Rondje Ierland dag 16

Ierland, County Clare

Vanmorgen de tent droog opgeborgen. Onderweg kwamen we nog wat dingen van vroeger tegen, overblijfselen van een oud klooster met kerk erbij.
Tevens in Ardfeld ook nog een kerk zonder dak, dit bleek een voormalige kathedraal te zijn uit de middeleeuwen, zie foto's.
En vanochtend waren er ineens vlakke stukken, het leek net of je door Nederland fietste. Dus we konden eindelijk tempo en dus kilometers maken.
Ook nog even een foto van mijn dashboard gemaakt, een kaart, met tom-tom erbij en een km teller.
Onderweg kwamen we nog een sneeuwpop tegen, wachtend op een volgende kerst in een telefooncel.
De etappe vandaag was niet zo lang, maar 45 km, omdat we wegens afwezigheid van campings zouden overnachten in een appartement die we gisteravond na veel zoeken hadden geboekt bij Booking.com. Maar..... het verhaal ging toch weer heel anders. We waren op tijd, om13.00 uur, al op de plek van bestemming. Dus moesten we nog 3_4 uur wachten voordat we het appartement in konden. Ik kon alleen een voicemail inspreken dat we er eerder dan gepland waren en of ik teruggebeld kon worden. Niks dus hè. Lang wachten op een kruispunt in de volle zon, terwijl in de verte een dikke onweersbui kwam aandrijven. Maar ach, daar zouden wij geen last van hebben, want wij zouden immers in een appartement. Ja, ja. Na bijna 2 uur wachten kreeg ik ineens een email van Booking.com, het hele verhaal ging niet meer door ivm een dubbele boeking. Wij kwaad, zit je daar 2 uur voor Pierre Sno te wachten, en dan kom je tot de ontdekking dat je nog niks hebt. En op dat moment braken de hemelsluizen met onweer open. Koud direct. De dikste bui afgewacht, regenjas aan en toch maar verder naar de ferry van de Shannon rivier. In de hoop daar wel een onderdak te vinden. Je begrijpt dat ons humeur zeer onder 0 was, gloeiende gloeiende Toeters, wat een ellende.
Zo zaten wij daar met geklemde kaken te fietsen en te schelden op het weer, op Booking.com en opelkaar......
Zo kan een vakantie ook zijn dus......
Maar al gauw kwamen we weer bij zinnen, en hadden het plan opgevat om daar maar bij mensen aan te bellen of onze tent bij hun in de tuin mocht staan. Dat gebeurt veel vaker hadden wij gehoord.
De ferry van Tarbert hebben wij nog net gehaald, en een van de medewerkers hoorde van Ineke wat er aan de hand was. Hij knikte begrijpelijk en vaderlijk. We vroegen nog of we niet op het verr kobden blijven, steeds een beetje op en neer. Maar hij kwam met enkele tips van daar en daar is wel een b en b. Dat scheelde weer in ons humeur, dus was het best wel een leuk boottochtje over de Shannon.
Aan de andere kant aangekomen moest ik even denken aan het liedje van Drs P over de Veerboot van Heen en Weer, Heen en Weer. De b en b op de andere oever was dicht , en voicemail erop. Maar er zat een VVV bij de ferryhaven, daar was een bereidwillige mevrouw die voor ons regelde dat er een B en B op 2 km afstand was. Ze gaf mij de hoorn (ouderwetse telefoon) en zodoende heb ik gelijk een afspraak gemaakt. Dat werkt veel beter dan dat stomme Booking.com. Je hebt in elk geval een mens van vlees en bloed voor de telefoon en je kunt gelijk afspraken maken.
We zitten dus nu in een B en B bij een boerderij, de vrouw des huizes heet Bridget, en is heel aardig. We werden ontvangen met thee en zelfgebakken cupcakes. Ook zitten er nog een Nederlands echtpaar uit Rotterdam en een motorrijder uit Duitsland in deze B en B.
We hadden dus nog geen warm eten gehad, hoe zullen we dat nu weer doen.
Gelukkig had Ineke nog een noodpakket, een zak fussili waar alleen maar warm water bij moest, 5 minuten roeren en klaar.
Dat hebben we dus maar gedaan, met brood erbij was het wel te doen. zie de foto maar. De locatie waar we aten was wat ongewoon, maar C en H weten dat we het samen wel bonter hebben gemaakt in Frankrijk. Zo beleef je elke dag weer wat anders op de fiets. Morgen hopen we wel weer een camping te bereiken, maar veel campings willen alleen maar campers en caravans hebben en tenten worden geweigerd. Dus het is voordurend puzzelen waar we kunnen overnachten. Een overnachting op een camping kost ongeveer 25 euro en een b en b 100, dus reken maar uit wat voordeliger is.Dus de etappe van vandaag was 72 km, zie ook foto. De boer van deze boerderij heeft vroeger aan touwtrekken gedaan, in de B en B stond een hele vitrinekast vol met honderden awards.
Morgen komen we ongetwijfeld wel weer nieuwe verrassingen tegen, dat is (meestal) het leuke aan fietsen.

