Dag16

IJsland, Vík

Vanmorgen om 6 uur ging de wekker.
We moesten op tijd bij de glacierjourney zijn. Eerst motregen en dikke mist
maar gelukkig werd het een stralende dag.
We waren op tijd bij de glaciercompany.
Deze was ondergebracht bij de grootste veeboerderij van IJsland, een hypermoderne boel met melkrobots.
We werden met een soort reuzenjeep de bergen ingebracht met 11 personen. + chauffeur en Monika onze gids. Van deze jeep/truck zijn er slechts 4 gemaakt op de hele wereld en die zijn in hun bezit.
De chauffeur kon apart de bandendruk regelen vanuit de cabine. Dit was nodig om op de sneeuw te rijden. Het leek door alle knoppen wel een dashboard van een jumbo 747. De trip duurde 3 a 4 uur en was werkelijk schitterend.
Mooie blauwe lucht en op de gletsjer was het schitterend weer. Veel foto's gemaakt. Adembenemend.
Daarna 's middags door naar het ijsbergenmeer van Jokulsarlon . Ook hier kolossale drijvende ijsbergen en brokstukken in de meest bizarre vormen gezien en uiteraard veel foto's gemaakt. Tevens de tent nog even gedroogd.
In Vik nog wat boodschappen gedaan en daarna een hapje gegeten. Toen naar de camping en de tent gauw opgezet want het begon te regenen.
Nu zitten we in de grote gemeenschappelijke keukenruimte met ongeveer 60 man die allemaal moeten koken en eten, een gezellige janboedel dus. We kwamen aan de praat met kampeerders uit Oostenrijk en uit België.
Ook 2 Nederlandse meiden heb ik nog even geholpen met onze blikopener.
Zo beleef je nog eens wat.

Prachtige foto's van de Glaciers! En wat een bijzondere auto, het lijkt onderhand wel een expeditie. Nog veel plezier gewenst daar! Groetjes, Bert

Bert 2018-07-02 00:17:08

Johan Cruijff zei het al, elk nadeel heeft zijn voordeel. Zo kan je maar zien er gaat een wereld voor je open. Een stralende dag en een stralende Henk en Ineke. Mooi man, blief veural genieten. Moi

Harm Jan Ariesson 2018-07-02 08:44:40

Met veel belangstelling volgen wij jullie. Voor ons allemaal herkenbare plaatsen .Fantastisch die Glacierjourney...niet in woorden uit te drukken ,dat moet je gezien hebben evenals Jokulsarnon. blijf genieten.....ijsland is één grote belevenis!!!!

Johan en Margriet 2018-07-02 09:30:14

Wauwww mooi zeg

Jenny 2018-07-02 12:23:46

Wat hebben jullie prachtige verhalen.

Adri en Herman 2018-07-02 12:44:57

Mooie dag! Zeer de moeite waard!