Rondje Ierland/ Schotland dag 34

Verenigd Koninkrijk, Prudhoe

Waarde lezers van dit reisverhaal , het einde van onze vakantie nadert, nog een dag en dan is het voorbij.
Ik wil alle lezers die een reactie hebben achtergelaten bedanken voor hun support. Vooral toen we het moeilijk hadden, was dat toch wel de brandstof die we nodig hadden om door te fietsen.
Vannacht veel regen gehad, maar vanmorgen was het gelukkig weer droog. Als we het goed gelezen hebben krijgen jullie in Nederland een behoorlijke storm voor de kiezen. Zo erg is het hier gelukkig bij lange na niet
Vandaag gingen we met de trein naar Newcastle. In 2016 zijn we daar doorheen gereesd maar nu hadden we wat meer tijd om deze stad te verkennen. Met de fiets zijn we naar het station van Prudhoe gegaan, daar de fietsen met kettingen vastgemaakt aan een stalen constructie. Na een 20 minuten reizen waren we op Newcastle Centraal Station, een groot station met veel sporen overal heen.
Vervolgens lopend naar het centrum, hopend op leuke souvenir- en snuisterwinkeltjes. Nou, die zijn daar dus niet te vinden. Alleen de ketens die in iedere grote stad in NL ook te vinden zijn. Maar Newcastle is wel een stad van de statige gebouwen, zie ook de foto's.
In een bepaald winkelcentrumpje kwamen we een bord tegen wat er gebeurt met oplichters ( Shoplifters), zie foto.
Onderweg naar de rivier de Tyne kwamen we langs de Cathedral of Newcastle.
We maakten even kennis met de pastoor, hij vroeg waar we vandaan kwamen en wat we gedaan hadden. We vertelden dat we in Ierland hadden gefietst, gelijk vroeg hij of we ook in Cork waren geweest, want hij kwam daar vandaan. We hebben nog even doorgepraat over welke Guiness nou het lekkerst was, hij had een duidelijke voorkeur voor een bepaald merk. De kerk was voorzien van mooie brandgeschilderde ramen, zie ook foto's.
Ook waren er verschillende herdenkingsborden van mensen die waren gesneuveld, zie foto's. We hebben op een memo nog wat geschreven, zie de foto maar eens. Misschien is dit ook een idee voor in onze Nicolaikerk.
Vervolgens verder gewandeld naar de rivier de Tyne, waar de Millenium brug het beeld bepaalt. Vanuit de Baltic Wheat Mills, een hoog gebouw waar we met een lift omhoog konden, hadden we een mooi uitzicht op deze brug, zie de foto's.
We hebben nog even met een schoolmeester gepraat die een klas met 28 kinderen onder zijn hoede had en ze even bij de Tyne uit liet razen nadat ze hadden meegedaan aan een zangwedstrijd met zo'n 30 schoolkoren. Allemaal in uniform hè.
Vlakbij was een mooi kasteel, waar Newcastle naar genoemd is, via merkers in de straat werd je naar het kasteel geleid. Helaas is in 1847 een stuk weggesloopt en op die plek hebben ze een spoorwegviaduct gebouwd. In die tijd hadden ze nog geen historisch besef van het behouden van oude gebouwen. Op de foto's kun je het kasteel zien, met het viaduct er tussenin.
Tevens nog even een technische vraag voor de techneuten onder ons.... ik kwam een elektronisch schema tegen, ik kon niet achterhalen wat dit nu precies was, maar misschien dat jullie het wel zien. En ook een keukendoek met leuke spreuken..
Morgen gaan we met de fietsen in de trein naar Newcastle. Vanaf het station is het dan nog 14 km fietsen naar de ferry, waar we om 16.00 uur moeten inchecken. De boot vertrekt om 17.00 uur en is vrijdagmorgen om 9.45 in IJmuiden.
We hopen dat de deining van de Noordzee wat is afgenomen ivm de storm die jullie vandaag hadden. Uit voorzorg hebben we pillen tegen zeeziekte gekocht, nu maar hopen dat deze helpen. Of het moet al zijn dat je daar nog beroerder van wordt, dan hebben we een probleem. Volgens de verkoopster werd je er wel een beetje dizzy van, maar dan slapen we er in ieder geval goed op. We gaan het wel zien.

De storm is hier weer gaan liggen.Het was heftig! Nog een mooie laatste dag voor jullie morgen en dan op de boot. Een goede en hopelijk rustige vaart. 🙋🏻‍♀️

Henny 2023-07-06 00:40:00

Het is het schema van een transistor radio: https://www.wired.com/2016/10/lets-obsess-intricate-map-alt-music-history/?mbid=social_fb Ik heb sinds ik jullie bij Kenmare ontmoette al jullie verslagen gelezen, en het is heel raar, maar ondanks alle ontberingen krijg ik er toch de kriebels van om ook weer op de fiets te stappen. Ik zit me al te orienteren op alles wat daarbij komt kijken en zelfs al een fiets uit te zoeken die ik daarvoor zou moeten aanschaffen!

Johan 2023-07-06 05:31:29

Wederom weer prachtige veelzijdige foto’s. Toch wel een bijzondere stad lijkt mij. Jullie reis zit er bijna op. Ik zal jullie reisbeschrijvingen zeker missen. Ik heb veel respect voor jullie reizen. Ondanks alles bleven jullie volhouden. Ik denk dat veel ouderen het bijltje er al lang bij hadden neergegooid. Al een idee voor volgend jaar? Een goeie reis en een veilige overtocht naar IJmuiden. Wij zorgen ervoor dat de koffie klaar staat.

Piet Emmelkamp 2023-07-06 07:17:23

Geweldig bedankt dat we mochten mee genieten van jullie reis. We hebben genoten van jullie verhalen en prachtige foto’s. Respect voor jullie doorzettingsvermogen! We wensen jullie een goede terugreis en tot ziens in Daam.