Weer een dag met veel belevenissen. Gelukkig hebben jullie nog een vijf sterrenrestaurants gevonden 😂😂 🙋🏻‍♀️

Henny 2023-06-17 22:52:29

Eind goed, al goed. Begrijpelijk dat jullie soms de smoor in hebben. Toch belandden jullie weer op een goed plekje. Vakantie houden is op deze manier een heel avontuur. Alvast een mooie dag gewenst morgen.

Petra 2023-06-17 22:55:07

Tjonge wat een belevenissen weer. Petje af voor jullie uithoudingsvermogen en geduld als het eens tegen zit. Veel succes nog bij alles wat nog gaat komen. Groeten, Henk en Marleen

Henk Samplonius 2023-06-17 22:55:38

Ja, jullie houden wel van een uitdaging. Jammer dat het boeken zo beroerd gaat. Heel vervelend. Maar fijn dat je een droge plek hebt voor de nacht. En weer mooie plaatjes. Maar als jullie straks weer thuis zijn , blijven de plaatjes en vervagen de vervelende herinneringen.

Ignas 2023-06-17 23:01:17

Mooie avonturen maken mooie herinneringen!

Johan van Brussel 2023-06-18 07:08:52

Man, man wat beleven jullie weer wat. Gisteren zei ik nog tegen Claudia: wat zou jij doen als je geen slaapplaats kon vinden?; Gewoon ergens aanbellen bij mensen met een mooie tuin met groen grasveldje. Voorkeur een boerderij waar ze loslopende kippen🐓(eieren) hebben….. Doe dat nu maar de volgende keer. Mag je eigenlijk ook “ wild kamperen “ in Ierland? Want dan is een plekje achter zo’n oude kathedraal ook nog niet zo gek. De foto van ineke etend in de wc is weer hilarisch, met een servet ( lees onderbroek) in handbereik 🤣🤣 Wij weten nog heel goed dat we met z’n vieren op de stoep van het toilet schuilend voor de regen aan het koken waren…… Dat waren nog eens tijden! Vandaag gewoon de tent opzetten in de tuin van God( achter de kerk) , tis zondag, mag vast wel. Liefs van H en C

Hedwig en Claudia 2023-06-18 08:08:06

Tjonge! Jullie maken weer wat mee! We smullen van jullie avonturen die je prachtig verwoord. Ook deze pensionado’s zijn nu twee dagen in Wenen geweest en we reizen straks de grens naar Hongarije over om ook de tent op te zetten voor een nieuwe belevenis maar ze zijn lang niet zo spectaculair als die van jullie. Lieve groet! Krijn en Janneke

Krijn 2023-06-18 08:32:21

Weer een amusant stukje proza, zo op de vroege ochtend tijdens het ontbijt. Gelukkig komt het overnachten iedere dag wel weer op zijn pootjes terecht. Knap om iedere dag naast het fietsen een heel verhaal te schrijven over de gebeurtenissen van de dag. Door de foto’s gaat het nog meer leven. Weer veel fietsplezier de komende etappes. N

Bert 2023-06-18 08:57:35

Mien complimenten veur het deurzetten van joe en oeteindelijk komt het toch nog goud dankzij behulpzoame medemensen. Zo zig je mor weer binnen nog n bult goie mensen op wereld. Ik heb lest ook nog ain fiets verhoal lezen en dei vrouw sliep ook met heur tent bie ander mensen ien toen, mor dien heb je het over Oezbekistan en omgeving. Mok t er ain mooie dag van en op noar de volgende belevenissen, ik kiek t er noar oet. Moi.

Harm Jan Zuidema 2023-06-18 09:45:01

Jeetje wat weer een belevenissen, ik heb afgelopen nacht een aantal dagen van jullie gelezen. Mark kreeg een brandweer oproep en ik kon niet meer slapen. Petje af voor jullie doorzettingsvermogen (zowel voor het fietsen als de zoektocht naar een slaapplaats) ook vind ik het knap dat jullie her en der weer iets vinden om te eten of om eten te maken. Wat fijn dat je dan iedere keer toch je noodpakket kunt aanspreken. Succes met de volgende etappe, ik lees het misschien vannacht wel weer!

Janine 2023-06-18 12:15:31

Tjonge jonge das balen zeg! Maar gelukkig nog een stek gevonden met een echt bed😃wat een belevenissen. Bike safe