Kattegat nr 23 alweer.

Denemarken, Jelling

Vanmorgen hebben we de tent kletsnat meegenomen, door de dauw en regen, maar gelukkig klaarde het weer op en werd het droog met warempel nog een waterig zonnetje erbij.
Toch was het fris en moesten de jassen aan. Gedurende de hele dag spitterde het af en toe, maar niet heel dramatisch. Omdat Silkeborg een heel eind uit de route ligt moesten we dus nog een heel eind omrijden om route 3 weer te bereiken. En dan kom je ineens reuze bloemen en brandnetels tegen. Zie de foto's. Het klimmen begon ook weer, maar gelukkig op asfalt, waar we best lang op door konden fietsen vandaag.
Route 3 is een oude pelgrimsroute, de Haervejen ,die al eeuwen bestaat. In oorlogstijden werd het een militaire route, maar normaliter werd hij door kooplieden, herders en pelgrims gebruikt.
Wij dachten vanochtend dat we van de gravel af waren, maar nee, deze gifbeker van gravelpaden kwam ons ook nu weer tegemoet. Het is zo ontzettend zwaar om dan die hellingen met al je bepakking te beklimmen, je achterwiel glijdt steeds weg, en dat is zwaar werk. Tijdens zo'n gravelsessie roep ik wel eens "wie heeft dit bedacht?"
Aangezien we beiden dit bedacht hebben zijn we hier dus beiden debet aan...
Onder het zwoegen door heb ik visioenen van mooie gladde wegen met mooi asfalt. De grote vraag die ik mijzelf dan stel is, waarom doen wij dit onszelf aan?.
We kunnen het zo gemakkelijk krijgen, we hebben een mooie auto met caravan, waarom dan dit gezwoeg.
Tijdens het fietsen komen dit soort gedachten omhoog dwarrelen.
Het antwoord daarop is dit.
Het is magisch om elke 5 minuten een ander landschap te zien, en wat je nu in de verte ziet, is met een half uur van dichtbij te bekijken. Op eigen kracht, puur biogisch. En er is vaak elke dag weer van alles te beleven, om geen alledaagse vakantie te hebben. Om niet alles vooruit te weten.
Echt waar, op de fiets zie je van alles en je bent dichter bij de natuur.
Probeer het zelf ook maar eens.
Koop een tent bij de Aldi , regel een paar fietstassen bij de Halfords, en leen een paar campinggaz branders, en gaan met die banaan...... Zo zijn wij ook begonnen.
Ik moet wel eerlijk bekennen, nu we beiden 65 zijn valt het wel zwaarder, als toen we net zijn begonnen. Maar het is vooral het geklim dat ons nekt. Ineke zei al "voor ons is 60 (km) het nieuwe 80(km)". Misschien moeten we toch in de toekomst overstappen op elektrisch, zodat je er plezier in blijft houden. Niet dat we nu geen lol hebben hoor, integendeel, galgenhumor is het vaak.
Omdat het zondag was hebben we een aantal kerkjes bezocht. Niet allen van binnen, meestal zijn ze hier gesloten.
Zo'n tocht als vandaag bracht ons wel weer op hele mooie plekjes, zoals een mooie hagelnieuwe picknickplek met een vuurplaats erin, zie de foto's.
In Denemarken zijn er op veel plekken zgn shelters, dwz een soort houten onderkomen om je slaapzak in te leggen en daar te overnachten, zie de foto's. Vandaag kwamen we dan eindelijk zo'n plaats tegen. Het is gratis of soms tegen een kleine vergoeding te gebruiken. Vaak met alleen koud stromend water maar deze had zelfs ook een toilet en een onderkomen voor paarden.
Na een 60 km zijn we nu aangekomen in Jelling waar een aantal Runenstenen liggen die blijkbaar heel belangrijk zijn, want er komen busladingen mensen op af die naar deze steen komen kijken.
Een camping was ook vlakbij en daar zijn we nu aangeland.
We staan tussen 2 Nederlandse stellen die ons gelijk het hemd van het lijf vroegen over het fietsen. Dat zij dat ook wel wilden maar er nog niet toe overgegaan waren. We hebben dus geantwoord, gewoon doen, en dan maar zien waar het schip strandt.
Morgen gaan we verder naar het zuiden, het schijnt wel een natte dag te worden.

