Bayreuth

Duitsland, Bayreuth

Bayreuth is ons goed bevallen. Gezellige stad, vriendelijke mensen en mooie gebouwen.

Een goed half uur nadat we vertrokken zijn van cp bij de thermen rijden we door het centrum van Bayreuth naar de volgende overnachtingsplek. Het is een parkeerterrein net buiten het centrum waar je gratis kunt overnachten maar toch een sani ter beschikking hebt. Weliswaar moet je betalen voor waterinname en het legen van je toilet maar voor die ene Euro is dat geen bezwaar.

We drinken nog een kopje koffie en lopen langs de Rote Main, een onogenlijk klein stroompje, richting centrum. Een kleine 20 minuten verder doemen de eerste oude gebouwen op. We worden aangesproken door een jonge vrouw op het moment dat ik een foto wil nemen de Opera van Bayreuth. Deze staat op de werelderfgoed lijst van Unesco. Ze wijst ons op een achteraf straatje dat een veel mooie zicht geeft op het gebouw. We maken dankbaar gebruik van deze tip.

We wandelen door het fraaie centrum van de stad en worden ook vandaag met regelmaat aangesproken met vragen naar het ras van Maxi en uitspraken dat het zo’n mooie hond is.

Inmiddels is het een uur of 1 en een beetje trek krijgen we wel. We lopen een zijstraat in en ontdekken een klein Italiaans zaakje waar ze pastasalades verkopen. Precies iets voor ons. Even later zitten we op een bankje te genieten van een heerlijk bord vol lekkers terwijl Maxi bescherming zoekt tussen een reclamebord. Even verderop trakteren we onszelf nog op een ijsje.
Goed gevuld lopen terug richting cp met het voornemen vanavond nog een keer de stad in te gaan.

Vroeg in de avond wandelen we nog een keer naar het centrum, de sportvelden waar we langskomen worden goed gebruikt. De temperatuur is heerlijk! We bekijken nog wat delen van de stad waar we vanmiddag niet aan toe kwamen. Jammer genoeg, maar wel te begrijpen, waren de hoftuinen gesloten.
De terrassen zitten vol en het oogt gezellig.

Terug bij de camper zitten we nog lekker buiten met koffie. Zo druk als het vanmiddag was met lesauto’s die rondjes reden over de parkeerplaats, zo rustig is het nu. Morgen gaan we weer een stukje verder.

Leuk zo'n mooie stad, en nog aangename temperatuur ook, geniet ze nog 😉

Marcel 2018-08-29 21:16:27

Aanvulling op die CP: voor water lozen heb je een slang nodig die past. Die hebben we dus niet...