Rondje Ierland/Schotland dag 33

Verenigd Koninkrijk, Prudhoe

Vannacht hebben we lekker geslapen ondanks het feit dat het toch behoorlijk geregend had. Maar als je lekker in je warme slaapzak ligt, dan verneem je daar niks van. Ik ontdekte vanmorgen dat er ook een trein ging van Dumfries naar NewCastle, dus hoefden we maar 30 km te fietsen , een gemakkelijke dagje dus.
Wel weer met lange hellingen, met als gevolg mooie uitzichten, zie de foto's.
Ondertussen even gebeld met DFDS om de terugreis per boot te boeken en dat is ook allemaal gelukt voor aankomende donderdagmiddag.
Op het station aangekomen 2 kaartjes gekocht, en de fietsen gingen gratis mee.
NS kan hier nog iets van leren.....
Op het station van Carlisle kwamen we nog 2 Hollandse fietsers tegen, die net begonnen waren. Ze kwamen zo van de boot, en gingen oa; naar het eiland Aran, waar wij in 2016 al waren geweest.
Ze reden Koga maar wel elektriek.
Ze wilden graag weten waar wij geweest waren. We hadden wel even tijd, want onze overstap was gecancelled, dus even wat ervaringen uitgewisseld. Daarna naar onze trein van Carlisle naar NewCastle, dit was ook een boemel en we besloten om niet door te rijden naar NewCastle maar een paar stations ervoor eruit te gaan. Daar was namelijk een camping , en het leek ons gemakkelijker om morgen met de trein naar NewCastle te gaan dan met de fiets, want het is nog 34km rijden, en dan hebben we nu wat meer tijd om de stad te verkennen. In 2016 zijn we er als het ware doorheen gereesd. En nu hebben we ook de mogelijkheid, dat mochten we iets leuks zien, het ook mee kunnen nemen. Eerder in de vakantie was dat ivm ruimte en gewicht geen optie.
Onderweg stapte er een racefietser in het fietscompartiment waar wij ook zaten, maar wij gingen het volgende station er toch uit. Dus met wat passen en meten pastten de 3 fietsen er gelukkig in. De conducteur kwam ook nog even langs, en we zeiden tegen hem, in de toekomst moet je langere treinen hebben met meer fietscompartimenten erin om alle fietsen mee te nemen. Hij beaamde dat, en zei dat dit nog oude treinstellen waren , en dat de ruimte waar onze fietsen stonden eigenlijk voor de railcatering-trolley was bedoeld, maar dat ze er toen maar een fietsruimte van hebben gemaakt. Dus in de toekomst krijgen ook de Schotse treinen meer ruimte voor fietsen.
We hebben eerst nog even wat boodschappen gedaan in het dorp Prudhoe, wat resulteerde in het feit dat we een verschrikkelijk lange helling moesten nemen van wel 15 % om bij de supermarkt te komen.
Vervolgens naar de camping met de mooie naam " Hermitage Gardens ". Dan verwacht je een camping met mooie velden en prima sanitair, nee dus. De vlag dekte de lading totaal niet. Het is de op 1 na de duurste camping die we hebben gehad. In de sterrenkwalificatie komt deze nog niet eens uit op 1 ster. Terwijl de website 4 sterren aangeeft. Het is er ronduit smerig, een gedateerde rotzooi.
En dan wordt je met een air welkom geheten en krijg je uitleg over het sanitair etc. dat je er heel wat van verwacht. We voelen ons meer een melkkoe. Het moest ook weer 'cash' worden betaald, dan heb ik er mijn bedenkingen al bij.....
Op het moment dat ik dit tik regent het alweer cats and dogs, maar wij zitten gelukkig droog onder een overkapping en met onze thermokleren aan, een warm vest en onze jas is het wel uit te houden. De rest zit hier in zijn of haar caravan.
We zijn in de ogen van de locals vast mietjes, want sommige mensen zien wij dan gewoon met alleen een overhemdje aan in de regen lopen of dames met blote buiken en op slippertjes. Brrrr. Zijn wij dan zulke kouwkleumen??
Morgen maar eens Newcastle verkennen en straks lekker ons warme tentje in. Want daar is het gelijk behaaglijk.

Kruip maar gauw in je tentje,want er komt heel wat regen jullie (en nederland)kant op. Weltrusten en veel plezier morgen😃

Truus,Benny 2023-07-04 22:25:06

Jullie verhaal gaat over de laatste loodjes en over de afronding van een avontuurlijke fietsvakantie met ups en downs (in o.a. het landschap, het weer en het vinden van campings). Veel plezier in NewCastle en een goede vaart naar Nederland om vervolgens via Koog ad Zaan naar Appingedam te gaan. Nu maar lekker knus in jullie behaaglijke tentje. Die zullen jullie nog missen. Laat buiten de 'cats and dogs' maar van boven komen. Fijne dag morgen!

Petra 2023-07-04 23:50:51

Vanmorgen bij het wakker worden regende het hier ook. Ze verwachten een oranje dag. Jullie nog op zoek naar souveniertjes. Veel plezier.

Claudia 2023-07-05 06:27:59

Het rijden in zo’n buitenlandse trein lijkt me toch een aparte ervaring. Alles is anders dan thuis. Heel lux dat de fietsen gratis meemochten. De foto’s zijn wederom prachtig en vol afwisseling. Alvast goeie reis deze kant op. Jullie auto staat hier nog steeds en is de hele vakantie nog niet van zijn plaats geweest.

Piet Emmelkamp 2023-07-05 06:55:31

Nog even doorzetten ,wat het weer betreft , wij krijgen vandaag ook heel veel regen en harde wind, Wat zullen we jullie leuke humoristische verhalen missen.Knap wat jullie gedaan hebben , fijne dag in NewCastle en goede terugreis.

Aldert en Mieke 2023-07-05 08:54:02

Prachtig hoor, mooie omgeving Nog ‘even’ op de pedalen Jullie kijken vast uit naar eigen bed & sanitair 😅😅 Geniet er nog maar van 🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿

Marianne Z. 2023-07-05 09:10:19

Mooie foto's van ain mooi glooiend landschap met de bekende stainen muurtjes. Ken mie veurstellen, aans je camping zuiken en je kommen de noam Hermitage Gardens tegen, den verwacht je hail wat moois. Ineke had heur er ook vast op verheugd om doar ain mooie blommentoen aan te treffen. Mor even ain recensie schrieven, zodat er en poar sterren ofgoan. Nog ain gezellige dag in Newcastle en op noar hoes. Al met al joe hebben vast genoten van joen fietstocht en de thoesbliever ook. Prachtig om joen belevenissen met ons te delen. Moi.

Harm Jan Zuidema 2023-07-05 11:10:00

Dat wordt weer wennen fietsen in Nederland. Over schakelen naar rechts. Over souvenirs gesproken; nemen jullie Schotse ruiten mee? Leuk voor een kilt of schort. Een goede vaart morgen en een behouden thuiskomst.