Kattegat nr 20 alweer

Denemarken, Viborg

Vandaag was onze rustdag, en we waren pas om half 9 wakker, maar het kwam ons wel toe denk ik.
Beiden hebben we redelijk geslapen, en vanmorgen zijn we na het ontbijt via een mooi rustig bospad langs het water naar Viborg gelopen. De grote kathedraal viel ons gelijk op en daar zijn we dan ook direct naartoe gelopen via allerlei leuke straatjes en steegjes, zie de foto's.
De kathedraal was gebouwd met mooie granietblokken in allerlei pasteltinten en in eerste instantie dacht ik dat deze in 1060 was gebouwd. Konden ze toen al zulke mooie kerken bouwen?
Gelukkig was er een infostand en daar was een boekje in het Nederlands over de bouw en het ontstaan van deze grote kerk. Het bleek dat in 1060 al begonnen was met een voorloper van deze kerk, maar door de eeuwen heen is deze verschillende malen door brand verwoest. De kerk waar we vandaag waren was gebouwd in 1862 op de oude fundamenten. Dat kon je ook wel zien aan de mooie afgewerkte zuilen: kaarsrecht.
Aan de muren en ook het plafond waren allerlei bijbelse taverelen te zien, dus met een saaie preek hoef je je niet te vervelen, zoveel was er te zien, zie ook de foto's.
Daarna koffie op een prachtig plekje bij de touristinfo gedronken en vervolgens verder Viborg verkend. Een mooi centrum met oude straatjes met oude gebouwen, zie de foto's. Ook qua winkelaanbod kom je goed aan je trekken hier. Alles in de Udsalg (uitverkoop) en dan kun je niks meenemen.
Toch hebben we beide nog een fiets/hardloopshirt gescoord. Volgens een bord waren het "helsekosten" in Viborg.
De temperatuur was vandaag alweer een stuk gezakt t.o.v. gisteren.
Vanavond was ome Sjon aan het spelen op zijn accordeon bij een aantal campinggasten. Je kon het over de hele camping horen, maar wel leuk hoor.
Morgen gaan we weer op de fiets naar het zuiden en willen we Silkeborg bereiken. De temperaturen zouden morgen belangrijk lager zijn dan vandaag, dus van warmte hebben we dan geen last.

Lekker de accu’s weer op geladen. Veel plezier en succes morgen.

Hans 2022-07-21 20:31:07

Af en toe een rustdag doet wonderen. Succes morgen.

Fred 2022-07-21 20:33:29

Wat een prachtige vakantieverhalen van jullie.. genieten er elke avond weer van.. succes morgen weer op de fiets..

Harm Jan en Eelje 2022-07-21 20:38:37

Waren er geen korenvelden in Viborg?😂

Klaas 2022-07-21 21:01:47

Leuk zo’n kathedraal bekijken, zeker uit 1060. Knap dat de mensen toen met weinig technische middelen (denk ik!) dergelijke bouwwerken konden maken, wij hebben dat ook enkele malen in Frankrijk gezien. Viborg lijkt me een leuk plaatsje. Zo te lezen geen ‘Douwe-figuren’ like Zweden. Dus toch een shirt-aandenken aangeschaft! Mooi. Morgen dus weer verder fietsen. Bij jullie is de warmte afgenomen, hier ook. Vandaag vrijwel de hele dag een mooie regentje, goed voor je tuin en planten. Veel plezier morgen.

Piet 2022-07-21 21:10:40

Mooi stadje om even deur hen te wandelen en op oadem te komen en even wat andere dingen bie de kop te himmen aans fietsen. Olle kerken bekieken blift altied mooi, voak mooier aans summige preken. Ze himmen zulfs slik te koop, mooi dat je zulkse woorden doar ook tegen komm'n. Lekker sloapen en môrgen weer op weg veur neie oaventuren. Moi

Harm Jan 2022-07-21 21:18:19

Weer een mooi verslag van jullie "vrije "dag. Wat prachtige fresco,allemaal met de hand gemaakt. Ze hadden vroeger echt wel vakmensen. Lijkt me een aardig plaatsje, gezien de foto's, en netjes. Morgen vroeg is uitslapen er niet meer bij, dan moet er weer "gewerkt "worden. Hopelijk geen gravel paden en wordt het morgen een mooi temperatuurtje om te fietsen. Een fijne fietsdag morgen.