Rondje Ierland dag 29

Verenigd Koninkrijk, Craigavon

Toen ik vanmorgen wakker werd,was dit het eerste wat ik zag. De hele tent vol wasgoed, zie de foto's, want anders dreugt het ja nait...Ineke had het middenin de nacht van de lijn gehaald omdat het regende.
Vandaag was onze rustdag, die we hebben gebruikt om met de trein naar Belfast te gaan. Dan heb je wat meer tijd om allerlei dingen te bekijken. We hebben alle tassen in de tent gelegd en zijn met onze "kale" fietsen naar het station gereden, een 3 km verderop. Daar onze fietsen vastgeketend aan een dikke paal, en vervolgens kaartjes gekocht bij een bijzonder vriendelijke spoorwegbeambte die ons ook nog wat tips aan de hand deed. Zo kunnen de fietsen morgen gratis mee in de trein. Dat scheelt aardig wat kilometers (50) dus dat gaan we ook doen, want we hebben niet al teveel tijd om de boot te halen in Belfast. Die hebben we vandaag alvast besproken. We zaten ongeveer een klein uur in de trein die op verschillende stations stopte, maar wij reden tot aan het eindpunt, middenin de stad. Daar eerst maar eens koffie gedronken en toen op pad om bepaalde dingen te bekijken. Dat begon in het Stadhuis, een protserig ding maar met veel marmer en mooie glas-in-lood ramen, zie de foto's maar eens.
Een overdekte markt met curieuze winkeltjes viel zwaar tegen. En toen we naar het Titanic Museum gingen, dat was nog wel even een dik half uur lopen, moesten we nog een uur wachten ivm een tijdslot die ze hanteerden. Toen onderwijl buiten in het droogdok het officiële bevoorradingsschip (tender) van de Titanic, de Nomadic, bezichtigd. Hier voelde je nog iets van de grandeur zoals die ook op de Titanic geweest moet zijn, zie de foto's.
In het museum werden we vergast op een video-en audiospektakel, met name hoe de bouw van de Titanic tot stand kwam. Op zich wel leuk om te zien, hoe ze vroeger zulke grote schepen konden bouwen. De werklui werkten wel onder heel beroerde omstandigheden. Werklui (al vanaf 14 jaar) werkten daar 13 uur op een dag, slecht betaald en zware omstandigheden. Alles werd met klinknagels inelkaar gemaakt. Dus een hels kabaal, waar geen eind aan scheen te komen.En uiteindelijk nog een foto gemaakt die wel heel bekend is.
Belfast is een grote stad met wel wat rommelige straten, nieuwbouw en oudbouw door elkaar heen. En veel, heel veel auto's en bussen.
Ineke wou nog graag een andere markthal bezoeken maar die was al gesloten. Toen wilden we in een mondaine winkelpromenade naar de bovenste verdieping waar je een mooi uitzicht over Belfast zou hebben; buiten gebruik. Het was al bijna 6 uur en de afstanden te ver om nog andere dingen te bezichtigen met het risico op ook sluitingen.
We besloten iets te eten; de keuken ging dicht. Steeds wat pech dus. Ook het weer zat niet mee, steeds flutbuitjes. Uiteindelijk hebben we toch nog wat
gegeten en toen maar weer met de trein terug naar de camping.
Daar troffen we op ons kleine veldje nog een fietskampeerder aan, een Belgische bijna 50-er uit Gent, die ook aan het fietsen was. We hebben nog even wat ervaringen uitgewisseld. Hij had al overal gezeten en ging veel wildkamperen, dat had hij van huisuit meegekregen.
Morgen gaan we dus met de trein naar Belfast, en dan dwars door de stad fietsend naar de Stenaline ferry. Ik moet nog even uitvissen waar we precies langs moeten rijden, maar dat zie ik morgen wel.

Prachtige foto,s,wat een indrukken voor jullie,de harde schijf is denk ik bijna vol,komen jullie zondag weer in nederland?wat een ervaringen weer ,goede reis verder en voorzichtig👋❤

Ank 2023-07-01 10:13:26

Dit was een stadse dag. Helemaal in jullie sfeer gezien de ervaringen. (Wij sliepen ook wel eens onder drogende badlakens in ons Aaike, haha) Mooi, dat jullie Belfast hebben geproefd. De foto’s geven een fraai en passend beeld. Vandaag volgt een nieuwe en andere etappe. Hopelijk halen jullie de boot op tijd. Veel plezier!

Petra 2023-07-01 10:33:57

Jammer dat het dan zo tegenvalt als je eens een dag zo plant. Ik herinner me Belfast als een grauwe trieste stad met een nog verdrietige historie. Ook nog steeds zichtbaar in de stad en als ze niet uitkijken slaat de vlam er zo weer in. Goede vaartocht.

Ignas 2023-07-01 10:42:59

Prachtig die foto’s van de Titanic. Veel bekende beelden van de film. Veel plezier op de ferry naar Schotland en daarna maar weer verder fietsen. Sterkte met de laatste etappes.

Klaas 2023-07-01 10:56:24

Ook weer ain biezunder ervoaring dagje Belfast, is ains weer wat anders. Zo'n bezuik aan de Nomadic en Titanic museum is noatuurlijk hail biezunder om te zain. En nog leuke ontmoeting met ain Belgische fietser, altied mooi om wat ervoaringen oet te wisselen. Op noar Schotland met hopelijk mooi weer. Moi.

Harm Jan Zuidema 2023-07-01 11:48:47

Hebben jullie de Stenaline gehaald of zijn jullie toch vergast? Mooi elastieken waslijntje dit keer, hangt er geen ondergoed aan? oh ja dat hebben jullie natuurlijk overdag niet aan gehad en ‘s nachts juist nodig. We zijn nieuwsgierig hoe jullie nu verder reizen?

C&H 2023-07-01 12:28:02

Ja hoor, net als Rose & Jack 🚢🛟

Marianne Z. 2023-07-01 12:29:14

Bijzonder denk ik om nu door het Titanic museum te lopen na de tragedie van vorige week. Zijn mooie foto’s. Jullie hebben de finishlijn nu bijna bereikt. Voor ons zijn jullie de tour helden van het jaar. Zware ontberingen maar ook heel veel mooie en bijzondere momenten. Succes met de laatste etappes 👍💪👌❤️

H&Y 2023-07-01 13:50:57

Bye bye Ireland. Ook wij nemen afscheid van een prachtig groen Ierland. Op naar Schotland, waar het ook mooi is. Nu nog even door trappen en genieten. Suc6.