Wat een belevenissen. Door al die bagage in jullie rugzakken wordt het ook steeds zwaarder. Fietsen is toch jullie ding dus overstap naar hybride is prima toch. Geniet nog lekker van jullie laatste dagen in Denemarken. Straks thuis kun je weer lekker bijkomen 👍😉

Hans 2022-07-24 21:29:05

Het weer blijft jullie parten spelen, maar ja er is kennelijk maar een route 3 waar door de eeuwen heen volken van diverse pluimages zich hebben verplaatst. Zie het daarom als een stukje eerbetoon. Overdenkingen als waarom doen we dit en dergelijke zijn moeilijk te definiëren. Net als met de Elfstedentocht, aan het eind komt de voldoening. Het leveren van een prestatie voor je zelf. Zoals bekend kamperen wij al jaren met een tent. Als je de luxe van huis meeneemt is het niet echt. Ook hierin zit de voldoening. Jullie zullen zeker aan het eind terugkijken met een voldaan gevoel van ‘we hebben toch een prestatie geleverd’ . Zeker, al fietsend zie je veel meer dan met de auto. Toch maar weer veel plezier morgen en het weer zal zeker beter worden

Piet 2022-07-24 21:59:01

Fietsen is dicht bij de natuur mensen en dingen ontmoeten maar ook af en toe jezelf!!

Claudia 2022-07-24 22:03:27

Wat leuk, de Runenstenen van Jelling! Toen ik daar 45 jaar geleden met een VW Kever, plus 3 kajaks op het dak en een caravannetje erachter, vakantie vierde was er nog geen glaswand omheen. Het is Unesco Wereld Erfgoed en oa een momument uit 950 voor de kerstening van de Denen rond die tijd. Het werd toen ook een koninkrijk met centraal koninklijk gezag. Een keerpunt in de Skandinavische geschiedenis dus.

Robert, pa0rwt 2022-07-24 22:07:12

Vergat nog te melden dat er een kopie van de grote steen staat op het Domplein in Utrecht.

Robert, pa0rwt 2022-07-24 22:08:40

Wij staan nu op een camping met betere internet en wat is het dan leuk om jullie blog te lezen. Gravel en klimmen zijn zich herhalende lastigheden. Maar als ik dan lees wat jullie drijft, dan wordt alles duidelijk. Het zal inderdaad heerlijk zijn om op eigen biologische kracht het landschap te zien veranderen. Het ‘nieuwe 80’ is een reële optie en een e-bike een denkbaar alternatief. Mooi, dat jullie dit zelf zo noemen. Ik neem mijn petje af voor jullie sportieve houding en probeer weer actiever te gaan wandelen. De foto’s maken het dagverslag weer compleet. Houdt je visioenen en doe ze!

Petra 2022-07-24 22:32:41

Aans je halverwege links oafsloan warren, kwam'n je bie Holland laangs, mor meschain wel niks te beleven. Joa en op travel heb je sums last van gravel, binnen je volgende week alweer vergeten. 60 km. is ook mooi genog, het het gain zin om de 80 te hoalen, behalve aans het zo oetkomt. Joe kinnen nog wel n poar joar deur zunder electrisch fietsen, wie doun ook nog en din ook 65-70 km. mor met minder pakkelarie aans joe en nait alle doagen achter mekoar zulkse oafstanden. Joe binnen onderwegens zeker aal weer plannen aan t bedenken veur joen volgende fietstocht zeker ? Volgend joar allebei thoes van t waark, messchain coast to coast in de States ? Hol plezaaier ient fietsen en geniet van alle mooie dingen. Moi

Harm Jan 2022-07-24 22:43:16

Ondanks jullie bedenkingen over de ervaringen tot nu mbt de gravelwegen, blijven jullie de voordelen van het fietsen zien. Petje af! Hopelijk gaat het de komende dagen beter met het weer en wegen. En de gesprekken met de mensen die jullie ontmoet hebben, je kunt er wel een boek over schrijven.

Reina en Jan 2022-07-25 11:55:23

Ik had even wat dagen verslag in te halen. Ergens ben ik wel jaloers. Een prachtige reis, met prima reisverslag en fotos. Even terug te komen op de antennes; helaas geen info over. Als je de lengtes kunt schatten van de antenne zou je een frequentie kunnen bepalen en dan logisch beredeneren waarvoor het gebruikt zou worden. In Denemarken viert het thema grind hoogtij. Op wegen, stranden en wandelpaden, je komt het overal tegen en het werkt ook tegen. Het enige wat er leuk aan is , is het geluid van een grindstrand. Maar voor de rest heb je er vooral last van. Haha. Goede reis en alvast wel thuis.