En toch kwam het goed

Frankrijk, Ribeauvillé

De hele nacht heeft het geregend en niet zo’n beetje ook. Als ik op de weerapp kijk zie ik een waarschuwing oor lokale overstromingen door regenval. Dat zegt wel genoeg denk ik. Kort voor 8 uur is het even iets minder en met het vooruitzicht van nog veel meer regen haal ik de camper vast van de stroom aansluiting en zet de ventilator in de garage. Als kort daarna de bakker met zijn bestelwagen de camping op rijdt wil ik croissantjes kopen maar ze heeft alleen nog zoete broodjes en een paar stokbroden. Ik laat het maar en kom met lege handen terug bij de camper.

Rond 10 uur is het redelijk droog en we rijden naar de supermarkt voor wat inkopen en om te tanken. Als we wegrijden worden we bijna aangereden, de chauffeur van de Duitse camper was met andere dingen bezig dan rijden en vergat dat hij de rotonde op kwam rijden. De remmen werken gelukkig nog steeds uitstekend.

We rijden langs de rivier de Doubs en dat doet denken aan onze vele kilometres langs de Moezel. Mooi uitzicht naar de overkant en de weg volgt de slingers van de rivier en bij de dorpjes steken we weer over naar de andere kant. Sommige dorpen zien er vervallen uit en geen van de huizen heeft nog een minimaal likje verf op de kozijnen en de grauwe muren brokkelen hier en daar al af. Maar hoe meer we de Elzas naderen des te beter lijken de panden onderhouden te zijn en krijgen hier en daar zelfs kleur. Het is steeds drukker op de weg en we snappen niet waarom.

Als we begin van de middag aan komen in Eguisheim wil de TomTom ons straten insturen die we niet in mogen rijden of wel heel erg krap zijn. Ook hier is het beredruk met verkeer en toeristen. Als we uiteindelijk de plek bereiken de we als doel hebben, een wijnboer aan de rand van het centrum, zien we dat we pech hebben. Alle plekken zijn al bezet. Ons alternatief is een wijnboer waar we een paar jaar geleden gestaan hebben maar treffen daar hetzelfde beeld, ook vol. Ook de gemeentelijke camperplaats is nagenoeg vol maar een erg onaantrekkelijk parkeerterrein dus rijden we door. De volgende 2 plekken zijn het ook niet en we stoppen om een nieuw doel te zoeken.

We komen uit op Ribeauvillé en vinden daar een redelijk nieuwe camperplaats net buiten het centrum. En, nog veel beter, er is plek voor ons. We hebben een flink stuk langer gereden dan de bedoeling was dus we nemen even rust en lunchen rustig. Rond half 4 wandelen richting Ribeauvillè en komen in weer een druk bezocht centrum. Hier zijn veel bedrijven op maandag gesloten en onze doel om ergens wijn te proeven lukt niet. We zien wel mooie goed onderhouden oude panden in grote variaties. Het is gewoon een leuk stadje.

Op de weg terug zien we een wijnlokaal dat we op de heenweg over het hoofd gezien hebben en gaan naar binnen. Ik snap niet dat we het hebben gemist want de zware lucht van gistende druiven hangt in de straat. We zijn niet de enigen die datzelfde idee hebben want het is er druk. Het is een mooi en modern ingericht lokaal en er staan vele wijnen uitgestald met een beschrijving. Wij proeven een paar wijnen en op aanraden van de medewerkster nog een paar andere die wij niet direct zouden proberen. Maar het advies valt goed uit en we kopen een paar doosjes. Gelukkig hoeven we niet ver meer naar de camper én hebben we de wat wij noemen 65+ tas bij ons. Deze tas hebben we een jaar of 20 geleden in Berlijn gekocht en er zijn al heel wat boodschappen en doosjes wijn meer vervoerd. Als we bij de camperplaats terug komen zien we dat deze nagenoeg helemaal vol is dus we zijn mooi op tijd geweest.

Ons plan om uit eten te gaan valt in het water. Het restaurant van keuze is dicht terwijl vanmiddag het terras vol zat. Maar, net zo belangrijk, de lucht wordt donker en dreigend. We zoeken dus geen ander restaurant maar gaan terug naar de camper. En net nadat we onze stoelen binnen hebben gezet, en die van de buren die nog op pad zijn onder hun camper hebben geschoven, barst het los. Het is een echte hoosbui, met onweer!