons hielden.
We hebben het urenlang volgehouden maar met een gemiddelde snelheid van 6-8 km/uur en inmiddels doorweekte regenpakken was dit geen lolletje meer. Het was een grijze waas zonder uitzicht, waarin we alleen de witte streep en het asfalt voor ogen hadden. En dat met nog geen 6 graden.
Aangekomen bij de watervallen stond daar een bus klaar naar Reykjavik.
Ik vroeg wat het zou kosten om ons naar Reykjavik te brengen. De chauffeur zei 9000 isk voor de fietsen en jullie mogen gratis mee. We hebben slechts even overlegd en besloten mee te gaan. Balen.
Maar na slechts 1droge dag vonden wij het welletjes. De weersvoorspelling lijkt de komende dagen ook nog niks. Dus in sneltreinvaart de tassen van de fiets af.
Stuur eraf en ze pastten mooi onderin.
Toen zelf de bus in, eindelijk droog en warm. En geen gebulder van de wind. Daar zaten we te druipen in die mooie bus. In Reykjavik bracht hij ons naar het busstation waar we vrij vlot over konden stappen. Was het bij de eerste bus een makkie, de buschauffeur hielp zelfs mee. Bij de 2e bus deed de chauffeur een partij moeilijk. Wat een flapdrol. De fietsen moesten van hem in een hele kleine ruimte en de koffers in de grote. Wij uitleggen dat het beter andersom pastte. Maar meneer dacht het beter te weten. Uiteindelijk zag hij ook in dat onze manier het meest logische was. Pfffff.
Bij de airport van Keflavik alles er weer uit en de fietsen weer inelkaar gezet.
En vervolgens door naar een guesthouse hier in Keflavik die ik in de bus via internet geboekt had. Lang leve internet.
Je kunt ook niet meer zonder zo'n ding.
Morgen gaan we de fietsen stallen en gaan we een auto huren.
Conclusie voor ons is dat wij ons verkeken hebben op de wind vooral en de vele regen en we daardoor weinig afstand konden overbruggen. Daarbij dat onze regenkleding daardoor helaas niet adequaat genoeg bleek.
Morgen maar verder kijken. Het is wel teleurstellend.

Ja ik kan mij voorstellen dat dit goed balen is. Maar als het zo tegen zit met het weer wat anders. Jullie heben het nog lang volgehouden, was mij niet gelukt maar jullie hebben toch een fantastisch avontuur om op terug te kijken. Ik hoop dat jullie nog een fantastische tijd zullen hebben met de rondrit met de auto. Veel suk6

willyan holtkamp pa0wah 2018-06-24 01:31:22

Lieve ( fiets) vrienden😉 Wij begrijpen helemaal hoe jullie je nu voelen. Dat hebben wij ook eens gehad met de rit van de krimmle wasserfallen naar Wenen. Wij hebben nl Wenen nooit gezien ook vanwege barre weersomstandigheden waarbij wij de enige fietsers waren die nog overbleven op de camping. Het weer is de enige onzekere factor en daar moet je respect voor hebben. Jullie hebben de enige en goede beslissing genomen door de fietsen te stallen en een auto te huren. Nu moet je in je hoofd een “ knop omzetten” en er toch een mooie vakantie van gaan maken. Dat gaat jullie vast lukken, zal alleen wat duurder 💵💳💰worden denk ik. Maar eens op IJsland de belangrijke wereldhistorische monumenten wel bezoeken. Dat is once-in-a-lifetime. Toch zie ik een glimlach op jullie foto in de bus, zien jullie het zelf ook?

Hedwig 2018-06-24 03:11:48

Beste Ineke en Henk, Dit zijn omstandigheden waar je geen grip op hebt, helaas. Maak er het beste van en probeer vooral te genieten. Ondanks het weer. Alle respect hoever jullie tot zover zijn gekomen. Hartelijke groet, Thea en Ignas

Ignas 2018-06-24 08:35:38

Heel jammer dat het weer de spelbreker is geworden van een mooie uitdagende vakantie. Hopelijk gaat het beter met de auto. Heel knap dat jullie het zolang op de fiets hebben volgehouden, diep respect. Hopelijk wordt het weer nog beter.

