Kattegat nr4

Denemarken, Odense

Vanmorgen hadden we wat meer tijd nodig gehad om op pad te gaan. Er dreigde weer een regenbui, dus eerst maar alles afbreken voordat het hele spul nat in de tassen komt. Later kan je jezelf dan wel wassen en eten, maar toch verlies je heel veel tijd met dat geneuzel.
Tot overmaat van ramp liep de achterrem van Ineke`s fiets ineens aan, dus pakkelarie er maar weer af en kijken wat er loos is. Een remblokje sleet tegen de velg. Normaal zit die daar een paar mm vanaf, maar op een of andere manier was dit niet zo, dus eerst maar weer sleutelen en zorgen dat het ding niet meer aansleet. Wij kwamen pas om kwart voor 10 aan de rit. Op de route naar Odense kwamen wij nu op een gunstige plek terecht om een mooie foto van beide Beltbruggen te maken. Toch wel spectaculair wat ze kunnen bouwen.
Vandaag hebben we 67 km gefietst, minder dan gisteren. De reden was de zeer vele veneinige klimmetjes die we tegenkwamen. Veel gravelwegen en modderige steile paadjes door het bos. Gelukkig hadden we ook te maken met een aantal mooie stukken die via een oud spoorwegpad liepen. De treinen van vroeger konden niet veel hoogteverschil aan, zodoende zijn deze spoorpaden schitterend om te fietsen. Je kunt dan meters maken met een gangetje van 25 a 26 km en dat schiet lekker op.
Op een gegeven moment bij een klein kerkje stond een bordje met daarop een tekst alleen voor handelingen die met een zondag te maken hebben, zie foto.
Hier troffen wij een Deense mevrouw die naar ons vlaggetje keek met Groningen erop. Ze zei "jullie komen uit Groningen" met een soort Deens/Gronings/Plat Duuts accent. Ik dacht, ik ga gewoon Gronings praten. En zowaar, we verstonden elkaar ook nog. Je kunt dus met de Groningse taal de hele wereld over.
In Odense aangekomen hebben we boodschappen gedaan en omdat we op tijd waren hebben we nog even gezocht naar het Hans Christian Andersen museum, die van de sprookjes, ja.
En zowaar, we vonden het museum ontworpen met zeer moderne architectuur en een prachtige tuin erbij. Zie ook de foto's.
Later hebben we ook nog via een bereidwillige wegwijs Deen het geboortehuis van HCA gevonden. Daarna naar de camping. Hier was gelukkig weer een mooie keuken waar ik gekookt heb. Na het eten even douchen en daarna heb ik nog even gewsprt. Ik zal dit even uitleggen voor de leken onder jullie. Zoals jullie misschien wel weten ben ik zendamateur PA7HWE en ik vind het leuk om ook een stukje van deze hobby tijdens de vakantie te bedrijven. Met het vermogen van maar liefst 100mW ( fietslampje ) werd ik ontvangen in Engeland en Duitsland, zie foto. Ik leg morgen wel uit hoe het werkt, anders wordt dit stuk wel erg lang. Ik moest overigens onverhoopt snel het hele spul in veiligheid brengen omdat het ineens plensde. Ineke had liever gezien dat ik onze fietskleding en handdoeken in de tent had gegooid maar ja. Ik heb maar 1paar handen. We zitten nu met de spullen op te drogen in de kantine.
Morgen nog even Odense verkennen en dan op weg richting de Grote Belt brug.

Denemarken is mooi! Door jullie foto's ben ik er weer even. Dank! Jammer van de plensbui.

Petra 2022-07-05 22:17:53

Wederom een mooi verhaal om te lezen. Jammer dat het weer nog steeds te wensen overlaat. Ook vervelend van dat remblokje. Toch maken jullie het nodige mee. Ik kijk alweer uit naar jullie belevenissen morgen.

Piet 2022-07-05 22:29:37

Wat weer een geweldig verhaal!heerlijk om te lezen en zo een beetje mee te reizen!wat beleven en zien jullie wat!de keuken van vandaag lijkt wel op die van gister;-)weer lijkt op de foto's goed,fietsweer.jammer dat je af en toe nat word Have fun morgn

Truus 2022-07-05 22:59:34

Mooi verslagje. Laat die uitleg maar Henk, dat gaat geen 🦮snappen👍😉

Hans 2022-07-05 23:44:54

Jammer van dat strontweer hopelijk wordt het gauw beter mooie foto's veel succes en plezier

Bouwe en anke 2022-07-06 08:30:12

Mooi verhaal & prachtige foto’s Nog veel fiets 🚴🏼‍♀️🚴🏻‍♂️ plezier Succes 🍀

Marianne Zuidema 2022-07-06 08:36:21

Pappa, Alpha, Whiskey, Ecco, hest weer mooi verslag mokt ondanks alle nattighaaid, en schiere foto's der bie , wie genieten volop. Wie kieken oet noar het volgende verslag, met joen fietserij mok je n hail bult mensen blied en hopelijk joe zulf ook. Blief genieten. Moi

Harm Jan 2022-07-06 09:08:56

Ik zie al helemaal Inekes gezicht 😡voor me als jij de zendapparatuur veilig stelt voor een regenbui 💦en niet de fietskleding….🤣

Hedwig 2022-07-06 11:14:54

Er gaat toch echt niets boven Groningen.

Bert 2022-07-06 12:37:43

Mooie regenboogfoto. Fietst wel aardig daar dunkt me.

Claudia 2022-07-06 14:12:57

Mooie plaatjes en mooie verhalen 🤩