Rondje Ierland dag 25

Verenigd Koninkrijk, Enniskillen

Vanacht was het heel rustig op de camping, want we stonden heel alleen op het tentveldje.
Wel aldoor regen gehad gisteravond, dat was tent in tent uit. Uiteindelijk tegen 10en werd het droger, en konden we buiten zitten en onze epistels inelkaar draaien.
Vanmorgen nog even een foto gemaakt van de omgeving, mooi uitzicht hadden we.
De route van vandaag was niet zo lang. We hadden besloten om een rust(mid)dag in te lassen, en hebben daarom maar 30 km gereden. We zitten nu op een camping vlakbij Enniskillen. Wij waren daar al op tijd en zijn gelijk de plaats maar eens gaan bekijken.
Het kasteel viel ons gelijk al op, uiteraard foto's gemaakt. Wat ons ook opviel, is dat er 2 kerken recht tegenover elkaar stonden, de ene een Katholieke kerk met een rustige ingetogen sfeer, en daar tegenover een Anglicaanse kerk, waar Queen Elisabeth de 2e samen met Prins Philip een viering bijwoonde in 2012. Deze kerk stond bol van de banieren die in de kerk hingen, ook vele herdenkingsborden van mensen die gevallen waren in de strijd tussen de Noord-Ieren en de Engelsen. Zie de foto's.
Het scheen dat een bataljon uit Enniskillen ook gevochten had in de Boeren-oorlog in Transvaal in Zuid-Afrika, ook hiervan waren een stuk of wat gedenkingsborden.
We hebben onszelf op een kop thee met wat lekkers erbij getrakteerd. Daarbij moet je er goed om denken direct het theezakje uit het potje te halen anders heb je gitzwarte en oersterke, niet te drinken thee.
Om 16.15 hebben we ons ingescheept voor een boottour over Lough Erne naar Devenish Island. Dat was vroeger een oord voor pelgrims maar daar is nu haast niks meer van over.
Het geheel stamde uit de 6e eeuw , tot 1600 ging het door dat het pelgrims aantrok. Maar wat we nu zagen stamde uit 1200. De ronde toren is de best bewaarde van heel Ierland. Het geheel was alleen over water te bereiken en volgens de gids was dit het meest authentieke deel van Ierland. Zie de foto's maar.
We kwamen nog een slim reclamebord tegen om klanten te trekken, maar niets is wat het lijkt, bekijk de foto maar eens goed.
Omdat we wat gemakkelijks wilden eten, hadden we gekozen voor een magnetron maaltijd, nasi. Wel wat kaal, geen kroepoek of saté erbij, maar het smaakte prima hoor. Volgens de campingeigenaar hadden zij een benaming voor zo'n gemakkelijke maaltijd, nl. chicken-ding. "Chicken in the microwave and it says "ding" when it's ready: that's chicken-ding". En dan dat 'ding' even op een hogere toon uitgesproken. Een woordgrapje dus. Volgens hem zouden we dit nooit meer vergeten. En dat denken wij ook niet.
Voor morgen hebben we geen camping op o ze route, dus gaan we in een soort B&B in Omagh. Dat hebben we net via de telefoon geregeld (dus niet weer via Booking.com), nu weten we in ieder geval zeker dat we onderdak hebben.

Weer een leuk verhaal en prachtige plaatjes. En voor jullie de herinneringen. Een rustige dag doet goed. Het is tenslotte vakantie. Veel plezier in dit prachtige landschap en hopelijk een beetje christelijk weer. Van welke kerk dan ook.

Ignas 2023-06-27 08:27:23

Weer mooie foto's en stukje historie van Noord-Ierland zain. Bie dai recloamebord is het even goud opletten op de klaaine lettertjes. Zo'n boottochtje is es weer wat aans mor ook altied mooi. Hopelijk vannacht ain schiere B en B, ben beneid. Fietspelgrims veul plezaaier op joen raais. Moi.

Harm Jan Zuidema 2023-06-27 08:30:43

Ook nu weer prachtige veelzijdige foto’s. Jammer dat het weer steeds tegenzit. Vind het knap dat het weer gelukkig niet bij jullie de boventoon voert, jullie blijven toch elke keer erg positief. Zo’n boottocht lijkt mij heel bijzonder daar in Noord Ierland. Veel plezier verder en ik kijk alweer uit naar jullie nieuwe belevenissen.

Piet Emmelkamp 2023-06-27 08:50:09

Volhouders, mooie beschrijvingen en foto’s van jullie vakntiereis

Johan Scholtanus 2023-06-27 11:17:21

Wat me opvalt aan Ierland, alles zo groen. Een prachtige omgeving waar jullie langskomen. Prachtige kerken zowel buiten als binnen. Ze konden er vroeger wel wat moois van maken, en allemaal handwerk. Kijk uit naar jullie volgende reportage !

Annemarie 2023-06-27 16:14:45

Wat een prachtige ruïnes! En weer een Rapunzeltoren, misschien pasten de ouders vroeger zo op hun dochters 🤔😋

Fred en Marlies 2023-06-27 18:54:19

Ik zeg ff niks, ben sprakeloos