Dag13..

Duitsland, Straubing

Vanmorgen redelijk geslapen na toch wel een koude nacht. De maltgeur heeft ons toch goed gedaan van de bierbrouwerij waar we vlakbij stonden, zie foto.
We volgden eerst nog de Altmuhl maar die ging allengs over in het Main-Donau kanaal.
Bij het plaatsje Prunn kwamen we het kasteel Prunn tegen, vraag is wie gaat de ramen wassen van dit kasteel, zie foto.
Even verder kwamen we een heel aparte fietshangbrug tegen, zie foto.
Ze houden hier wel van architectuur.
Wat tevens heel apart was, was een voetveer over de Donau. De veerman maakt gebruik van de stroming van het water om over te komen, zijn veerboot zit aan een lange kabel vast die beide oevers verbindt, zie foto.
Onderweg kwamen wij nog een inscriptie tegen met een vervaarlijke leeuw erbij, dit was volgens ons in het Italiaans, misschien dat nicht Gerda dit kan vertalen ? Wat ook nog het vermelden waard is, is dat we een paar keer de A3 passeerden. Deze weg ben ik al vaak langs gereden naar Roemenie toe, de Roemenie-gangers onder ons, weten wel wat ik bedoel, zie foto.
De Tempel die we halfweg tegenkwamen is een imitatie van het Griekse Parthenon in Athene, maar is van 1820 en in opdracht van Koning Ludwig1 van Beieren gebouwd. Deze staat vol met bustes van oa; Bach en Beethoven, enz.
Regensburg is een mooie maar ook zeer drukke stad, we kwamen daar David en Goliath nog tegen, zie foto.
Zo'n historische stad heeft veel mooie gebouwen maar helaas ook historisch plaveisel. We hupsten over de kasseien zodat mijn vetrollen uit mijn fietsbroek kwamen, het was geen fietsen gelijk.
Helaas kwamen we op een redelijke dagafstand geen camping tegen. Toen de teller op 95 km stond waren we in Staubing, een beloning in de vorm van een pils/radler was wel verdiend, zie foto.
Nu staan we op een camping met, denken we, een Poolse voetbalclub met alle ouders erbij. Het lijkt wel een festival terrein, veel lawaai en geschreeuw. Ik vermoed dat we niet veel slaap zullen krijgen, want het is heel " gezellig". Alle medefietser kijken elkaar met dezelfde blik aan van "HELLUP".
Tevens worden we lek geprikt door verschrikkelijke prikmuggen. In grote getale komen zij op ons af en onze midge's-netjes uit Schotland liggen helaas nog thuis, hadden we die maar gehad. Ik vermoed dat we morgen vol zitten met blaren en bulten.
Morgen verder richting Passau.

Weer mooi opgeschoten en dito reisverslag! Helaas lukt het mij niet om de tekst te vertalen. Eerst dacht ik dat het latijn was maar heeft dacht ik te maken met de Bayerische staatsblibliotheek. Verder kom ik helaas niet...goede nacht en succes morgen.

Gerda 2019-07-05 22:19:42

Fijn dat jullie zo genieten en veel zien. En wij genieten van jullie verhalen wat er allemaal beleefd wordt. En hopen dat jullie niet lek geprikt worden vannacht door die prikmuggen.De voetballertjes kunnen veel lawaai maken als ze op kamp zijn. Onze kleinkinderen kunnen er ook wat van. Ik had niet verwacht dat je nog vetrollen had na zulke lange fietstochten. Op die foto met het kasteel Prumm ,op de berg, Leek het net of de grond, in de loop van de tijd, verzakt is. Goede reis verder.

Aldert en Mieke 2019-07-05 22:39:11

Weer een prachtig verslag en foto's. Vervelend die "rotmuggen", dat ze jullie moeten hebben. ☹ Houden vast van "Grunnings " bloed. Nu dus richting grens.😊 Een aanbeveling:ga richting Ratmansdorf naar de bekende Aulinger Penn voor een overheerlijk snitsel, zo groot als een deurmat , en als toetje heerlijk ijs. Daarna lekker rustig slapen, op één van de bekende slaapkamer onder een heerlijk dekbed ! En s ' morgens laten verwennen door een goed uitgebreid ontbijt. Ook is er gelegenheid om s 'morgens koffie/ thee + gesmeerde broodjes mee te nemen. Veel fietsplezier.

ANNEMARIE 2019-07-05 23:15:09

Oostenrijk!!! Here they come!!!

Hedwig 2019-07-06 10:18:42

jullie fietsverhalen en foto's veraangenamen onze dagen, prachtig om jullie te volgen. ja, het is nu wel even anders, vroeger met de auto naar Roemenie en nu op de fiets een wereld van verschil. Het was een gezellige tijd toen, samen op weg naar Roemenie. We zijn nog altijd blij Henk, dat je ons er bij betrokken hebt. Net als Annemarie al schreef, ik zou vanuit nostalgische herinneringen, bij de Aulinger Penn aangaan, bij Christian en zijn aardige vrouw, haar naam ben ik even kwijt. Tot morgen, moi.