Kattegat nr 16 alweer.

Denemarken, Sulbæk

Wij beiden hebben vanacht nait veul wink in ogen had, dwz niet zo goed geslapen. Het was ook warm in de tent en vanmorgen toen de zon opkwam braadden we eruit. Na het tent opbreken kwamen we nog lang aan de praat met onze buren waarvan wij dachten dat ze uit Italie kwamen. Bleek dat ze uit Andorra kwamen. Ze fietsten met hun 2 dochters van ong. 12 en 15 en hun hond, een golden retriever. Als de hellingen
erg steil waren ging de hond uit de kar en liep zelf mee omdat dan de snelheid rond 8-10 km lag. Ze wilden van alles weten van ons. Zijzelf reisden regelmatig stukken per trein. Ook morgen, ze wilden hogerop in Zweden fietsen en dan oversteken naar Finland. Ze zeiden dat we, als we in Andorra of Noord-Spanje zouden zijn, bij hen welkom waren. Ze gaven ons hun Instagram adres.
Wat later dan gepland fietsten we de laatste kilometers van de Kattegattleden, nog een 15 km naar Gotenburg via een mooie route.
Via de haven kwamen we bij Stena Line aan en omdat we ruimschoots op tijd waren hebben we nog even een kop koffie en wat lekkers genuttigd op deze laatste dag in het mooie Zweden.
Om 11 uur gingen we maar eens kijken waar we moesten inschepen want de boot vertrok om 12:15 uur.
We kwamen achter een jong stel te staan met een hele bijzondere fietskar met ligfiets ervoor die hijzelf had gemaakt. Heel inventief met een elektromotor. 2 meisjes zaten erin en de moeder fietste er op een aftands fietsje naast. Ze waren op weg naar Skagen in het noorden van Jutland.
Tevens nog aan de praat geraakt met een Noors echtpaar die op de motor waren. Ze waren vooral benieuwd naar onze fietsen en hoeveel km per dag en waar we zoal gefietst hadden. En vroegen om mooie plekjes in Frankrijk waar ze volgend jaar naartoe wilden.
Toen het onze tijd was om op te rijden werden we de boot ingeleid en kwamen helemaal voorin te staan, dus fietsen maar stevig vastzetten en toen naar boven waar we een heel mooi uitzicht hadden over de haven.
Toen de boot vertrok zagen we de plekken waar we deze morgen ook gefietst hadden maar dan vanaf de andere kant, zie ook de foto's.
Stenaline heeft wel mooie schepen hoor.
De boot was vrij vol, maar er was genoeg ruimte om je vrij te bewegen. Toch werden hier en daar mondkapjes gedragen. Eerst maar eens naar het zonnedek om nog wat foto's te maken en toen wat eten, daarna lekker zitten totdat we aankwamen in Frederikshaven.
Daar aangekomen kon ik zo gauw de juiste route niet vinden die we zouden gaan fietsen, wel de oostelijke route die we ook al eerder een deel hadden gefietst.
Omdat het al vrij laat was zochten we eerst maar een camping op en morgen rijden we een klein stukje om om toch de oorspronkelijke route te volgen.
De km teller gaf 36 km aan maar volgens de Garmin TOM TOM was het 122 km.
De camping was vrij vol volgens de campingbaas maar achter op het tentenveld was een parkeerveld, en daar mochten wij dan per gratie staan voor omgerekend 35 euri, duur dus.....
Helaas is het weer hier een stuk minder als in Zweden. Het is koud en winderig en regenachtig. Gelukkig is er een overkapping waar we nu even uit de wind zitten en Ineke heeft haar was daar opgehangen om hopelijk te drogen.
We zagen net een aantal Chinezen met grote getale op de plekken die nog over waren een monsterlijke grote tent opzetten. Tijdens het opzetten, wat de grootst mogelijke moeite kostte, hoorde ik in mijn verbeelding heel wat Chinese gerechten voorbij komen, een gekakel van jewelste. In eerste instantie dachten wij dat er misschien een grote Chinese draak opgesteld werd, maar uiteindelijk bleek het toch een tent te zijn, zie foto.
Morgen gaan we verder naar het zuiden en proberen Aalberg te bereiken. We hopen dat de hittegolf die nu in Nederland is, ook hier een beetje komt.

Mooie foto’s Het plezier spat er af👌 Dat is wel eens anders geweest Nog heel veel plezier in Denemarken Hopelijk met goed weer😎

Hans 2022-07-17 23:07:27

Alweer een dag dus met veel belevenissen. Ik las dat een stel met een golden retriever 8 tot 10 km per uur liepen, nou voor onze Kazan was een dergelijk tempo veel te hoog hoor. De goldens in Andorra zijn kennelijk uit ander hout gesneden. Op een boot van Stena Lina is het zeer aangenaam varen, wij zijn zo een paar keer naar Engeland gevaren. Heel leuk dat jullie mensen van diverse pluimage tegenkomen. De ‘Douwe-figuren hebben jullie dus achter jullie gelaten. Weer terug in het ‘vertrouwde’ Denemarken. Veel plezier vandaag.

Piet 2022-07-18 06:44:52

Op foto's te zain ziggen joe der nog fris en monter oet, goud taiken, dat het joe nog best bevalt. Zweden kin je weer met plezaaier op terug kieken, behalve aans je neudig motten. Terug noar Denemarken en neie belevenissen en ontmoetingen, altied mooi om even met anderen te proaten, zo aans wie zoaterdag met Helmut und Lotti oet Stutgart in t Westerkwartaaier. Vernuver je wat, moi.

Harm Jan 2022-07-18 10:22:06

Jullie zien er ontspannen uit op de foto. Vakantie houden doet jullie zichtbaar goed en ontmoet vaak leuke mensen behalve stugge Douwe natuurlijk. Nog veel vakantie plezier gewenst.

Fred Koomen 2022-07-18 11:07:15

Jullie maken van alles mee, kou, harde tegenwind,onweer ,regen en nu dus een warme nacht . Het mooie van fietsen is, ook bij een sterke tegenwind, dat je lekker in beweging bent veel mensen ontmoet en volop van de natuur kunt genieten. Henk heeft het gemakkelijker dan Ineke, want Henk maakt z 'n eigen stroom zodat hij bijna niet hoeft te fietsen, (ha ha).goed bekeken. Nu hopelijk de wind in de rug, of is de wind gedraaid! Veel plezier verder toppers !