Rondje Ierland/Schotland dag 31

Verenigd Koninkrijk, Minnigaff

Vanochtend was ik om 5 uur al wakker, toch wel lekker geslapen. Na het oppakken en ontbijten maar weer op pad.
We volgden fietsroute 73 van Sustrans, een Engelse organisatie die fietsroute's door Engeland en Schotland maakt.
Bij een supermarkt nog gauw even brood en kaas en jam gekocht, en ik heb nog even mijn flessen met benzine gevuld. Daar komen we de week wel mee door voor 1.35 pond.
De route was gelukkig niet heel steil, sommige stukken helaas wel, want we hebben 3 km aan een stuk op vreselijk vals plat moeten fietsen. De route voerde ons door een mooi gebied van West-Schotland, zie de foto's maar.
Onderweg kwamen we uit een bospad de weg op, stond daar pontificaal een politieauto. Er stapte net een agent uit, we konden er zo niet langs en Ineke lachend zei "you are blocking our way". De agent nam het vriendelijk op en zei lachend "sorry, hebben jullie toevallig ook een persoon zien lopen op het pad waar je net vandaan komt?" Hij zei dat iemand hem ontsnapt was. Ineke zei dat hij dan z'n handboeien ook had moeten gebruiken, maar dat was niet nodig zei hij. We vroegen of we bang moesten zijn en dat was ook niet zo. We beloofden uit te kijken, en als we hem zouden zien er bovenop zouden gaan zitten. We reden daarna verder. Onderweg kwamen we in het plaatsje Wigtown dat zichzelf de grootste boekenstad van Schotland noemt. Er waren inderdaad veel boekenwinkeltjes, helaas wegens de zondag gesloten zie de foto's maar.
Uiteindelijk hebben we Newton-Steward bereikt, en gingen wat inkopen doen bij de Aldi. Ondertussen waren de hemelsluizen alweer voor de zoveelste keer vandaag geopend, maar ik stond gelukkig lekker droog onder de overkapping en Ineke in de winkel.
In de plaats zelf was warempel ook nog een camping en we besloten om daar maar heen te gaan. We hadden ook al weer 67 km op de teller. Bij de camping aangekomen konden we een plekje krijgen, alleen de betaling lukte niet, dus ik weer terug naar het dorp om ponden te pinnen. Dat is gelukt en met 50 pond ( is 25 kilo) kwam ik weer op de camping terug waar we gauw de tent hebben opgezet. Het avondmaal bestond (opnieuw) uit rijst met kip en prutje, wel lekker hoor. Het is vaak een heel gepuzzel om je eten te krijgen. Alles is vaak in grootverpakking, wij hoeven geen 5 kg aardappels, 1 kg gehakt, 1 kg kipfilet etc.
Morgen gaan we verder richting Newcastle, maar nog geen idee wanneer we daar aankomen ivm het bespreken van de trein en de boot naar IJmuiden. We gaan nu fietsroute nr 7 volgen.
Morgen meer.

Mooie foto's, hele mooie teksten op de bank, mooie wereld. Schotland heeft ondanks de buien toch wel wat fraais te bieden. De boef niet meer gezien? Wat maken jullie toch telkens bijzondere dingen mee! Tot morgen.

Petra 2023-07-02 23:27:51

Weer heel bijzondere dingen meegemaakt. Ik kan mij niet herinneren dat dat bij jullie vorige tochten ook zo was. Ik zou dus zeggen maak er een boek van. Opnieuw weer mooie foto’s. Ook Schotland heeft dus veel te bieden. Goeie reis verder en hopelijk eindelijk met wat beter weer.

Piet Emmelkamp 2023-07-03 07:01:30

Leuk in Schotland 🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿 Lekker haggis gaan eten 😉 O ja, en kijk uit naar een oude Duitse brandweer auto 🚒 Vriendin van mij rijdt momenteel rond in Schotland, in deze bus. Plezier!

Marianne Z. 2023-07-03 07:06:24

Ook Schotland zigt der mooi oet, en koeien ient land is ook altied mooi om te zain. Jammer dat alle boukwinkeltjes dicht waren, biezunder zoveul boukwinkels. ien Nederland hebben je Bredevoort lutje stadje met allemoal boekwinkels. Nog veul fietsplezaaier ien Schotland met neie belevenissen. Ik kiek der noar oet. Moi.

Harm Jan Zuidema 2023-07-03 09:09:47

Wat een belevenissen. Een nare situatie op de ferry. Ik snap wel dat dit een tijdlang doormaalt in jullie hoofden. Hebben jullie ooit zoveel regen gehad tijdens jullie trektochten? Wat zullen jullie trek hebben in nieuwe aardappels met boontjes en een balletje gehakt uit de jus! Nu dus Schotland doorkruisen en er staan zeker weten weer nieuwe uitdagingen en ook verrassingen op jullie te wachten. Prachtige foto's. Veel plezier verder en veel veilige en droge kilometers gewenst.

Klaas Brontsema 2023-07-03 11:54:41

t'Jonge jonge jullie beleven toch van alles. Een triest begin in Schotland tot spannende momenten op de fiets om een ontsnapte boef te vangen. Inspectors Emmelkamp ! Ben benieuwd naar jullie volgende belevenissen. Leuk het bankje met de "spreuk" ,mooi dat je daar een foto van hebt gemaakt. Wat eten betreft,; haggis moet je beslist proberen. Zal niet verklappen wat je dan eet. Veel plezier met jullie laatste kilometers.

Annemarie 2023-07-03 17:53:34

Mooi weer voor de komende dagen