Piet uit Koog aan de Zaan 2018-06-24 09:02:40

Tsjonge wat een 'die-hards' zijn jullie. Onvergetelijke herinneringen heb je er in elk geval aan en natuurlijk ook weer stoere verhalen voor tijdens de verjaardag. Heel veel respect voor jullie, geniet ! En laat de zon dan maar in je hart schijnen !

Krijn en Janneke 2018-06-24 09:03:09

Een dapper besluit! Heel jammer, dat jullie niet kunnen doorfietsen zoals het plan was. Niet makkelijk om hieraan toe te geven als je je zo hebt voorbereid en verheugd. Nu ligt IJsland op een andere manier aan jullie voeten. Ben benieuwd naar jullie komende ervaringen en de foto’s. Veel plezier vandaag!

Petra 2018-06-24 10:32:58

Alle begrip voor jullie keuze!verstandig! Nu inderdaad de "knop"om en met een comfortabele auto verder!geniet van alles wat jullie zien en meemaken! Groetjes uit leek

Truus 2018-06-24 11:10:30

De lach op jullie gezicht verbloemt al die ellende en geeft aan dat jullie samen door dik en dun gaan. Heel veel bewondering voor de wijze waarop jullie met de tegenslagen om gaan. Vanochtend fietste ik van de kerk naar huis, ook hier is het kil, winderig en amper droog, onaangenaam dus en dan te bedenken dat het bij jullie 2x zo hard waait en regent en ruim 10 graden kouder is. Dat is geen vakantie meer maar een survival. Jullie besluit de fietsen eerst maar even te stallen id denk ik de enigste juiste. Wij wensen jullie nog veel mooie dagen toe en dat het weer en IJsland jullie nog gaan verrassen. 💪👨‍❤️‍👨🙏🌞🙋‍♂️🙋‍♂️

Hans en Yvonne 2018-06-24 11:46:43

We hadden gehoopt dat jullie dit keer meer geluk zouden hebben wat het weer betreft, maar helaas... jullie hebben het nog lang volgehouden. Goed dat jullie besloten hebben verder met de auto te gaan. Kunnen jullie, na een lange afkoelingsperiode, misschien weer wat op temperatuur komen. Verder nog een goede tijd op IJsland gewenst en we zien uit naar de volgende verslagen en foto’s.

Reina en Jan 2018-06-24 12:00:22

Wat jammer dat het zo is afgelopen maar het is een goed besluit.Dit was niet verantwoord, Lekker bijkomen na dit avontuur.We kijken uit naar wat jullie nog meer gaan beleven.Fijne tijd nog daar en geniet er van. Hopen dat het zonnetje voor jullie nog doorbreekt.

Mieke en Aldert 2018-06-24 12:21:40

Mam man, wat n boudel, ken mie te tonen oet begroten dat het joe zo tegen zit. Mor aan joen verlaifde blik in ogen komt het de komende tied aalmoal goud, Er is vast nog genog te beleven doar. Ik mot even aan het laidje denken, "waar kan ik heen"Belgie" misschien iets veur volgend joar. Of messchain ain haile grote oetdoaging coast to coast, dwars deur Amerika. Het mie altied mooi leken mor het is der nooit van kommen. Blief genieten de komende doagen. Moi

Harm Jan Ariesson 2018-06-24 12:23:57

Een wijs besluit, maar wel erg sneu na zoveel voorbereidingen. Hoop dat jullie met de auto nog veel mooie plekjes mogen zien in Ijsland. En die zijn er nog genoeg. Hopen dat jullie de knop om kunnen zetten. We zien uit naar jullie nieuwe verhalen en foto's..

Harm Jan en Eelje 2018-06-24 14:04:52

Wat zijn jullie dapper, bewondering voor jullie. Jonge jonge 🌧slecht weer, echt niet leuk. Hopelijk wordt het beter weer, een goede keus om met de auto verder te gaan 🚗 Hier is het ook koud brrr Hopelijk gauw 🌞 geniet van jullie reis nu eerst lekker opwarmen. Voorzichtig aan. Groetjes

Janneke 2018-06-24 17:56:21

Heel goed van jullie om de "opgelegde" druk te kunnen weerstaan en een goed besluit hebben genomen. Geniet het comfort van een auto, zon erbij, wat wil je nog meer. Veel plezier nog de rest van de vakantie. Liefs Harrie en Pieta