Rondje Ierland dag 8

Ierland, Cork

Vanochtend werden wij wakker met regendruppels op onze tent, dat was even balen, maar gelukkig zette het niet door en konden we de tent redelijk droog inpakken.
Vanmorgen nog even met onze Chinese fietsvriend gepraat. Hij sprak zo beroerd Engels dat hij, toen we hem echt niet begrepen, gebruik maakte van Google Translate. Hij sprak dus in het Chinees iets in op zijn telefoon waarna een stem het ons in het Engels vertaalde. Het was een echte Chinees, want dat het rare prutje dat hij at hem smaakte was duidelijk te horen. Hij was ook van plan om naar Cork te gaan. Hij was vol verbazing over onze fietsen en vroeg of hij er foto's van mocht maken, natuurlijk hoor. Over een jaar of wat komen er misschien Chinese Santossen op de markt bij de Action, merkSantokyo ofzo. Vooral het fietsen met een spanband ipv een ketting vond hij heel boeiend.
Ieder jaar fietste hij een stuk van Europa , dit jaar was Ierland aan de beurt. Volgend jaar gaat hij naar Noorwegen en deze winter naar Spanje of Italië. Hij fietst 20.000 km per jaar, daar komen wij bij lange na niet aan toe.
Vandaag was een redelijk vlakke etappe, met ongeveer 57 km waren wij al vlot in Cork. Daarvoor moesten we met een pont over om daar te komen.
Cork is een hele drukke stad, heel veel te zien. Ineke wou graag de English Market zien, een markt met allerlei etenswaren.
Deze zat middenin het centrum, al gauw hadden we het gevonden en de fietsen daar vastgeketend aan een boom. Toen de markhal in, heel druk en heel veel te koop. Zie de foto's maar eens. We hebben onszelf getrakteerd op scones met marmelade en clotted cream. Jammie.
Toen op zoek naar een camping, de dichtsbijzijnde was via een lange weg van 15 % te bereiken, de volgende was 30 km verder. En dan 's middags om 16.30 uur was dat niet echt een optie, dus besloten we om een ander onderkomen te zoeken. We kwamen terecht in een studentenhostel. We hadden er eigenlijk geen vertrouwen in, maar dat viel genoeg mee. Mooi ruim opgezet en schoon, de fietsen mochten op de binnenplaats. De kamer is wel wat klein, maar ach, een eigen douche en toilet is ook fijn. Het was er bij binnenkomst om te braden, zo warm. De cv stond aan (!!) en wou niet uit. We wilden ook graag ieder een handdoek. Kregen we gratis mee (moest eigenlijk betaald worden) met een ventilator. Goede service. En nu (avond) is het koel, het raam kan ver open dus....
We hadden dus nog even tijd om het centrum te verkennen en kwamen bij een grote kerk terecht, St. Finn Barre Cathedral. Deze kerk zou er prachtig uitzien binnenin. Er stond een suppoost voor de open deur. Wij vroegen of we naar binnen mochten, maar er was net een dienst aan de gang, dus we mochten er niet in, of we moesten de dienst volgen. Toch even een praatje aangeknoopt met de suppoost. Ik dacht dat het een katholieke kerk was, omdat (bijna) heel Ierland katholiek is, en deze kerk straalde rooms uit maar was van de Anglicaanse kerk uit Engeland. Hij was gebouwd in 1870, niet zo heel oud dus, maar de architect was nogal eigenzinnig en had een heel eigen interpretatie van de bijbelse geschiedenis.
Zo was in het voorportaal de gelijkenis van de 5 wijze en 5 dwaze maagden te zien.
Aan jullie beste lezers om te zien wie de dwaze maagden zijn en wie de wijze maagden zijn. En wie staat ertussenin?
En heel misschien valt jullie nog iets op bij deze dames.
Gegeten hebben we in een Thais wok- restaurantje met hele hete spijzen, de mond brandde je ervan. Wel heel lekker hoor, alleen om met stokjes te eten moeten we nog even oefenen. Gelukkig hadden ze ook normaal (lees plastic, hmmm) bestek.
Terug in het hostel heb ik nog gauw even mijn remblokken verwisseld van mijn achterrem want met het naar beneden gaan, deed deze niet zo veel meer.
Morgen gaan we verder naar het zuidwesten.

Wat een zonnige en leuke dag! Ik begin Ierland steeds beter te kennen door jullie verslagen en foto’s. Misschien voor ons een alternatief na Portugal waar het vandaag wel vaak regende. Ben benieuwd naar morgen.

Petra 2023-06-10 00:09:15

schitterende verhalen Henk!

Gerard Kosterman 2023-06-10 00:09:54

Ook nu weer mooie foto’s. Cork heeft ook een luchthaven. Ook vanaf Schiphol kun je hier naar toe. Met onze fly en drive trip enkele jaren geleden vlieg je ook naar Cork. Wel lekker een keer vlak terrein om te fietsen. Veel plezier verder op jullie reis.

Piet Emmelkamp 2023-06-10 07:19:55

Ik was wel benieuwd naar de Chinese fietser, zijn fiets ziet er toch echt anders uit dan jullie fietsen, Knap dat hij daar zoveel km op fietst! Heerlijk, de echte scones met clotted cream, de calorieën fietsen jullie er wel weer af ;-) Zet hem op met de volgende route!

Marianne Z. 2023-06-10 09:00:16

Het blijft mooi om jullie belevenissen te volgen, elke dag wat nieuws. De 5 wijze maagden zijn misschien die met een hoofddoek. Hebben jullie de Chinees nog uitgenodigd voor een rondje Nederland met een bezoekje aan Appingedam ? Op naar weer een mooie fietsdag. Moi

Harm Jan Zuidema 2023-06-10 09:11:22

Lees met plezier jullie belevenissen, prachtig. Maar.......als gepensioneerden slapen in een studentenhostel is wel wat vragen om moeilijkheden, toch!(niet kunnen slapen) Studenten leven toch s'nachts? Of is dat in Ierland anders. Kijk uit naar jullie volgende belevenissen. Een plezierige fietsdag.

Annemarie 2023-06-10 10:00:29

Veel plezier met jullie fietstocht en op naar de volgende dag mooie verhalen

Bouwe en anke 2023-06-10 16:43:45

Lekker die scones👌de wijzen/dwazen kijken allen droevig en lijken meer jongens dan vrouwen? Mooie dag,bike safe

Truus,Benny 2023-06-10 20:23:22

Goed te lezen dat het goed gaat en de regen wegblijft. Die gekke chinezen kom je ook overal tegen hè. Volgend jaar heeft die vast ook één getande riem. Ff copy/paste, zijn ze goed in hè. Op naar weer een mooie dag👍🫶