Rondje Ierland dag 20

Ierland, County Galway

Vannacht regende het af en toe en vanochtend toen we wakker werden ook. Zo'n druilerige motregen. Het zou vandaag onze rustdag zijn, dus bleven we lekker in onze slaapzakken liggen. Maar tegen een uur of half 10 werd het droog en ging de zon ook weer schijnen. Ineke heeft de was in de wasmachine en droger gedaan.
We besloten om toch maar een klein stukje door te rijden naar de volgende camping om morgen dan wat meer speling te hebben om Westport te bereiken. Om twaalf uur gingen we van de camping af met de was schoon in de tas, op weg naar Tully' s Cross.
Onderweg kwamen we eerst door Letterfrack, hier was een klein supermarktje en daar werd door Ineke voor de lunch brood, fruit en yoghurt gekocht. Ik kwam aan de praat met een buschauffeur die zat te wachten op een groep uit Malta die in de omgeving een route aan het lopen waren.
Het was een interessant gesprek, het ging overal over. Op een gegeven moment wees hij naar een gebouw tegenover ons. Hij zei dat in dat gebouw vroeger jongens werden opgevangen die wees, onhandelbaar of ouders hadden die hen niet konden onderhouden. Hij vertelde dat er een eindje verder op een graveyard was met allemaal graven van deze jongens. Zij werden niet ouder dan 16 jaar, sommige zelfs veel jonger. Het scheen dat het regime van priesters en nonnen wat in dit opvangtehuis heerste vreselijk was, jongens werden misbruikt en daarna vermoord, en gelijk in de grond gestopt. We konden het haast niet geloven. Hij zei dat even verderop de graveyard was met de namen van al die jongens. We besloten die begraafplaats op te zoeken en van wat we zagen kregen we een brok van in onze keel. Een oorlogskerkhof met al die witte kruisen is al indrukwekkend maar dit destemeer. Vooral omdat het allemaal nog kinderen waren. Ook dit is Ierland dus. De graven stamden uit 1896 en 1910 , er lagen er zo'n 70, maar de verwachting was dat er nog veel meer lagen, zie de foto's maar.
Daar vlakbij was een gebouw wat voor ons Zendamateurs wel interessant was, want in dat gebouw had Marconi proeven gedaan met duplex verkeer over de atlantische oceaan, zie de foto's maar.
Ik kreeg uitleg van een mijnheer die tekst en uitleg gaf, dat de antenne's tussen de heuvels hingen, en dat de zender in dit gebouw zat. Tevens wist hij ook nog te vertellen dat zijn zwager, die aannemer was, onlangs nog skeletten tegenkwam op de plek waar vroeger dus het opvanghuis zat. Het was nu een Hostel. Ik vermoed dat als je weet wat er daar vroeger allemaal gebeurd is, dat je dan geen oog meer dicht doet.
In dit voormalig zender gebouw zaten vroeger de zusters van het opvanggebouw wat ik net memoreerde. Dus dit is wel een plaats met heel veel historie.
Onderweg mooie plaatjes gemaakt van de kust, en we kwamen uiteindelijk op een camping met direct zicht op zee, wat ons nog nooit overkomen is.
We hebben vanavond dus de sunset meegemaakt, maar halverwege kwamen er helaas wolken voor, maar een mooi gezicht was het wel.
Morgen proberen we Westport te bereiken.

Wat maken jullie weer een afwisselende reis! Prachtige plaatjes van de mooie kust! Leuk om allemaal te volgen

Lucian 2023-06-22 06:06:27

Wat weer ain biezundere dag met verschillende verhoalen, dat van dei kinder is noatuurlijk biezunder triest dat zoiets gebeurd. Mor ook mooi gesprek met ain vriendelijke man over de dien hobby. En prachtige vergezichten over t wotter, zo'n mooi plekje heb je wel verdaind. Hopelijk nog veul meer mooie doagen. Moi.

Harm Jan Zuidema 2023-06-22 08:43:46

Echt vreselijk wat ze met die kinderen gedaan hebben, nauwelijks voor te stellen. Weer een mooie omgeving hoor waar jullie nu zijn. Prachtige foto’s. Die van de kindergraven is heel bijzonder en maakt grote indruk. Goeie reis op jullie verdere tocht. Kijk alweer uit naar jullie volgende verslaggeving.

Piet Emmelkamp 2023-06-22 09:35:21

Ireland kent veel trieste verhalen. Helaas, maar daarom is half Ireland geëmigreerd naar de VS. Maar gelukkig ook mooie historie. Voor een radioamateur is het verhaal van Marconi er natuurlijk 1 van. En weer prachtige plaatjes van het land, dankzij en ondanks de regen.

Ignas 2023-06-22 22:37:38

Wat een luguber horror scenario wat zich daar in dat gebied heeft afgespeeld !brrrr Onvoorstelbaar dat mensen dat met kinderen kunnen doen!in dat hostel zou ik idd geen oog dichtdoen! Mooie foto's en prachtig plek op de camping,wel verdiend na al dat zwoegen🥰 Bike safe,greetz

Truus,Benny 2023-06-23 10:10:10

Ik las in een verslag, enkele dagen geleden, dat je pap in de benen had Henk. Wat voor pap ,karnemelkse pap, rijstepap,gustard pap of gort pap!