Kattegat nr 13 alweer

Zweden, Frillesås

Afgelopen nacht was er een verschrikkelijke storm, we hebben beiden geen oog dicht gedaan, zoveel wind. Door het slaapgebrek was ons humeur was ook niet opperbest dus.....
Op onze tocht richting Gotenburg hadden wij alleen maar tegenwind kracht 4 tot 5 en omdat we vlakbij de zee langsreden was de wind ook vrij koel, zeg maar koud, dus de hele dag de jas aan. Gelukkig was het droog op 3 buitjes na en hier en daar brak de zon ook nog door, dus dat scheelde weer.
De zee was zo ruig dat we af en toe nat werden van het opspattende water tegen de rotsen. Aan onze linkerkant hadden we de zee en aan onze rechterkant een kloof zoals we in Pingvellir op IJsland hebben gezien. Deze was kleiner dan daar maar wel mooi.
Je kon aan het landschap zien dat we hoger en hoger kwamen, veel vals plat met daarbij de tegenwind, dat zijn omstandigheden waar een gemiddelde fietser een hekel aan heeft, wij dus ook.
In Valberg hebben we wat brood gekocht en dat zaten wij in een parkje op te eten vlakbij een boom met allerlei fopspenen erin, met daaronder een plaquette in het Zweeds. Ineke vroeg een paar jongens in het park wat daar nou precies stond. Een van de jongens legde het haar uit. Het ging over een speciale boom geplant voor kinderen die geen veilig thuis hebben. Ieder kind heeft namelijk recht op een veilig thuis, en deze boom was geplant voor kinderen die dat niet hadden. Hij vroeg of we in een bepaalde plaats in Zweden waren geweest want daar was ook zo'n boom en als je je als kind groot genoeg voelde mocht je daar zelf je speen inhangen. Leuk ritueel toch?Daarna gingen we verder naar het noorden, en zagen onderweg nog vele mooie vergezichten. De route was heel mooi, alleen de wind was een lelijke spelbreker. We zagen veel kitesurfers en wing foilers onderweg. Ineke heeft nog even met een wing foiler gepraat.
Met een gemiddelde snelheid van 11 km per uur in die wind op schiet het niet hard op. Toch hebben we nog 70 km eruit geperst, zie plaatje, en kwamen terecht bij een camping aan zee. We zitten 50 meter vanaf de zee, en de wind buldert over onze tent. En ook hier kitesurfers en nog enkele moedige zwemmers die erin duiken en even hard er weer uit rennen. Het is dan ook vrij fris, maar gelukkig zitten we in het piepkleine keukentje waar we vanmiddag 2 pizza's in de oven hebben gedaan. Tot nu toe had iedere camping een keuken met vaak een volledig inventaris , dus ook een oven.
Morgen bereiken we misschien Gotenburg al, als het meezit. Dan hebben we de 380 km afgelegd in 5 dagen, en anders wordt het zaterdag.
Vanavond ben ik nog even met de zendhobby bezig geweest, mijn signaal kwam niet in Nederland terecht maar op de Canarische eilanden, op 14 Mhz, 7 Mhz wou niet helaas, zie ook plaatje.

Weer een mooi verslag van jullie van een dag waarop het qua wind niet meezat… En toch blijven jullie dapper fietsen en in een tentje kruipen. We zijn trots op jullie! Ik heb in Duitsland in totaal 10 km gefietst en ons Aaike heeft een goed bed. Vanavond hadden wij voor de tweede een paar buien, en dat in elf dagen. Sterkte morgen als de pedalen weer rond moeten gaan. Trouwens Henk, is je spiegel weer helemaal in orde? Groetjes en goede nacht!

Petra 2022-07-14 22:43:16

Ook nu dus weer een nacht en een dag vol belevenissen. Van zo’n storm achtige wind wordt je zeker niet vrolijk. 11 km per uur is zeker niet snel, de tourrenners gingen gisteren met hogere snelheid de laatste berg op. Zij hadden natuurlijk wel minder bagage bij zich. Omgeving bij jullie wordt steeds mooier. Zelfs enkele Zweden spraken jullie aan. Hopelijk waren het geen ‘Douwe’. Figuren. Veel plezier vandaag.

Piet 2022-07-15 08:42:27

Wat n boudel met dei wind, summigen himmen der plezaier van zoals de kite surfers en veur joe is't vervelend, tijd net het spelletje stap op, wind mee of tegen. En s' nachts joe nait ageren, sloag n arm om mekoar tou en knuffel mekoar. Al met aal ain prachtige route. Op noar de volgende belevenissen. Moi

Harm Jan 2022-07-15 09:41:02

Weinig slaap, door de harde wind vervelend. Toch heeft het ook z 'n voordelen. Door de frisse koude tegenwind val je tijdens het fietsen niet in slaap. Een prachtige route! Het water heeft misschien wel een aantrekkingskracht, vaak gebruik maken van een wc. Hopelijk als jullie op de terugweg gaan dat de wind niet draait. Veel fietsplezier verder, geniet van al het moois dat jullie tegen komen. Lieve groetjes.