Dag 16

Italië, Monte di Fo'

Vanmorgen opgestaan om 6.00, alle was is droog nu en de tent ook.
Na het opbreken van de tent zijn we via het gps-kruimelspoor terug gereden naar het centrum van Bologna.
We wilden de basilica Stefano bezoeken omdat daar een replica staat van het graf van Jezus .
Daar aangekomen via de scheve torens van Bologna zagen wij de 8 hoekige kerk.
Dit is een combinatie van 4 kerkjes bijelkaar, bijzonder om te zien.
Toevallig liepen we een priester in opleiding tegen het lijf die redelijk engels sprak. We vroegen hem waar het graf van Jezus was . En of we een stempel konden krijgen in ons pelgrimspasspoort.Hij antwoordde wat in gebroken engels dat de deur na de morgendienst open ging.
We begrepen van hem dat dat over een kwartiertje was, hij nodigde ons uit om in de kerk te gaan. Toen wij zeiden onze fietsen niet achter te durven laten, zei hij een sleutel te halen zodat ze achter het hek konden staan.
Wij blij natuurlijk, snel achter hem aan de kerk in maar hij liep zo vlug naar voren dat we hem uit het oog verloren.
Enigzins verbluft zaten wij wat rond te kijken.
Nu was voor in de kerk een aparte kapel waar allerlei mensen heen liepen.
Sommige hadden een hond bij zich.
We zagen een poedel, een bejaarde herdershond, en nog wat honden.
Wij begrepen er niets van .Je kon je hond meenemen naar de vroegmis.
Wij daar ook maar heen want we zagen onze priester nu in een witte habijt voor in de kapel. We begrepen dat we de dienst even moesten uitzitten.
Gelukkig lag er een liturgie in het Italiaans. Dus we konden een beetje meelezen.
Tijdens de evangelielezing ging de bejaarde herdershond spontaan schijten.
De eigenaresse ruimde het " spul " op en verliet de kapel. Daarbij blaffende tegen de andere hondjes.
Na de dienst kwam onze priester naar ons toe en nam ons mee naar voren.
Daar ontmoetten we de pastoor die de dienst leidde. We praatten nog even in het koeterwaals over onze tocht naar Rome ( de beste man sprak alleen Italiaans en zeer gebrekkig Frans) en kregen een stempel in ons pelgrimspasspoort. Joepie.
We hebben de hele kerk verder bezichtigd. Dus ook de replica van het graf van Jezus in Bethlehem.
Toen gingen we wederom op pad.
Buiten de stad pikten we de route weer op mbv de garmin GPS.
De route van vandaag was zwaar, via de Appenijnen met veel, heel veel klimwerk.
Zie ook hoogte kaartje.
Meer dan in het boekje stond vermeld. We werden er chagrijnig van. Bovendien werden we constant van de sokken gereden door honderden motoren die het bochtenwerk wel uitdagend vonden
De uitzichten waren wel weer schitterend.
Ik heb nog een foto gemaakt voor het programma" ik vertrek " om een b&b te beginnen.
We zijn nu aangeland op de camping, en zijn beiden aardig af. We zijn ook geen 20 meer. Haha. En naast de camping is een dansfeest met de nodige decibels 😣

Buona sera, che ancora una volta bello leggere le vostre storie, sei davvero belle toppers Bike Tuscany ..e poi ci ..lekker cibo "dolce far niente" ciao!

gerlinda 2017-07-03 19:31:23

Wat de hond betreft, als hij gelovig is, heeft hij/zij misschien gedacht aan Korinthiers 9-7; Laat ieder zo veel geven als hij zelf besloten heeft, zonder tegenzin of dwang. Wat de B en B betreft, doe maar een bod, misschien iets voor de fam. Emmelkamp om zomers te vertoeven. Als het door gaat komen we op de fiets. In augustus oefenen we misschien een rondje IJsselmeer. Moi.

Harm Jan 2017-07-03 20:06:39

Bijzondere ontmoetingen 💕 En ik ben benieuwd hoe die 'stoere' mannen van de Tour zich zouden houden bij een pelgrimage zoals die van jullie kanjers!! Dikke kus uit Zwolle XXX

Marlies 2017-07-03 20:12:17

Ja, leuk oom Henk een B & B. Ik kom langs!