J en R 2023-07-06 08:48:59

Knap werk van jullie. We hebben genoten van jullie verslagen. Een goede reis over zee gewenst.

Jakob 2023-07-06 08:58:50

Hey Henk & Ineke, keek elke dag weer uit naar jullie verslag. Prachtig om te lezen en ongelooflijk respect voor jullie. Ik wens jullie een goede terugreis en tot snel, liefs Liesbeth

Liesbeth 2023-07-06 09:06:44

We hebben met genoegen al jullie dagelijkse verslagen gelezen en keken er naar uit. Het is net als met de tour de France. als het voorbij is ga je het missen. We vonden het altijd maar weer moedig om alle obstakels te trotseren, maar de mooie belevenissen zullen de overhand hebben gehad. Anders hou je het niet vol. Tot weerzien in Daam.

Harm Jan en Eelje 2023-07-06 09:08:25

Loatste dag, nog even Newcastle verkend, helaas veur joe gain snuusterwinkeltjes, mor toch genog te zain met ook weer leuke ontmoetingen. En binnenkort messchain Ierse en Schotse toeristen ien Daam. Hopelijk heb je ain schiere overtocht had en op noar Daam. Henk en Ineke hartelijk dank veur joen mooie verhoalen, ik zal ze missen. Moi.

Harm Jan Zuidema 2023-07-06 09:21:26

Nou, jullie kunnen nog altijd vanuit Appingedam verder gaan schrijven Er is daar ook vast genoeg te beleven 🤣🤣 En tja, de zee kan best wild en ruig zijn 💨🛳️ 🛟 Maar wat fijn dat er dan morgen, bij aankomst koffie klaar staat 💪🏻 Fijne laatste dag & een goede vaart!

Marianne Z. 2023-07-06 09:31:53

Dank je dat jullie ons lieten "meeliften". Vermakelijke en herkenbare beschrijvingen. Een prachtig verslag van een mooie tocht. Ondanks het wat mindere weer en een trieste gebeurtenis op de ferry toch ook een verhaal met veel leuke herinneringen. Goede reis naar huis en tot ziens in Appingedam.

Ignas 2023-07-06 10:48:19

We hebben weer genoten van jullie verhalen en foto's. Het werkt trouwens wel verslavend want iedere ochtend is het eerst jullie verhaal lezen. Zou dan ook willen voorstellen om hier gewoon mee door te gaan als jullie weer in Daam zijn............(-: Wens jullie een behouden thuisreis en dit alles onder het motto van: "Men gaat op reis om thuis te komen"

Martin 2023-07-06 10:51:20

Nog steeds verliefd zie ik op de foto. Heerlijk weer op weg naar huis. Na die zeeziekpillen kun je niet zelf naar huis rijden. Dat wordt het OV. En dat dan nog wel in NL. Wel thuis in het hoge-Noorden.

Claudia 2023-07-06 11:16:38

Het was geweldig om Jullie op deze manier te volgen. Petje af voor jullie doorzettings vermogen. Een goede thuisreis gewenst en tot ziens in Daam.

Klaas Brontsema 2023-07-06 11:19:13

Prachtige verhalen en foto's goeie reis terug over zee

Bouwe en ank 2023-07-06 12:12:16

Hoi Henk en Ineke, prachtige foto's weer,we wensen jullie een goede reis en behouden vaart zal pa e wel zeggen,fijn dat jullie na zo,n lange reis alles goed hebben doorstaan en nog fijner als jullie weer vlak bij zijn👍❤😘

Ank 2023-07-06 12:58:47

Prachtig dat wij ook een rondje konden maken door Ierland vanuit onze luie stoel. Heb genoten van jullie belevenissen, ga zo door vanuit Appingedam ! Ik kijk uit wanneer jullie boek verschijnt van jullie fiets vakanties. Petje af, grote klasse wat jullie gepresteerd hebben. Ik denk dat er morgen bij de koffie wel appeltaart geserveerd wordt dat hebben jullie wel verdiend. In Appingedam nu eerst maar "vakantie " houden. Een goede overtocht en wel thuis.

Annemarie 2023-07-06 18:57:42

Bedankt voor de mooie verhalen iedere morgen. Als jullie in Holland aankomen kunnen jullie alles mooi laten drogen , want het wordt tropisch warm , wat een overgang voor jullie. Voor ons mogen, jullie nog wel een rondje fietsen.

Aldert en Mieke 2023-07-06 20:09:08

Ship ahoy, het zit er op. Een hele onderneming met vele mooie belevenissen maar ook moeilijke momenten. Wij hebben genoten van jullie verhalen en hebben enorm veel respect voor jullie. Wat een beproevingen die jullie allemaal samen hebben doorstaan. Wij wensen jullie nu al een wel thuis en hopelijk kunnen we binnenkort onder genot van een drankje bijpraten over al jullie ervaringen.👍👏❤️

H&Y 2023-07-06 21:20:28

Dank voor de mooie verhalen en foto's! Goede reis terug naar huis.

Johan van Brussel 2023-07-07 06:56:35

Vaak gememoreerd aan jullie tijdens onze bescheiden recreatieve fietstochtjes als we weer hijgend een heuveltje probeerden te bedwingen met alleen wat boodschapjes als extra bagage . Petje af voor zo’n prestatie en doorzettingsvermogen en het feit dat jullie dit vakantie noemen . We stappen zaterdag weer in in onze comfortabele vierwieler ,volgestouwd met alles wat een kampeervakantie zo riant mogelijk maakt , om thuis weer verder te genieten van onze vrije tijd genaamd pensioen .Goede vaart en gauw tot ziens .