Kattegat nr 19 alweer

Denemarken, Viborg

Na een warme nacht waarin we niet veel slaap hebben gehad , schrokken we toch ineens wakker om 8.30 uur .
De zon stond al hoog maar de tent was mooi droog.
Na het inpakken nog even een foto genomen van de stad Hobro en toen route 3 maar weer opgezocht.
Dat begon gelijk alweer met gravel en losse steenslag, moeilijk te fietsen .
Na een paar km kwamen we bij een oude watermolen en daarbij was ook een zgn viking kamp uit de vroegere tijden.
Het bleek dat er op gezette plekken dit soort nederzettingen waren geweest.
Het stamde uit de Vikingtijd.
Deze streek leent zich ervoor om in de toekomst hier nog eens een keer heen te gaan, en dan wat verder te kijken in de historie van de oude Vikingen.
In het bos kwamen we nog een beekje tegen die bedoeld was voor de watermolen, maar het was maar een klein miezerig stroompje.
De temperatuur liep al snel op (31° in de schaduw). We fietsten hele stukken door landerijen (grasland, mais en koren) zonder enige beschutting. Als er wel bomen of hoge struiken waren fietsten we bijna van schaduw naar schaduw. Onderweg extra water gekocht want dat vloog erdoor. We hebben zelfs nog een siësta gehouden tussen de middag maar je moet toch weer op de fiets wil je vooruit komen. Op een gegeven moment werden we beide wat dizzy en besloten we om niet verder te gaan dan Viborg en daar misschien een dag te verblijven, ook om een rustdag in te lassen. Om de paar dagen moet je een rustdag nemen en dat blijft er bij ons weleens bij.
Nou ja, per slot van rekening is het ook vakantie en qua dagen komen we wel uit.
Morgen eerst maar eens Viborg verkennen.
Vanavond heeft Ineke mijn doucheslippers nog gerepareerd, deze waren kapot gegaan, ik heb de 2e met tirewraps gemaakt. Zo kon ik in ieder geval douchen. Morgen maar eens kijken of de Denen zoiets voor mij hebben.

Er zullen toch wel tirewraps in Denemarken te koop zijn?? Dus toch weer korenvelden gezien. Succes morgen op de rustdag. En geniet van Denemarken.

Klaas 2022-07-20 21:39:21

Goed om jullie gezondheid denken, en dus net als in de Tour de France een rustdag nemen, en genieten van de rust en sightseeing.

Bert 2022-07-20 21:56:45

Bij jullie dus ook warm,hier gister en vandaag ook(inclusief plaknacht) Verstandig dat jullie bijtijds stoppen,goed drinken en schaduw! Wat ons is opgevallen dat de bezochte landen/plaatsen zo schoon zijn. Henk:je hebt toch geen "slippertje" gemaakt;-)

Truus,Benny 2022-07-20 21:57:45

De enige juiste beslissingen, even een rustdag. Geniet morgen maar lekker, niets hoeft alles mag, behalve fietsen natuurlijk 😉.

Hans 2022-07-20 22:19:43

Een verstandige besluit, om niet zoveel km te maken. Een rustdag komt jullie toe. Bij deze hoge temperaturen is het moordend om te fietsen. Zelfs van niets doen wordt ik al dizzy. Kunnen wel zien dat jullie niet veel km hebben gemaakt, ook niet veel foto's. Hopelijk vannacht wel een goede nachtrust, en dat de temperatuur wat gaat zakken. Geniet van jullie rustdag.

Annemarie 2022-07-20 23:02:17

Nooit geweten dat de Vikings ook in Denemarken zaten. Vroeger op school werd er wel over gesproken, maar meestal werd verwezen naar het Hoge Noorden. Toch leuk het bezoeken van die Nederzettingen. Heel goed trouwens een rustdag in te lassen, ook heel goed dat jullie met volle bepakking en bijna 40 graden nog zoveel km konden rijden. Hier bij ons is het niet zo warm meer, wel zo lekker. Fijne dag voor jullie en geniet van het prachtige landschap.

Piet 2022-07-21 07:41:04

Groot geliek, vandoag even lekker relexen, fietsen kin môrgen wel weer, mooi terrasje met n lekkere cappucinno. De Vikingen is zeker interessant verhoal, messchain loater nog n keer terug noar Denemarken. Dei Vikingen kwammen vrouger ook ook wel ien Grunnen. Hunnebedden mouten ook veurkommen ien Denemarken, wie himmen in 2009 ain zain op Funnen, toun wie doar rond fietst himmen. Blief genieten, moi.