Rondje Ierland dag 23

Ierland, County Sligo

Vanmorgen werden we uitgezwaaid door Bert en Marjan. Ze wensten ons een goede reis en 'het ga jullie goed'. Leuke mensen hoor... Op de camping was een een keuken waar we thee en warm water voor de koffie onderweg hebben gemaakt. Er was ook nog een fietster aanwezig, zij kwam uit Zambia en praatte , zo dacht ik, hoog Haarlems Engels. Volgens Ineke was het Engels met een Zambiaans accent. Je kon er geen soep van brouwen soms. Ze had een fiets gekocht in Dublin en was nu bezig met een rondrit door Ierland. Maar haar versnellingskabel was gebroken, dus moest ze eerst naar de fietsenmaker in het dorp.
Toen we Ballina uitreden zagen we vissers in het water staan om zalm te vangen, ze hadden van die waadpakken aan, zie de foto maar eens. Tevens was Joe Biden waarschijnlijk in Ballina op bezoek geweest tijdens zijn Ierland tour, zie de foto.
Vandaag hadden we een lange route met veel klimwerk. Na 87 km waren we aangekomen in Strandhill, vlakbij Sligo, wat eigenlijk het eindpunt zou zijn maar daar was geen camping. Het asfalt was ronduit slecht te noemen, ik noem het maar " vervelend asfalt ". Als je op de foto kijkt, dan weet je precies wat ik bedoel. Ze hebben de weg gerepareerd met van de plakjes asfalt, soms meters achter elkaar door, en dat rijdt voor geen meter.
De Ieren hebben er zelf geen last van, want die rijden allemaal in dikke auto's rond. We zien heel veel Suv's en heel veel hybride, die hoor je dus ook bijna niet als ze achter je hangen tot ze in kunnen halen. En dan lijkt het ook weer vreemd dat er niemand in die auto aan jouw kant zit (stuur zit rechts hè).
Op een gegeven moment kwamen we bij een soort van gedenkteken met allemaal witten kruizen erbij, op de foto kun je zien wat het allemaal betekent.
Wat we ook zagen waren huizen die helemaal verlaten waren in de middle of nowhere, vraag is wie of wat heeft daar gewoond, en waarom zijn ze weggegaan daar. Wat we ook tegenkwamen zijn rare aanduidingen van dames bh's....
De route was verder een beetje saai, de mooiste dingen en landschappen hebben we wel gehad denk ik. We hebben nu ook voor de laatste keer de Atlantische Oceaan gezien, nu gaat de route richting Belfast. Morgen gaan we wel zien hoe ver we komen, want de campings zijn hier dun gezaaid, dus moeten we in een BenB.
Dat zal wel weer gezoek worden via het internet. Ik heb mijn bundel al opgewaardeerd, zoveel data wordt er doorheen gejaagd. Morgen maar verder.

Weer een ander deel van Ierland met zijn eigenaardigheden. Mooi hoe jullie met humor verslag doen van een en ander. Het blijft leuk om jullie te volgen. Nu in de tent? Morgen weer een boeiende dag gewenst en een fijne nacht in een B&B. Zet 'm op!

Petra 2023-06-24 23:29:36

Ook nu zijn de foto’s zeer de moeite waard. Ze geven ook de veelzijdigheid van het land weer. Ben trouwens wel benieuwd hoe het gaat bij de grens. Bij ons jaren geleden was er een hele strenge controle. Wij gingen toen van Belfast naar Ierland. Wij kampeerden toen met de tent. Veel plezier verder en kijken alweer uit naar jullie volgende verslag.

Piet Emmelkamp 2023-06-25 07:32:18

Zo is elke dag weer aans, mor weer oafwachten wat je vandoag beleven en tegen kommen. Dat er zoveul hoezen leeg stoan het messchain nog met vrouger te moaken tussen 1840-1850 toun binnen der wel ain poar miljoen Ieren vertrokken noar Amerika, omdat het in Ierland bittere armoede was. Hopelijk kommen je ain schier B en B tegen. Wat mie betreft fietsen je nog tiedje deur om van joen verhoalen te genieten. Moi.

Harm Jan Zuidema 2023-06-25 09:39:24

Bijzonder dat je toch iedere keer weer Nederlanders ontmoet. Er zijn dus meer avonturiers zoals jullie. Jullie zien echt heel veel. Ook de duistere geschiedenis van Ierland

H&Y 2023-06-25 11:37:04

Heel leuk om elke morgen bij de koffie jullie verslag te lezen. En daarbij de prachtige foto's. Het geeft een mooi inkijkje in het Ierse wel en wee, met z,n vele oude vervallen gebouwen en nogal slechte wegen. Ik zou misschien ook een keer Ierland moeten bezoeken om het één en ander zelf te gaan zien. Jullie verhalen nodigen daartoe in ieder geval wel toe uit . Vanuit een zeer warm Daam wens ik Jullie een goede zondag toe met veel veilige kilometers en een goede rustplaats voor vannacht.

Klaas Brontsema 2023-06-25 12:11:00

Het is genieten van jullie verhalen en foto's. Prachtig ! Mooi dat we "zo" mee kunnen reizen met jullie door Ierland. Ben benieuwd/nieuwsgierig naar jullie volgende belevenissen. Liefs uit een warm Bedum. Pfff.

Annemarie 2023-06-25 14:24:43

Vind het bijzonder knap van Henk dat je na al die enerverende dagen ook nog de moed hebt om een verhaal voor ons te schrijven met diverse tegenslagen maar ook altijd humor de revue laat passeren. Chapeau! We blijven jullie volgen en genieten van de foto's 🙌 Vandaag bij de TT geweest en met een verbraande kop weer thoeskommen 😀 Gr.Martin

Martin 2023-06-25 18:39:12

Die leegstand komt door de hongersnood in 1845: The Potato Famine, die zorgde dat 90% van de aardappeloogst mislukte, zorgde voor een massale uittocht en dus verlaten huizen. Info van Fred.