Dag 25

Italië, Roma

We hebben het gehaald!!!
De titel van dit stukje geeft al aan wat onze gemoedstoestand is.
Echter vanmorgen om 5 uur ging de wekker omdat het vandaag ook weer zeer warm zou worden. Om 6.15 reden we weg, eerst nog door mistflarden.
Maar om 10 uur was het alweer 35 graden in de schaduw!!
Het parcours was 75 km met vrij veel klimwerk. 5-6% helling. Veel zweten en puffen dus. En veel drinken.
We reden weer de fia Flaminio.
Onderweg zien we iedere dag ontzettend veel zwerfvuil liggen, ze gooien hier alles uit het autoraam ofzo.
In een van de dorpjes waar we koffie dronken werd ik aangehouden door een Italiaannse mijnheer die enthousiast naar het Gronings vlaggetje op Ineke haar stuurtas gebaarde. We raakten aan de praat , het bleek dat hij in Groningen had gestudeerd toen hij jong was. In gebroken Engels/Italiaans wist hij te vertellen over de Martini toren , het IJselmeer en Amsterdam.
Op onze laatste tocht kwamen we nog een alimentarie tegen die heerlijk fruit had. Gelijk van alle soorten wat ingeslagen voor de nodige vitaminen.
Onderweg kwamen we ook nog stukken tegen waar een bosbrand had gewoed.
Het is hier ook kurkdroog, al weken heeft het niet geregend.
Onderweg werden we ingehaald door Pierre, ook een medefietser naar Rome.
Ook hij rijdt Santos.We treffen hem en Ton, een vriend van Pierre, vaker op een camping.
We hebben nog een van de laatste stempels gehaald bij een carabinieri in het gemeentehuis.
Op den duur hadden we het hoogste punt bereikt en hadden we een grande finale tot op het St. Pietersplein. Helaas mochten we om veiligheidsredenen niet met onze fietsen voor de St. Pieter dus maar achter het hek foto's gemaakt. Daarna de kerk van de Friezen bezocht waar een Nederlandse pater Timon Brouwer was die ons vriendelijk welkom heette. Hij woonde al 25 jaar in Rome. Hij gaf ons een stempel in ons pelgrimspaspoort. Hij nodigde ons uit om morgen langs te komen en een dienst bij te wonen. Dan worden ook onze testimoniums gemaakt.
Er zit een gedenksteen in deze kerk waar Groningen en de heer van Staveren wordt genoemd bekijk deze foto maar eens goed.
Morgen gaan we Rome verkennen.

Super gedaan samen.Trots op jullie.Gefeliciteerd.

Jenny 2017-07-11 22:41:12

Knap stukje fietsen. Proficiat. Doe de groeten aan de paus, mochten jullie toevallig tegen het lijf lopen.

Klaas 2017-07-11 22:43:38

Geweldig gedaan Ineke & Henk ! En vreselijk leuk om virtueel mee te rijden. Chapeau !

Robert, paørwt 2017-07-11 22:49:41

Van harte gelukgewenst met het resultaat. Echt geweldig dat jullie helemaal vanuit het Groningerland naar Rome zijn gefietst, diep respect vanuit Koog aan de Zaan. Dus morgen na bezoek aan de Paus weer huiswaarts op de fiets?

Piet 2017-07-11 22:53:30

Henk en Ineke. Gefeliciteerd , met deze prestatie. Geniet, morgen nog van jullie vrije dag in Rome.

Sjoerdje 2017-07-11 22:56:43

Congratulazione per aver superato di finitura. Grande. Samen met Santos, jullie stalen ros. Hebben jullie veel beleefd en gezien, jullie stigen in aanzien. Moi

Harm Jan 2017-07-11 23:05:47

Henk en Ineke van harte gefeliciteerd bij het halen van de eindstreep in ROME

Aldert en Mieke 2017-07-11 23:08:05

We zijn supertrots dat jullie nu ook bij de familie Rome-gangers horen. Morgen maar een katholieke hostie halen in de Friese kerk, die hebben jullie verdiend! want we geloven toch allemaal in de zelfde god?😉

Hedwig en claudia 2017-07-11 23:24:32

Gefeliciteerd, geweldig !!! En nu vakantie 😊

ANNEMARIE 2017-07-11 23:26:15

van harte hoor een hele prestatie en nu uitrusten

bouwe 2017-07-11 23:36:29

Van harte met deze knappe prestatie. Nu lekker genieten in Rome en alle mooie dingen bekijken. Wij zien jullie zaterdag weer. Tot dan!

Bert 2017-07-12 07:16:02

Jullie kunnen trots zijn op jezelf en op elkaar! Nu Rome verkennen. Veel plezier!

Rob en Erika van den Bosch 2017-07-12 07:43:22

Van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie! Ik doe het jullie niet na... Na onze vakantie in Italië ( nu anderhalve week geleden) ben ik jullie verslagen gaan lezen. Erg leuk, vaak met veel humor gelezen en soms ook heel herkenbaar. Leuk dat jullie ons zo op de hoogte hebben gehouden. Hoop dat jullie nu nog voldoende tijd over hebben om die prachtige stad Rome te bekijken. Veel plezier nog en goede thuisreis, groeten Johan en Truus

Truus Scholtens 2017-07-12 08:08:59

Henk en Ineke, Congratulazioni per questo grande risultato in queste alte temperature. Erg leuk om jullie interessante verslagen te lezen en de prachtige foto's. De foto's van Rome van o.a. de Frieze Kerk en St. Pieter komen ons bekend voor. Geniet nog van de prachtige stad Rome. Zeer de moeite waard. Goede terugreis alvast toegewenst.

Johan en Margriet 2017-07-12 08:58:57

Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!! Veel plezier in Rome en een goede reis terug naar huis!

Jan en Reina 2017-07-12 09:00:18

Geweldig Ineke en Henk!wat een prestatie! !toppers zijn jullie.geniet nog van alles wat je ziet,hier regen zat in Nederland. Wanneer gaan jullie terug?groeten uut Leek

Truus siegers 2017-07-12 11:45:21

Gefeliciteerd met jullie topresultaat. groeten, Henk Samplonius

Henk Samplonius 2017-07-12 12:33:57

Kanjers!!! Wat een prestatie zeg! En dan nu een paar dagen bijkomen en genieten, lekker rondzwerven met een gelato... Dikke kus van ons XXX

Marlies 2017-07-12 19:54:52

GEFELICITEERD knap hoor! Gr Jur

jur 2017-07-12 20:40:05

Een top prestatie! We wensen jullie nog mooie dagen in Rome. Groet, Johan en Dineke

Johan en Dineke van Brussel 2017-07-12 21:57:05

Mijn tekst is niet origineel. Vanuit mijn hart: gefeliciteerd met het al fietsend bereiken van Rome en het Vaticaan! Een topprestatie! Nu maar lekker relaxt genieten van wat Rome te bieden heeft.

Petra 2017-07-13 00:02:42

Henk en Ineke, jullie hebben je doel bereikt. Gefeliciteerd! Vind het jammer dat we straks de verhalen moeten gaan missen. Hopelijk is het snel weer vakantie in 2018. Waar gaat de fiets reis dan naar toe? Gr Fred en Carla uit Hoogkarspel