Dag 26

Italië, Roma

De proloog.
Zoals de titel het al aangeeft is dit de laatste bijdrage van mijn kant.
We hebben samen de reis volbracht.
Geeft veel voldoening.
Ik wil alle mensen bedanken die ons gesteund hebben door het plaatsen van berichten op de pindat blog.
Wij hebben alle berichten gelezen .
Het gaf ons een boost om door te gaan, ook al zat je even stuk.
4 weken fietsen, tentje opzetten, eten koken, tentje afbreken, is natuurlijk wel vrij inspannend. Het koken komt voor rekening van chefkok Henk die iedere keer met minimale middelen toch weer iets lekkers op "tafel" zet. Ook is hij degene die ons iedere dag maar weer via de juiste weg naar een camping loodst. Ik ben best trots op mijn padvinder. Dikke kus. Ik was al duizenden keer verdwaald. Mis een chromosoom op dat gebied denk ik. ( Ineke).
Gisteravond kwamen we aan op de camping Flaminio. Een mooie camping zo te zien in de folder. De werkelijkheid is vaak anders. Zo waren de mooie groene grasvelden aardig kaal en steenachtig.
Echter het sanitair is top. Blinkend schoon en ruim opgezet. Met een klassieke touch. Tijdens het douchen zeep je je in met de rollende aria's van Maria Callas, het afspoelen doe je met uithalen van Mario Lanza. Het overstemt de vaak borrelende geluiden uit de toiletten.
Vanmorgen zijn we met de bus naar het centrum gereden. We hadden nog nooit in een Italiaanse bus gezeten, het schudde en botste aan alle kanten .
Gelukkig kwamen we heelhuids aan op de plek van bestemming.
Allereerst zijn we weer naar de Friese Kerk gegaan waar we onze oorkonde's hebben gekregen. We kregen koffie en hebben nog even gepraat met de mensen die daar waren. Werkelijk een oase van rust daar in die drukke stad.
Uiteraard nog wat foto's gemaakt.
Met de stadsbus naar het hoogste punt van Rome gegaan, hier had je een heel mooi uitzicht over de stad.
Daarboven stonden allerlei standbeelden van beroemde mensen.
Waaronder ook de uitvinder van de dweilmachine bij het schaatsenrijden.
Zie de foto's.
Tevens zijn we in een winkel geweest waar ze hele mooie iconen verkochten.
Rondom het Vaticaan waren diverse ringen aangebracht van militairen met pantserauto's en 25 kg ware bewapening. Dit zagen wij ook in andere grote steden zoals Florence. Die jongens staan daar 10 uur lang in de hitte ons te beschermen tot ze afgelost worden door hun collega's. Die zullen wel een biertje lusten ' s avonds.
Het is een mooie stad maar wel heel druk. Morgen staat een bezoek aan het Vaticaan en de Sixtijnse kapel op het programma.
Tot slot wil ik nog een speciaal iemand bedanken , namelijk Ineke mijn vrouw/fietsmaatje.
Ondanks haar pijnlijke handen heeft ze toch doorgezet. " DIEP RESPECT " . Dikke smok...
Henk.

Buitengewoon knap, respect hoor. Wat een reis en ervaringen, al die "bagage" draag je weer met je mee. Nog veel plezier de laatste uurtjes en een veilige terugreis.😘😘👍💪

Hans &Yvonne 2017-07-13 07:01:31

Knap hoor deze prestatie! Nog veel plezier de laatste dagen en uren in Rome. Geniet ervan hoor!

Bert 2017-07-13 07:26:02

Chapeau, We zouden met jullie voor het Vaticaan wel een colaatje willen drinken onder een parasolletje met 36°💋...... Wij vinden het een top prestatie die je je hele leven meedraagt Gr Hedwig en Claudia

Hedwig 2017-07-13 07:28:30

Bedankt voor jullie prachtige reisverhalen en foto's. Wij hebben er van genoten. Nog een mooie laatste dag en goede terugreis naar Home. Jullie vertrekken uit Roma en wij gaan naar Romania. Hopen tegen 24.00 uur op het Bogakamp te arriveren. Tot later. Moi.

