Kattegat nr 7 alweer.

Denemarken, Veddelev

Vanmorgen hebben we eerst de tent maar afgebroken en daarna ons brood en thee genuttigd. Ook deze camping had weer een hele luxe keuken, zie plaatje, en weer een spreuk aan de wand.
We hebben eerst Roskilde wat verkend. De grote kerk waar we een paar foto's van hebben gemaakt, is de kerk waar de koninklijke familie van Denemarken de laatste rustplaats heeft. Hetzelfde als bij ons in Delft. De bouw vond plaats in de 12e en 13e eeuw, met 13 miljoen bakstenen. Ik werd tijdens het bekijken van deze kerk aangesproken door een dame die net zo Engels sprak als Ushi (programma met Wendy van Dijk ). Ze vroeg mij of ik wist of je betaald parkeren moest. Met mijn gele veiligheidshes aan zag ik er voor haar blijkkbaar uit als een "official". Daar hebben ze mij in Schotland ook al eens voor aangezien. Daarna even koffie met wat lekkers genomen. En toen besloten we om toch wat cultureels te doen, en hebben we een bezoek gebracht aan het Vikingmuseum.
We hadden geluk dat er net een rondleiding in het Engels was met een zeer enthousiaste gids. Zij legde alles heel duidelijk uit en had zichtbaar veel plezier in het werk. Dankzij haar weten we nu veel meer over de Vikingen. Bij ons in Nederland zeggen we de Noormannen.
Vroeger op school leerden we dat de Noormannen in Dorrestad kwamen om te roven en te plunderen. Volgens onze gids was dat maar 1 % van de Vikingen die dat deed. Dus dat scheelt gelukkig.
Zie de plaatjes verder.
Daarna was het tijd om onze Santossen weer op te zoeken en op weg te gaan naar Kopenhagen. De rit duurde niet zo heel lang, mede door de wind in de rug en even geen heel steile hellingen. We hebben maar 34 km gefietst. We bereikten de oostkust van Sjealland waar we even op het strand keken. Vlakbij het strand waren ook toiletgebouwen met bijzondere aanduidingen, zie ook de foto. We zochten een camping vlakbij een bushalte want morgen gaan we Kopenhagen bekijken, en dan zit je ook niet met de fietsen.
We konden kiezen uit een aantal campings en we kwamen uit bij een Dan Hostel met camping. De entree was heel mooi, de camping helaas wat minder. In de toiletten waren weer allerlei bordjes. Ik ben daar blijkbaar allergisch voor ( zie ook de tour van 2017). Ik kon het toch niet laten om daar wat foto's van te nemen.
Vanavond had ik de kans om nog even met mijn zend hobby bezig te zijn.
Er stond een hele mooie vlaggenmast vlakbij en die heb ik even geleent als antenne paal.
Met mijn zendsignaal kwam ik terecht in heel Europa en ook in Meedhuizen en Foxol waar collega zendamateurs wonen.
Zie de plaatjes.
Morgen gaan we niet met de bus maar met de trein naar Kopenhagen, die elke 15 minuten vertrekt. Het station is 1 km lopen vanaf hier.
Morgen verder.

Heel veel plezier morgen in Kopenhagen

Hans 2022-07-08 23:13:37

Mooie luxe campingfaciliteiten zo te zien. Veel plezier morgen en duimen voor mooi weer. Hier volgende week een hittegolf 🤔😘😘

Marlies 2022-07-08 23:17:16

Geniet ervan, ook een relatief relaxte dag is heel belangrijk

Fred 2022-07-08 23:55:14

Ook nu weer prachtige foto’s vol afwisseling. Veel plezier in Kopenhagen. Een van onze kinderen is daar ook wel eens geweest. Kortgeleden onze Koning WA nog met zijn vrouw Max. Op bezoek bij het Deens paar.

Piet 2022-07-09 06:56:57

Weer van alles zain, wat je hier nait zain en din mout je der op oet. Mooie herinneringen veur loater in t bejoardenhoes om aan terug te denken. Henk dat ze die aankieken veur ain official kin ik mie veurstellen. Doe bist man met oetstroaling. Wat de Noormannen betreft dei himmen hier ook ien Grunnen touhollen, messchain stammen wie der wel van oaf. Veul plezaaier mor weer. Moi

Harm Jan 2022-07-09 09:27:54

Maar 34 km gefietst… ‘t Moet niet gekker worden! Verder sluut ik mie aan bie HJ.

Petra 2022-07-09 09:58:55

Even niet zoveel km maken is ook wel fijn. Jullie hebben nog genoeg km voor de boeg. Veel plezier in Kopenhagen, er is vast genoeg te zien. Daar moet ook tijd voor zijn.

Annemarie 2022-07-09 10:25:18

Even een inhaalslag gemaakt van jullie verhalen en foto's. Prachtig weer deze reis. Je krijgt haast weer het gevoel zelf in Denemarken te zijn. De camping keukens daar vond ik altijd al geweldig. Maar deze is wel erg fraai. Dat die Vikingen boten konden bouwen wisten we maar het is wel erg mooi ook te zien. Zou graag een stukje willen zeilen met dat spul. Mooi dat het lukt met het WSPR zendertje. Goede reis en geniet ervan.

Ignas 2022-07-09 10:39:44

Henk, de bordjes op de toiletten zijn duidelijk, maar dat je ook niet mag vissen in een toiletpot lijkt me raar🙃. Mooie Vikingschepen en jullie verhaal erover!