Dag18

IJsland,

Vanmorgen werden wij met een zonnetje wakker. Dat geeft weer moed.
Op onze reis naar Pingvellier kwamen we een mooi kerkje tegen. Toch even kijken want het was een kruiskerk in het kleine dorpje Skalholt. Het bleek dat hier vroeger al een heel complex had gestaan, de kerk van nu was van beton en gebouwd in 1956. Het interieur was heel verassend, zie de foto's. Ook ontdekte ik nog een ondergrondse gang die naar de kerk liep, zie foto. Bij een bijgebouwtje stonden 2 jongetjes die eieren te koop aanboden voor 100 kronen per stuk Wij kochten 2 eieren en betaalden met een biljet van 500 kronen. Ineke wachtte op het wisselgeld, maar het ventje begreep het niet goed. Ineens kreeg hij een ingeving en deed snel nog 3 eieren erbij in het zakje. Zo kregen we het wisselgeld in eieren terug. Dit waren dus gewiekste zakenlui in dop. Zie foto.
In Pingvellier aangekomen was het druk met toeristen. We hebben alles goed bekeken en foto's gemaakt . Het bleek dat er een breuklijn liep dwars door Pingvellier van de tektonische platen, de Amerikaanse en de Europese platen schuren hier tegen elkaar.
Gek gevoel dat je met je rechterbeen in Europa loopt en met je linkerbeen in Amerika.
Tevens zag ik een postcard van het vliegtuigwrak wat we gisteren gemist hadden.
We hebben een plaatsje gevonden op de camping hier en kwamen tijdens het koken in gesprek met een gepensioneerd echtpaar uit Nieuw-Zeeland die al 3 maand op de fiets onderweg waren, waarvan 5 weken op Ijsland waar ze het vooral koud hadden gehad.
Wat zijn wij een mietjes zeg!!!!
De volgende week gingen ze naar Schotland (zijn Schotse vader was indertijd naar NZ geëmigreerd). Ze waren deze trip ook 1 week in Zeeland wezen fietsen, wilden naar het land van Abel Tasman. Ze hadden andere jaren al gefietst in Canada en ook in de USA. Geliek dikke proat natuurlijk.
Morgen gaan we Reykjavik verkennen.

Mooi zulke ontmoetingen met andere fietsers dei aal van alles beleefd himmen.. Aans je thoes binnen en zin himmen mot je een poar fietsbouken lezen van Juliana Buhring, fiets allain rond de wereld, gem. 200 km per dag nait normoal, mooi verhoal en van Marica van der Meer fiets ook rond de wereld, mot ik nog met begunnen. Mooi foto's. Tot môrgen. Moi

Harm Jan Ariesson 2018-07-04 09:03:04

Leuk dat je andere fietsers ontmoet. Dat het land van Abel Tasman ver van Zeeland ligt (voor Nederlandse begrippen) maakt niet uit voor verwoede fietsers. Veel plezier en geniet van jullie vakantie.

Ton Werkman 2018-07-04 09:25:24

Wat leuk om mede-fiets-campeerders te ontmoeten, uit Nieuw Zeeland nog helemaal! Jammer dat jullie het vliegtuigwrak niet konden bekijken. Ik had op internet gelezen dat deze DC-3 in 1973 van US Navy is neergestort en dat de gehele bemanning de crash heeft overleefd. Oorzaak schijnt dat de piloot op de verkeerde brandstoftank overschakelde.

Bert 2018-07-04 09:32:10

Bijzondere ontmoetingen en een mooi verslag! Geniet er nog even van. Johan en Dineke