Epiloog

Nederland, Appingedam

Gisteravond om 23.00 eindelijk thuis na een dag vol avonturen.
Al ver voor onze vakantie had ik via de mail het vervoer van hotel naar vliegveld geregeld van de fietsdozen, flightbags en 2 personen. Ik checkte dit donderdag nog en toen bleek dat het toch niet overgekomen was. We hebben de receptionist van het hotel het laten regelen. Zij spreken immers de taal. Wij moesten hem contant met Hongaars geld betalen. Dat hadden we niet omdat je nl. overal kon pinnen. Dus wij op stap naar de bank. Ineke had nog de rol tape en een rode viltstift in de hand toen we door de draaideur naar binnen gingen. Nooit 1 agent gezien in Hongarije behalve in hun autootjes. Nu stonden er ineens 3 kleerkasten voor en eentje achter ons, met alle toeters en bellen aan hun riem, ons zeer intimiderend te kijken. Ze keken vooral erg argwanend naar de tape en stift. Het was werkelijk een belachelijke situatie. Ineke kreeg spontaan de slappe lach, het was ook zo onwezenlijk. Alsof we de bank kwamen beroven met een rolletje plakband ofzo. Ze begrepen ons ook niet toen we zeiden dat we geld nodig waren. Ook al zo'n vraag dan he. Uiteindelijk het geld kunnen pinnen bij een ATM machine.
Maar goed. Vrijdagochtend stonden wij zoals afgesproken om 8 uur klaar met onze dozen en flightbags. Het busje dat arriveerde was te klein voor alle spullen.
We hadden nog zo aangegeven, zelfs met foto's wat er mee moest, dat het een grote bus moest zijn zonder stoelen/banken.Dus daar stonden we met onze negotie, zie foto's.
Om 8.30 zou er een ander busje komen. Maar even later kwam de receptionist naar buiten en zei, "ze willen geen andere bus sturen maar ik heb ander transport voor u geregeld". Na een 10 minuten kwam er een taxi aan, model stationcar, waar net de 2 dozen in konden met de achterbank plat, plus de grote flightbags en 1 passagier. Ineke is met deze taxi alvast naar het vliegveld gereden en ik moest maar wachten op de airport shuttle. Maar deze kwam niet, want weer kwam de receptionist naar buiten met de mededeling "de shuttle komt niet meer, maar ik heb voor u een andere taxi besteld". Ok, prima, als ik maar op het vliegveld kom.Maar al wat er kwam, geen taxi. Op den duur, ik begon hem al wat te knijpen qua tijd ivm inchecken, kwam toch de airport shuttle. Ik dacht, moet ik hier nu toch mee? De chauffeur stapte uit, en net op dat moment kwam er een gele city-taxi het terrein opgescheurd. Het bleek dat hij naar het vliegveld ging. Ik ben maar ingestapt en toen ging het in vliegende vaart dwars door Budapest. De chauffeur ging over alle banen, kon hij er niet links langs, dan maar rechts. Maar het is goed afgelopen.
Bij de luchthaven stond Ineke al te wachten met 1 kar met daarop 1 fiets. Ik heb er nog eentje bijgehaald en toen naar binnen, samen met nog enkele honderden andere reizigers.
Ik zag dat de incheckbalie voor KLM al geopend was, maar dat dit ook gold voor alle andere vluchten.Het hoort niet zo, maar we hebben wel wat voorgedrongen. Ik had namelijk geen bevestiging gekregen in mijn reservering dat de fietsen mee konden. Wel had ik de emails uit laten printen , en daar zwaaide ik mee.
Na lang wachten was ik aan de beurt. Ineke stond met de beide karren aan het einde van de lange slalomrij maar toen moest de incheckjuf de fietsen hebben om daar de stickers op te plakken. Dus vele vuile blikken van medereizigers toen we met die hele handel er zo tussendoor mochten. Ik kon er ook niets aan doen. Het inchecken ging toen gelukkig goed, dankzij de emails die ik haar kon laten zien.
Om 11.45 vertrek in een vol vliegtuig.
Wij konden heel mooi de loop van de Donau zien waarlangs we gefietst hadden. Zo leek hij wel ietsje blauw. Wij vonden het altijd meer "die schone grauwe Donau", zo'n grijzige kleur had het water altijd.
Tijdens de landing zag ik nog een KLM vliegtuig naar de polderbaan gaan, zie foto.
Op Schiphol aangekomen was de bagage er heel vlot, dus kon ik beginnen om de beide fietsen weer inelkaar te zetten.
Maar o grote schrik, het zakje met daarin de boutjes en moertjes was opengebarsten en alles lag los onderin de doos. Als ik nu maar geen cruciale onderdelen mistte. Dat bleken alleen maar 2 moeren te zijn maar die had ik o.a. ook als reserve onderdelen meegenomen. Wij waren om 14.00 geland en om 17.30 waren de fietsen eindelijk weer inelkaar gezet.
Toen naar de trein, maar die reed niet verder dan Kampen-zuid, want Zwolle lag eruit ivm werkzaamheden.We moesten dus nog een stukje fietsen van Kampen naar Zwolle, maar dat was maar 13 km, dus dat viel mee.
Verder gelukkig geen rare dingen in de trein, want daar hebben we vaak patent op.
Ik kan nog vermelden dat wij in totaal
1928 km hebben gereden, dat is incl. de route, het omrijden ivm wegomleggingen, zoeken naar een camping en/of winkel, enz enz.
Dit is dan de laatste blog die ik schrijf.
Ik heb er nu 3 gemaakt, en 3 x is scheepsrecht.
Nogmaals bedankt voor het lezen en de leuke reacties.
grtz
Henk en Ineke.

