Dag19

IJsland, Reykjavík

Vanacht veel regen gehad dus alles nat mee op weg naar Reykjavik.
Ik kon de auto kwijt in een parkeergarage vlakbij het centrum.
Eerst maar naar de grote kerk die de skyline van Reykjavik bepaald. Deze is geheel uit beton opgetrokken, een strak bouwsel. Het interieur is ook heel sober maar op zich wel mooi.
Leif Erikson (de ontdekker van Amerika voor Columbus) stond op een standbeeld buiten voor de kerk. Een prachtig orgel met meer dan 5000 orgelpijpen erin.
De speeltafel ( het klavier) bevond zich op de begane grond. De organist zat dus remote te spelen. Zie de foto's.
Daarna de stad verder verkend. De stad kon ons niet zo bekoren. Echt een havenstad, koud en winderig. Het was wat fris, vanochtend eerst maar 2 graden. De zomer laat nog op zich wachten. Aan winkels zijn er 40% eet/drinkgelegenheden, 40% souvenirwinkels en de overige 20% staat leeg of heeft dure kunst/kleding.
Er wordt veel nieuwbouw gepleegd, daardoor verdwijnt het authentieke Reykjavik helaas, zie de foto's.
Tevens nog het huis bezocht waar president Reagan en Gorbatsov elkaar hebben ontmoet in 1989, wat eigenlijk het einde inluidde van het ijzeren gordijn.
In een bepaalde winkel is het altijd kerst, hier kun je het hele jaar kerstspullen kopen. En prijzig hoor.
Wat ook de skyline beheerst is de Hapar, het concertgebouw van Reykjavik. Deze is geheel opgetrokken uit apart gekleurd glas in 3-d honingraatvorm. Ze houden hier wel van aparte bouwstijlen.
Zie de foto's, ook qua kunst kunnen ze er hier wel wat van.
Morgen gaan we naar Keflavik de auto inleveren en de spullen in onze flightbags pakken.

We hebben jullie dagelijks gevolgd en genoten van jullie reisverslag en natuurlijk van de mooie foto's. Zo te zien hebben jullie een mooie vakantie gehad ook al liep het anders dan gepland. Een hele goeie reis terug !!

Edward en Jeanet 2018-07-04 23:53:18

Dit zijn ff andere beelden. Zag ik daar sinterklaas voorbij komen? Mooie camping. Waarom ga je zelf niet op de pijpen blazen of is dat toekomstmuziek. Succes met inpakken.

Claudia 2018-07-05 06:57:51

Ja zo,n vakantie gaat sneller voorbij dan je denkt. Jullie hebben toch wel veel gezien jammer dat het niet zovgelopen is als gepland. En de wsper hoe is dat gegaan? Suk6 met inpakken en een hele goede reis terug73.;-)

willyan holtkamp pa0wah 2018-07-05 07:28:11

De vakantie zit er al weer bijna op. Toch knap dat jullie nog zo lang zijn door gegaan op de fiets. Gelukkig uiteindelijk de tocht met de auto kunnen voortzetten om toch het hele eiland goed te kunnen bekijken. Annick en ik hebben elke dag met veel plezier jullie reisverslagen gelezen. Alvast een fijne terugreis gewenst en tot in Daaaam.

Bert 2018-07-05 07:40:28

Goedemorgen dappere strijders! Ik heb genoten van jullie grappige verhalen met een regenachtig ondertoontje. Kom maar gauw naar Nederland om de tent te drogen. Het is heer heerlijk zomers😘😘

Hedwig 2018-07-05 08:24:02

De cirkel is rond. We hebben iedere morgen naar jullie verslag en foto's uitgekeken. Het was of we het dunnetjes overdeden. Behalve het fietsen dan. We hopen dat jullie net zo genoten hebben van deze wonderlijke en aparte natuur op dit eiland. We horen de verhalen wel in Daam als jullie weer thuis zijn. Nog een goeie terug reis toegewenst.

Harm Jan en Eelje 2018-07-05 08:24:13

Overaal komt n end aan. Mor joe himmen wel stof tot proaten noa aal joen belevenissen. En ook wie himmen mooie weken had met joen verhoalen. IJsland wordt de komende tied nog bult over proat. Wie himmen der van genoten, goie terugraais en tot loater. Moi

Harm Jan Ariesson 2018-07-05 08:46:55

Het geheel overziend is IJsland zeer de moeite waard voor een rondreis. De foto’s geven daarvan een goed wisselend beeld. Wij hopen dat jullie ondanks het matige weer toch een goeie vakantie hebben gehad en wat het weer betreft. De gemiste uren zonneschijn kun je hier in Nederland ruimschoots (zeg maar als pleister op de wonde) inhalen, hier is het nl al vele dagen prachtig weer. Een goeie terugreis gewenst en een behouden aankomst.

Piet uit Koog aan de Zaan 2018-07-05 09:19:12

Heb genoten van jullie reisverslag, mooie beelden alleen jammer van het weer, wens jullie wel thuis, groetjes uit Leek

Thalla van der Burgh 2018-07-05 10:28:25

Het einde komt in het zicht. Veel dank voor jullie boeiende verslagen in woorden en plaatjes! Ik heb jullie met veel plezier gevolgd (en was vaak blij dat ik niet in zo’n nat en koud tentje of fietspak hoefde). Jullie hebben prachtige verhalen met ons gedeeld over niet te evenaren ervaringen! Wel thuis!