Rondje Ierland dag 10

Ierland, County Cork

Vannacht regende het dus vanochtend werden we wakker met een kletsnatte tent. Dus met inpakken eerst maar de slaaptent eruit gehaald en apart ingepakt, want anders wordt hij ook helemaal nat. Het was een klein wereldje vanochtend, erg nevelig en dampig, maar niet erg koud.
De camping waar we waren was dus een voormalig landgoed, de binnenplaats was belegd met wel hele kleine steentjes, die spekglad waren, zie de foto's maar.
Toen de mist een klein beetje was opgetrokken kon ik nog een foto maken van het landhuis in verval, zie foto's.
De toegangsweg naar het landgoed was zo steil dat we ook nu op de terugweg moesten lopen. De stacaravans die daar langs het pad staan, staan voor je gevoel helemaal scheef, zie foto.
Er is een motvlindertje in mijn voorste fietslamp gekropen, en deze had ik aan ivm de mist. Ik vermoed dat het arme dier helemaal confuus is geworden van het licht. Ik kon hem er ook niet uithalen, geen flauw idee hoe dat beest erin gekropen is, zie foto.
De eerste uren reden we dus in nevels en soms dikke mist, totaal niks van de omgeving kunnen zien.
Maar vanaf 13.30 uur kwam er toch wat beweging in het zwerk en zagen we ook nog wat blauwe lucht en zon.
De route van vandaag was weer stijgen en dalen, en dat blijft ook nog wel een poosje doorgaan.
Wij wisten dat de Ieren een hele strijd hebben gevoerd tegen de Engelsen, maar om dat nou in een plaatsnaam te vernoemen is wel wat cru, zie foto.
De route voerde helemaal langs de zuidkust van Ierland en we kregen mooie doorkijkjes te zien van de zee met mooie baaien daarbij. Er heerst hier een subtropisch klimaat, we zien ook enorm veel bloeiende palmen. En ook de bermen zien er prachtig uit met varens, vingerhoedskruid, valeriaan en werkelijk metershoge fuchsia's. En dan bij de huizen of aan de bruggen de meest uitbundig bloeiende bakken met eenjarigen.
Op een gegeven moment dronken we even koffie en de kraaien zaten ongeduldig te wachten tot wij klaar waren. Ik moest ineens denken aan de bekende film van Alfred Hitscock's 'Birds'....zie ook foto.
Omdat het zondag was zijn we onderweg nog even naar een mooi kerkje gegaan.
Zie foto's , een heerlijke stilte was daar.
Ierland staat vol met verlaten oude huizen van heel vroeger, onze fietsen zetten wij even op de foto. Het zijn toch onze strijdmakkers in deze tocht....
We hebben nu de zuidkust van Ierland gehad en gaan nu naar het noorden de westkust opzoeken. Dit zal ook wel weer het nodige klimwerk opleveren, maar de keerzijde van dit gezwoeg is, dat we wel met onuitwisbare beelden thuiskomen. De natuur is hier heel mooi, duizend kleuren groen, vooral als de zon schijnt. Maar ook als het mistig is, dan verschijnt er iets mystieks aan het landschap.

Wat weer een leuke en mooie reportage van vermoedelijk twee uitgeslapen reizigers. Zo stel ik me Ierland voor: vaak nevel en regen, maar gelukkig ook zon. Gelukkig valt het laatste jullie ook ten deel. Volgens mij is het momenteel nergens zo warm als in Nederland… En op zondag even naar de kerk gaan hè, jullie weten (nog) hoe het hoort. 😝 Tot morgen!

Petra 2023-06-11 23:52:45

Gelukkig zet de regen niet door en blijft het hopelijk bij wat buien. Sommige foto's doen denken aan de Costa Brava, ook zo lekker ruig. Als jullie straks thuis komen zijn alle broeken te klein door die enorme bovenbeen spieren agv al dat klimwerk. Die vlinder heeft het goed bekeken en reist maar lekker met jullie mee en zit 1e klas.

H&Y 2023-06-12 08:03:41

Prachtige omgeving waar jullie fietsen en volop genieten, wat kan de wereld mooi zijn. Een kerk bezoeken is altijd bijzonder om de sfeer te proeven of tot rust te komen. Heel veel fietsplezier verder. tot morgen. Moi.

Harm Jan Zuidema 2023-06-12 08:52:07

We genieten van jullie mooie verhalen en prachtige foto’s! Sommige plaatsen heel herkenbaar. Veel plezier verder in het mooie Ierland!

J en R 2023-06-12 10:35:35

Genieten!

Johan van Brussel 2023-06-12 12:51:29

Wat een prachtig landschap waar jullie fietsen. Mooi dat we kunnen mee genieten, dankzij jullie prachtige foto's. Hopelijk blijven jullie regenpakken in de fietstassen. Veel plezier.

Annemarie 2023-06-12 12:55:49

Deze dag was dus zwaar. Balen dus hoort er ook bij.