Never a dull moment. Kon minder Welkom thuis Respect voor jullie drive.

Hans en Yvonne 2019-07-21 00:11:56

Eind goed al goed. Alle lezers van je blog vallen in een leeg gat. Geen verhalen, belevenissen, meer te lezen van Henk en Ineke. Wat een kanjers zijn jullie. Bijna 2000 km op de teller. Rondje Nederland volgend jaar?

H & C 2019-07-21 08:49:57

Elke vakantie is spannend, maar die van jullie heel bijzonder. Gelukkig dat de hoteljuf heel goed werk heeft gedaan, alle hulde voor haar. Ook voor jullie met elke keer spannende verhalen, foto’s en belevenissen. Zullen dat zeker missen. Zoals al eerder geschreven, leg alles vast in een boek. Veel sterkte gewenst met het gewenningsproces en ik kijk alweer uit naar volgend jaar.

Piet 2019-07-21 09:17:57

Bedankt voor de mooie verhalen en foto's, we hebben genoten!

Johan en Dineke van Brussel 2019-07-21 10:09:32

Hai, hai, wat nog gesoes zo'n loatste dag, busje komt zo, nog even wachten en het busje komt zo. Mor gelukkig is het oeteindelijk allemoal goud kommen. Bedankt veur joen mooie verhoalen, mooi om dat in alle rust te lezen en gain stress wat joe himmen op zo'n loatste dag. Moi

Harm Jan 2019-07-21 10:28:57

Hallo Ineke en Henk, Super knap van jullie om zo’n tocht te rijden en ons er dan ook nog deelgenoot van te maken via je blog. Wij hebben van jullie verhalen en foto’s genoten. Bijzondere mensen zijn jullie, rijden zo’n route op hun stalen ros en beschikken zelf ook nog over stalen zenuwen! En hebben jullie nu nog wat dagen om “bij” te komen? Wij wensen jullie ook weer veel plezier in Daam toe. Groeten van Wim en Marianne.

Wim en Marianne Oomkes 2019-07-29 22:12:10

Vandaag 3 oktober jullie reisverslagen gelezen. Eerst naar Rome, hebben wij ook gefietst in 2013. Ook met de tent, door München en via Innsbruck over de Brennerpas. Naar IJsland zijn we nog nooit geweest en dat zullen we ook niet doen. In Bayeren hebben we vaker gefietst en ook langs de Donau en ook via Wenen naar Budapest. Dus extra leuk om jullie verslag te lezen! Vliegen doen we niet meer, teveel stress. Met de trein nog wel ook al geeft dat ook stress. We vedelen het in etappes tegenwoordig. Afgelopen zomer zijn we vanuit huis ( Vlissingen) via Antwerpen eerst naar Parijs gefietst. Door naar de Mont st Michel dwars door Bretagne naar de Loire, de Loireroute het plan was tot Never maar vanwege de hitte zijn we al eerder afgeslagen naar het noorden zodat we via de borders van de Seine weer in Parijs kwamen. Daar hebben we een stuk trein genomen naar Lille en vandaar weer naar huis via Gent. Precies 6 weken en ruim 2700 kilometer. Bedankt voor het mogen lezen van jullie verslagen, ik vond het erg leuk!