Kattegat nr 9 alweer

Zweden, Lerberget

Vanmorgen konden we de tent eindelijk eens droog inpakken want het had de hele nacht hard gewaaid. De reis voerde langs de Koger Bocht naar Kopenhagen, helaas zagen wij de Orsundbrug niet, zat verstopt achter een bos.
Na 18 km bereikten wij het centrum van Kopenhagen bij Tivoli waar we gisteren ook langs liepen, zie foto.
Omdat het zondag was, was het heerlijk rustig op straat en kon je lekker doorfietsen. Zo konden we nu ongestoord de kerk in het centrum even op de kiek zetten. Daar vlakbij was ook nog een kerk met allerlei gouden versierselen erop, zie foto's. Onze tocht voerde toevallig ook weer langs het veel gefotografeerde zeemeerminnetje, wat nu ook niet te klagen had over belangstelling. Grote bussen en campers moesten daar allemaal even langs. Wij werden nog staande gehouden door een Belgisch echtpaar die het vlaggetje zagen van Groningen. Ze wilden weten waar we heen gingen en waarlangs . De fietsroute 6 hebben we nu ingeruild voor fietsroute nr 9 van Kopenhagen naar Helsingor.
Helaas hadden we de wind NW tegen met een kracht van 4 a 5 met uitschieters naar 6, dus dat was flink doortrappen.
Je kon Zweden al goed zien liggen aan de overkant van de Oresund, zie ook foto's. Onderweg veel dagjesmensen op de stranden. We passeerden nog een groep van ong. 12 personen, allemaal dertigers, die op redelijk gedateerde fietsen reden. Ze droegen kleding uit de jaren dertig en waren duidelijk gekleed op een zondagse picknick. De dames droegen prachtige jurken/rokken met stipjes, sjaaltjes en hoedjes en naadkousen. De mannen wijde lange broeken met slipovers. Rieten picknickmanden en muziek uit de jaren 30 bij zich. Erg nostalgisch.
Fietsroute nr 9 voerde langs het dorp "Sletten ". Wij weten nu waar deze ordinaire dames vandaan komen, zie ook foto van het Slettenhus.
In Helsingor aangekomen ging de boot net voor onze neus weg, maar ach, deze vaart om de 20 minuten, dus zaten wij even lekker in het zonnetje.
Het inschepen ging vrij vlot en onze fietsen stonden voor op het dek zodat we er als eerste weer af konden.
Je hebt aan 20 minuten niet genoeg als je de hele boot wilt bekijken, want de vaartijd was ook 20 minuten.
Het uitschepen met paspoortcontrole stelde helemaal niets voor. De dame die dat moest doen zag ons aankomen en dacht , daar is niets te halen en wenkte dat we zo door konden rijden.
Nu waren we in Zweden, wij waren nog nooit in Zweden geweest. De taal klinkt heel anders, ook de opschriften zijn heel anders, even weer wennen dus.
Nog gauw even wat boodschappen gehaald in een super die vlakbij was, en toen was het camping opzoeken. Volgens mijn Garmin was er een camping op 8 km in NW richting, toevallig de richting die wij ook op moesten, want we kwamen het eerst bordje Kattegattleden al tegen. Helaas stak de wind nog meer op en met een windkracht 5 tot 6 moesten we pal in de wind naar de camping.
We reden nu langs het Kattegat.
Onderweg dachten we dat we verkeerd reden want we kwamen een bordje Groningen tegen, zie ook foto.
De camping die we op den duur vonden, was geen echte camping maar een dagcamping, weer een fout van de software van Garmin. We moesten nog een 10 km verder rijden naar het dorpje Vike en daar zou dan een camping zijn met alle voorzieningen die een fietskampeerder nodig heeft. Nou je raadt het al, in de folder is het altijd mooier. Maar goed, we hadden plekje voor deze nacht. En we hadden 90 km op de teller, dus het is mooi geweest. Wij zijn qua camping misschien wel wat verwend in Denemarken. Eerst maar eens zien of de rest van de campings hier in Zweden beter is. Morgen gaan we verder naar noorden.

Mooi verslag met foto’s. Alsof we er zelf bij zijn! Jullie zijn sportieve doorzetters! Wind of windstilte, de camping moet worden bereikt! 😝Na Denemarken zal Zweden ook jullie aandacht en energie krijgen. Goede nacht en goede reis morgen!

Petra 2022-07-10 22:46:56

Weer een prachtig uitgebreid verslag met mooie foto's, en mooi weer. Dat was dus flink "trappen " ,tegenwind. Gelukkig geven jullie daar niets om, gewoon doorgaan. Goede reis in Zweden.

Annemarie 2022-07-10 22:59:35

Welkom in Zweden. Hoop dat de reis alsmaar mooier wordt.

Fred 2022-07-10 23:14:18

Mooi hoor, al die foto’s En jullie reisverslag Succes 🇸🇪 🚴🏼‍♀️🚴🏻‍♂️

Marianne Zuidema 2022-07-11 07:07:36

Ook nu weer prachtige heldere foto’s. Het zit jullie wat het weer betreft toch mee hoor. Denk je dat je er bijna bent moet je nog vele km. Jullie zijn gelukkig echte Grunnigers, ondanks tegenslagen toch doorzetten. Trouwens hoe is het met de knie van Ineke. Wel een extra vermelding waard, vind ik. Zie jullie daar ABBA nog? Doe ze de groeten uit Koog aan de Zaan. Zeg maar dat ik incidenteel een concert zie op video. Veel plezier verder, ook vandaag.

Piet 2022-07-11 07:34:06

Eindelijk ain dreuge dag metz un, doar krieg je energie van. Dei mensen op fiets warren zeker op weg noar kerk, psalmbouk veur ien korfke. Dat dei doame van de paspoortcontole joe zo deur lot, zai docht vast deur komt n official aan met zien vrouw dei kennen wel deur fietsen. Nou Zweden, beneid wat je doar beleven en zain, kiek oet veur beren, dei binnen der genog. Moi

Harm Jan 2022-07-11 08:14:16

Prachtige foto's veel plezier in Zweden

Bouwe en anke 2022-07-11 09:45:12

Welkom in Zweden. Wij gingen op de heenreis vaak met de Ferry van Grena naar Verberg en overnachten daar, terug Gotenborg naar Frederikshaven. Voor iedere gekapte boom moest wettelijk een nieuwe geplant worden. Het was ook het eerste land waar we niks in het water mochten gooien, toen ik nog vaarde.

Aldert en Mieke 2022-07-11 13:19:28

Begrijp ik het uit de foto’s nu goed dat jullie nu verder gaan met dat cruiseschip? Ook een keer leuk, maar toch niks voor jullie?