Rondje Ierland dag 12

Ierland, County Kerry

Vanmorgen was tot onze verbazing de tent helemaal droog dus gauw inpakken.
Vandaag stond de Healy Pass op het program . Het weer was prima, echt goed fietsweer. Op de weg daarheen kwam ons een oud boertje met stok en hond tegemoet die ons tegenhield. Hij gaf ons allereerst een (groezelige) hand en was heel benieuwd waar we heen gingen. Hij pakte eerst Ineke's stuur en daarna haar arm, haast om te voorkomen dat we er vandoor gingen. Maar het was zuiver belangstelling. Het oude baasje zag er ook niet uit, een trui met allemaal gaten, een gebit in de mond met hier en daar een verdwaalde tand, als het ware scheefgezakte grafzerken op een oud kerkhof...
Hij was erg nieuwsgierig en wou graag precies weten of we ook (klein)kinderen hadden en wat voor (klein)kinderen, meisje en/of jongen. En of ze gelukkig getrouwd waren want dat was heel belangrijk volgens hem. Hij vroeg ons het hemd van het lijf, we konden hem net op het randje verstaan, zo'n accent had hij.
Het was gewoon een vriendelijk baas .
De Healy Pass was wel heel hoog, zie de foto's maar, en gelukkig goed te fietsen in de 1e versnelling. Als je zo boven in de bergen zit, heb je natuurlijk een heel mooi uitzicht over het traject waar je langs gekomen bent. We moesten nog een 2e pas over en hoopten daarna ons brood te halen in een winkeltje in het dorpje maar er was geen winkel dus. Gelukkig was er een kijktuin/arboretum vlakbij waar we hebben geluncht. Toen viel er een klein buitje.
Daarna gingen we richting Kenmare waar volgens het boekje een camping was, en die was er dus niet meer.
Helaas moesten we toen meer dan 10 km terug fietsen naar een camping die wij al tegen gekomen waren. Ons humeur werd er dan zodoende niet beter op. Ja, dat is ook vakantie.
Op de camping stond op ons veldje een Nederlandse jongen die ook al heel wat afgefietst had, dus konden we mooi wat ervaringen uitwisselen. We zaten alledrie heel gezellig op een picknickbank (of wat er voor door moest gaan, want ook deze camping is zeer minimalistisch) met ons muskietennetje op ons hoofd.
Morgen gaan we verder naar het noorden, alleen de campings daar zijn heel dun gezaaid, dus dat wordt waarschijnlijk een BenB. Vanavond ben ik nog wel even met mijn zendhobby bezig geweest, op het plaatje kun je zien waar mijn signaal terecht gekomen is.

Wat een mooie vergelijking van het gebit en de grafzerken. Nog vele mooie kilometers in het mooie Ierland.

Bert 2023-06-14 07:12:19

Mooie natuur daar en blauw water,vandaag maar weer de pedalen rond laten gaan,veel plezier en geniet ervan

Bouwe en ank 2023-06-14 08:28:18

Prachtige omgeving woar je fietsen en leuke ontmoetingen, ik mis de foto van het ol boertje, zulke mensen binnen voak ain stuk vriendelijker aan mensen dei strak ient pak zitten en bult verbeeldens himmen. En deur dei 10 km terug fietsen had je weer leuk contact met ain medefietser. En ook nog weer contact met dien proatbakkie op andere plekken in de wereld, mooi man. Veul plezaaier mor weer. Neie dag neie verassingen. Moi.

Harm Jan Zuidema 2023-06-14 09:06:13

Prachtige foto’s. Mooie omgeving. Ik had niet verwacht dat Ierland zo heuvel/bergachtig was. Mooi dat je Trump nog even kon bereiken. Veel plezier verder.

Klaas 2023-06-14 12:43:34

Ben benieuwd waar jullie morgen aankomen en hoe een B&B er in Ierland uit ziet. 🙋🏻‍♀️

Henny 2023-06-14 20:53:46

Hele mooie foto’s. Respect hoor dat jullie die bergen bedwingen met al die bagage aan boord. ✊

H&Y 2023-06-14 21:40:36

Testen jullie uit wie er ‘s avonds nog op zijn en reageren? 😂 Jullie maken het wél laat hoor. Gisteren hadden jullie een mooie dag in een prachtig landschap. Mensen kamperen daar kennelijk niet… Hopelijk hadden jullie vandaag weer zo’n mooie dag.

Petra 2023-06-14 22:00:15

Mooie verhalen weer en van dat boertje had ik een duidelijk beeld. Haha, alsof hij voor me stond. Prachtig.