Harm Jan en Annemarie 2017-07-13 07:42:33

Beste Ineke en Henk, Over een paar maanden is de pijn weg en wat blijven zijn de mooie herinneringen. Prachtig zo'n tocht om op terug te kijken met heerlijke herinneringen. Ik Dank jullie voor het delen van deze momenten. Ook voor het oproepen van andere mooie herinneringen aan mijn reisjes Door Italië en aan muziek en films van vervloek tijden. Geniet er nog even van en een goede reis terug. 73

Ignas PA1IF 2017-07-13 07:50:26

Sorry, vervloek is VERVLOGEN tijden!!!! Autospelling !

Ignas 2017-07-13 07:51:51

Zo kennen we jullie ! Dank voor de prachtige verhalen over zwoegen, zweten en ..genieten! We horen het graag nog een keer 'live' uit jullie monden. Een goede thuisreis !

Krijn en Janneke 2017-07-13 08:43:52

Het laatste bericht van een spannend, indrukwekkend verslag. Geniet nog bij het bezoek van het Vaticaan en Sixtijnsekapel. Een behouden thuiskomst

Aldert en Mieke 2017-07-13 08:55:21

Mijn respect !!!!!!!

Wim Apon PA0SLT 2017-07-13 10:42:12

Wat mooi geschreven! Met veel liefde, respect en dankbaarheid naar elkaar. Samen hebben jullie het gered, letterlijk door diepe dalen en hoge bergen. Mooi... en ook petje af , jullie zijn toppers! Ik heb jullie blog elke keer met veel plezier gelezen en heb jullie tocht op deze manier een beetje mee beleefd. Dankjewel daarvoor. Een avontuur is bijna ten einde, mooie herinneringen een feit. Nog een hele fijne dag in Rome en een goed reis terug naar huis.

Gerda 2017-07-13 12:56:56

Lieve Henk en Ineke, Op een geheel eigen manier (fietsend in alle omstandigheden) en met een originele blik op de zaak (wc-potten, asfalt-scheuren en wat dies mee zij) zijn jullie nu echt in Rome aangekomen! Petje kan af...! Jullie hebben doorzettingsvermogen, sportiviteit, humor en jullie ervaringen aan ons laten zien. Fantastisch om hier deelgenoot van te mogen zijn! Geniet van de oude stad met de rijke cultuur, met haar warmte en hartslag!

Petra 2017-07-13 13:46:49

Knap werk hoe jullie de reis volbracht hebben. Nog veel plezier en een goede terugreis gewenst.

Jakob Roorda 2017-07-13 21:43:17

Bedankt dat we vanaf de zijlijn van jullie reis mochten meegenieten. Een geweldige prestatie hebben jullie geleverd. Geniet nog even daar en alvast weer welkom thuis in Daam !

Henk Samplonius 2017-07-13 21:58:30

Een diepe buiging voor jullie!!fantastisch dat jullie dit gedaan hebben!bedankt ook dat we mee mochten "beleven".goede terugreis (deze gaat sneller😊)groetjes uut leek

Truus siegers 2017-07-14 08:57:34

Diep respect voor deze topprestatie! Ik vond het fantastisch om elke keer de verhalen te lezen met bijbehorende prachtige plaatjes. Geniet samen nog maar even van het prachtige Rome! Tot morgen. xx Annick

Annick 2017-07-14 09:42:17

gefeliciteerd dat jullie het volbracht hebben, wat een belevenis! mooi om te volgen! nog fijne laatste dagen verder en een goeie terugreis.

Henk mulder 2017-07-14 12:04:13

Super trots op jullie.En wij hebben ook genoten van jullie verhalen en belevenissen.Mooie herinneringen om niet weer te vergeten.

Jenny 2017-07-14 18:17:55

de titel moet natuurlijk zijn "epiloog"....