Naar de Jura

Frankrijk, Beaume-les-Dames

De regen is uitgebleven en we zijn daar niet rouwig om. Uitslapen was een beetje lastig vanmorgen want al voor een uur of zes reden de eerste auto’s het terrein af. We laten ze maar gaan maar zijn er niet blij mee.

Wij ontbijten rustig en breken op, lossen wat we kwijt willen en gaan op weg. De supermarkten zijn hier op zondag open tussen 9 en 12 uur en daar willen we gebruik van maken. De route voert ons dwars door buiten wijken van Dijon en het is duidelijk dat die vergeten zijn bij het onderhoud van de wegen. Na smalle en steile straatjes komen we uit op een bedrijventerrein en vinden daar een nieuw pand van Lidl, groter dan de vele die we eerder gezien hebben. We kunnen de camper makkelijk parkeren en doen inkopen.

We vervolgen de weg vie de randweg van Dijon richting Besançon en na een stukje 4-baansweg gaan we over kleinere wegen verder. Ook vandaag is het een afwisseling van landbouwpercelen, vaak is er al geoogst, en bossen waar nog aan echt bosbouw gedaan wordt gezien de grote stapels bomen die langs de weg liggen. We pauzeren bij een sportcomplex in een dorp maar gek genoeg is het daar helemaal stil. Voor ons fijn want parkeren is dan wel zo eenvoudig.

De laatste kilometer of 20 gaan over echt smalle weggetjes en we zijn blij dat we weinig tegenliggers treffen want een van de 2 zal moet stoppen in de kant. Er wordt opvallend veel gefietst op deze wegen en we fietsers met en zonder bagage ploeteren helling op en genieten bij een afdaling. In sommige dorpjes rijden we stapvoets want de weg is steil, smal en onoverzichtelijk. We bereiken ons doel, Baume-les-Dames, en kiezen gezien de hoge temperaturen en felle zon voor de camping en niet de camperplaats. Wij verwachten zo wat meer schaduw te hebben en dat klopt ook. Het is rustig op de camping en het kantoor is alleen eind van de middag even open. We zoeken een plek met wat schaduw en genieten van de rust en zijn weer blij met elk zuchtje wind.

We dachten dat de warmte, nee de hitte wel een beetje voorbij zou zijn maar vanmiddag blijkt anders. Het is weer 30+ graden en en staat nauwelijks wind. We zijn het snel over eens dat het te warm is om te koken en vlees te bakken dus we houden het op toastjes met kaas en paté begeleid door een flesje rosé. We bekijken wat we de komende dagen gaan doen en het doel voor morgen is een overnachting bij een wijnboer in de Elzas.

Voor het zover is mag de ventilator weer aan het werk om de drukkende warmte een beetje de camper uit te blazen. Misschien helpt dat, maar meer dan dat kunnen we niet doen.

Een enorm verschil met het weer hier. Vanmorgen regen en verder de hele dag somber met een temperatuur die niet boven de 20 graden is gekomen. Maar ik vond het prima zo. Geniet nog maar even van het mooie weer, want hier gaan we de komende dagen richting een maximum van 18 graden.