Kattegat nr 5 alweer

Denemarken, Sorø

Vanmorgen scheen de zon volop en dat geeft ons weer moed. Ik kom nog even terug op mijn zendverhaal hoe dat nu zit. Zie ook foto; het kleine zwarte kastje met de steker eraan is de zender, de rest is allemaal spul wat erbij hoort. Zoals antenne draad, een antenne tuner en nog wat spullen. Ik zend een datasignaal de lucht in met daarin mijn call PA7HWE met ook daarin de locator, dwz waar ik zit op de wereldkaart. Dat zit allemaal verstopt in het zendsignaal, dit wordt elders opgevangen door een andere zendamateur ergens in de wereld en die zet het gelijk door naar een database ergens in USA. Het enige wat ik moet doen is inloggen in deze database om te kijken waar mijn zendsignaal is terecht gekomen. Leuk toch....?
Bijgesloten ook nog even een foto van de mooie keuken waar ik stond te kokkerellen. Aan de muur hingen recepten van van alles en nog wat, wel in het Deens. Vanmorgen hebben we eerst nog even in Odense wat rondgefietst om de stad te bekijken en daarna hebben wij de route weer opgepikt richting Nyborg, alwaar we met de trein over de Grote Belt gaan.
Het was prachtig weer en de wind was ons ook eens een keer gunstig gezind. Meestal hebben wij wind tegen, maar nu stond hij in het noordwesten en wij moesten naar het zuidoosten, dus dat schoot lekker op.
Na 40 km waren wij beland op het station van Nyborg, eerst maar eens kijken wat en hoe we kaarten moesten krijgen. Nou, alles gaat met een automaat in het Deens en Engels, de beschrijving was best wel moeilijk te begrijpen.
Maar we hadden kaarten en toen was het wachten op de trein. Deze kwam 10 minuten te laat, dus gauw instappen in het rijwielgedeelte. Ja niet dus, alles was vol, dus gauw rennen naar de volgende deur, ook vol, volgende, volgende, volgende. Op het eind was er eindelijk nog een deur die meer ruimte bood. De hoge instapp nekte ons, want onze fietsen zijn natuurlijk vrij zwaar met alle bepakking. Maar om die er allemaal af te halen, dus proberen 1 man voor en 1 man achter de fiets in de trein tillen. Er was maar heel weinig tijd hadden we bij andere treinen gezien. Gelukkig waren er een paar bereidwillige mensen die hulp boden maar deze hulp was achteraf toch niet zo handig. Want mijn achteruitkijk-spiegel brak eraf. Ja, daar moet je de fiets ook niet aan optillen. Dus de spiegel lag onder de trein, consternatie alom. Ik schelden natuurlijk , maar de conducteur, een hele jonge vent, zei " wait a moment " Hij deed de deur weer dicht terwijl ook de treeplank weer inschoof. Hij op zijn buik op het perron liggen en kon zo net mijn spiegel pakken. Gelukkig, met een "here you are" , gaf hij mijn mijn spielgel terug. Conducteur deed de deur weer open, zo kon de fiets van Ineke er snel in.
Wat bleek, we waren ook nog in de verkeerde wagon gestapt dan ons kaartje aangaf. Weet alles ook maar. Balancerend met onze zware fietsen zijn we over de Grote Belt brug gereden. We hebben er niks van gezien, helaas. Op een gegeven moment kwamen we door een tunnel en werd het hartstikke donker. Gelukkig brandde het licht wel. In Korsor aangekomen hebben we de fietsen weer uitgeladen, dit ging gelukkig goed. Met ductape heb ik mijn spiegel er weer opgekregen, dus ik kan eerst weer wat zien. De tocht verder verliep goed, mooi weer en lekker de wind in de rug. Onderweg kwamen we nog allerlei tekenen tegen van de Tour de France die daar voorbij was gereden, zie ook fotos . We vonden zelfs nog een huwelijksaanzoek in het Deens. Of er ja is gezegd weten we niet.
Onderweg nog boodschappen gedaan, en omdat we op tijd waren besloten we om nog even een stukje door te rijden. Nou, dat hebben we geweten. Op het punt waar volgens Google een camping was, was er dus helemaal niks..... In arremoede zijn we maar 12 km verder gereden naar Soro waar we nu zijn.
Je bent dan ook gelijk weer laat met alles, om 19.30 pas eten en daarna douchen en koffie en even bijkomen....
Morgen gaan we verder richting Kopenhagen. Dit was de 1e droge dag, dachten we. Inmiddels regent het alweer volop met de nodige rukwinden. We staan nl. bovenop een heuvel. Hopelijk morgen weer een zonnetje erbij.

Consternatie, wel lief van de conducteur.Gelukkig zijn jullie door de jaren al wel gewend met tegenslagen om te gaan. Nog heel veel vakantie plezier

Hans 2022-07-06 23:06:01

Waar zouden wij zijn zonder de trein. Ja, ja je maakt wat mee. Bij het lezen van de verslagen, zie je de gebeurtenissen voor je, alsof je in een film zit. .

Bert 2022-07-06 23:54:23

Weer een prachtig verhaal met allerlei belevenissen. Toch ook veel hulpvaardige mensen, ook in Denemarken. Misschien handig om een Deens taalboekje te kopen. Ook de foto’s zijn mooi om te zien en vol afwisseling.

Piet 2022-07-07 07:42:52

Gelukkig ain dreuge dag met fietsen, en mooie vergezichten over t wotter. Jammer van dei spaigel, mor biezunder dat conducteur fietsspaigeltje onder train weg hiel, het zeker nog wel ain dikke smok van Ineke kregen. Zag ook nog Grunnings veurbie kommen, sukker. Veul plezaier met joen nije dag en beneid noar joen belevenissen. Moi

Harm Jan 2022-07-07 08:43:15

Jammer dat jullie de brug over de Grote Belt niet konden zien.Wat een service dat de conducteur de spiegel onder de trein haalde.jammer van het weer.Jullie beleven weer van alles.Goede reis verder.

Aldert en Mieke 2022-07-07 09:00:00

Leuk om te lezen, mooie plaatjes, en goed weer. We hebben wel even gelachen om het trein avontuur . Maar zo gaat dat soms, het is goed gekomen. welke band wisper je Henk. 20m of 40m ?. Nou veel plezier nog en goed weer. Groet Ton en Rina.

Ton pa0atb 2022-07-07 09:57:47

As ‘n film zain wie alles gebeuren. Goie reis vandoag!

Petra 2022-07-07 10:51:28

Mooi verhaal. Wij zitten bij Bremen en gaan richting Schwerin.