Rondje Ierland/Schotland dag 32

Verenigd Koninkrijk, Castle Douglas

Vanmorgen scheen de zon, dat was het eerste wat ik zag. Bij het ontbijt scheen hij nog even en we konden de tent nog droog meekrijgen. Wel was het fris, een graad of 13 met een harde wind uit het westen. Dat scheelde wel want we hadden regelmatig de wind mee. Ik heb nog even een foto gemaakt van mijn mobiele fornuis, loopt op benzine.
De route ging van Newton Stuward naar Castle Douglas, deze hebben we in 2016 ook al gereden, maar toen kwamen we vanaf de andere kant. Nu gaan we dus in tegengestelde richting. Richting Gretna Green, wel bekend van de blacksmith waar je ooit kon trouwen zonder toestemming van je ouders. Een gedeelte van de route ging over een oude spoorbaan, waar ik nog een foto van de oude spoorbrug heb gemaakt.
Helaas bleef het niet lang droog, en moesten de regenjassen weer aan. Die hebben we de hele dag aangehad, dan even weer droog, dan weer showers en drizzle oftewel regenbuien en motregen.
We hebben een paar keer geschuild voor de harde regen, maar daarna toch maar weer verder, zie de foto's.
Tussen de buien door klaarde het wel op en scheen de zon weer torenhoog. Dan had je even de gelegenheid om een mooie foto te maken van de omgeving, want die is hier wel mooi. In Ierland waren de heuvels wel hoger, maar ook hier in Schotland is het wel het bekijken waard.
Onderweg wilden we nog een paar eieren kopen, helaas dat ging niet door, zie foto.
We volgden fietsroute nr 7, die brengt ons naar Carlisle waar we waarschijnlijk de trein pakken naar Newcastle.
Ik heb vanmorgen even gebeld met de DFDS van de boot naar IJmuiden. Het is verstandig om een paar dagen van tevoren te boeken, dan weet je zeker dat je mee kunt,anders is de boot vol.
Dus het is nog even uitzoeken wat nu het beste is qua tijd en zo, maar daar komen we wel uit.
Bijgesloten ook een foto van een bordje van de helling van 30%, dat konden we niet fietsen, dus was het lopen geblazen.
Onderweg hebben we nog voor Rawhide gespeeld, Ineke was Wishbone en ik was Rody Yates, zie de foto's.
In Castle Douglas konden we een plekje krijgen op de camping waar we pijlsnel voor een bui aan de tent hebben opgezet. Het eten koken ging ook nog net, maar al gauw ging het weer regenen. Dus doken we de tent maar in, zie foto. Morgen door naar het oosten, hopen dat we in Carlisle kunnen komen, en zoniet dan duurt het nog een dag.

De regen blijft jullie maar achtervolgen. Hier is het trouwens niet veel beter. De foto’s zijn weer heel mooi. De hellingen worden steeds steiler, bizar. Nog even volhouden, tot gauw 🥰

H&Y 2023-07-03 23:22:18

Mooie foto's van een interessant landschap met beesten, een vogeltje en leuke objecten. Wind, kou en buien doen me hier huiveren, maar jullie trekken je er helemaal niets van aan. Heel sterk hoor! Voor het eerst lees ik iets over de boot naar huis. Dit is een nieuw geluid. Trekt Appingedam al aan jullie of is het toch nog leuker om door te fietsen? Lekker gedineerd in het tentje, lekker slapen en maar weer ontdekken hoever jullie morgen komen. Gaan Wishbone en Rody Yates morgen ook weer mee? Succes met de laatste loodjes!

Petra 2023-07-04 00:12:29

Ondanks het matige weer slagen jullie er wel in om elke keer mooie foto’s te maken. Wat mij ook opvalt ook daar heel veel groen. Kennelijk hebben de kippen nu ook vakantie. Gelukkig komen jullie steeds dichter bij de boot. Toch veel plezier verder.

Piet Emmelkamp 2023-07-04 07:18:09

Schotland zigt der ook mooi oet, nog herkenboar van 2010 toun binnen Arne en Janine doar trouwt in Peebles ligt onder Edinburgh. Hellingen van 30% das nait te doun, is net aans met draank met 30% ook nait te doun. Vogeltje liekt op ain roodborstje dei himment oarig makkelijker met de heliingen, vlaigen van ain stee noar ander stee. Ain kameroad van mien bruier is ook trouwt in Gretna Green met jong wichtje woar heur ol luu op tegen waren. Het end is ien t zicht, hopelijk vandoag ain mooie zunnige dag veur joe, tot môrgen. Moi.

Harm Jan Zuidema 2023-07-04 09:27:23

Het is wel ploeteren, wind (gelukkig wind mee), regen en ook nog een behoorlijke klim. Aan jullie gezichten te zien genieten jullie wel van het mooie landschap, en komen jullie weer bijzonder obstakels tegen (koeien). Maar...........de laatste loodjes wegen het zwaars. Nog even door bijten! Liefs.