Zo’n dag, ja!

Nederland, Westerwolde

Vol goede moed zijn we gisterochtend vertrokken van de fraaie camperplaats uit Lekkum. We werden zelfs uitgezwaaid door de beheerder. Dit is een plekje om weer terug te komen.

Helaas was daarmee het fijne deel van de ochtend wel voorbij, want bij het doen van inkopen bleek de koelkast niet meer op gas te werken. En dat na groot onderhoud twee weken geleden. In half uurtje liep de temperatuur in het vriesvakje terug van -11 naar -7. Gelukkig kon tijdens de rit naar de volgende overnachtingsplaats de temperatuur weer een klein beetje de goede, de koude kant opgaan.

We dachten lekker binnendoor te rijden maar net als in het buitenland zijn veel N-wegen inmiddels ook 4-baans. Het rijdt wel lekker door maar gezellig is het niet altijd.

Zonder al te veel verdere koelingsproblemen vonden we camping de Groene Valk in Zeegse, midden in de landschapspark de Drentse Aa. De ligging van de camping is inderdaad fraai, maar het samenraapsel van oude houten huisjes en vervallen stacaravans maakt beslist geen gezellige indruk. Maar er was wel stroom voor onze koelkast! Gelukkig hadden we maar voor 1 nacht geboekt.

Vandaag, vrijdag, gaat het een stuk beter. We starten de dag met een bezoek aan De Kruidenwei, een geitenboerderij in Nooitgedacht.
De vorige keer dat we er waren namen we een kwart geit mee. Dat durven we nu niet aan met deze temperaturen en we hebben nog een week. We kopen een stuk stoofvlees, wat kaasjes en een stuk leverworst van geit. De twee worstjes van geitenvlees met chorizo gaan de uiterste houdbaarheidsdatum van 15 december 2020 niet halen.... Maar ze waren erg lekker!

De rit naar Bourtange verloopt spoedig tot de werkzaamheden bij Oude Pekela, hier worden we niet het bos ingestuurd maar de polder. Via diverse smalle verbindingswegen komen we weer op een weg die ons via Vlagtwedde naar Bourtange brengt.

De camping (sitecode 10313]is ruim en we vinden een fijne plaats op een veld met schaduw. Bij een graad of 30 best fijn. Even lunchen en daarna te voet naar de vesting, dat is slechts 15 minuten lopen. Er zijn wat bruggen in onderhoud dus de entree gaat over een noodbrug en er is een looproute aangegeven. We wandelen rond en bewonderen de oude bouwwerken. Hoe vernuftig was men in die tijd. Toen speelde “tijd” geen rol. Tegenwoordig moet alles snel, sneller of liever snelst. Ook hier zijn niet veel bezoekers maar op het grote plein in de vesting is het gezellig druk. Na een rondje vesting pakken we een terrasje voor een biertje en een rosé. Heerlijk.

Terug op de camping halen we de fietsen van het rek en zetten we de fietskar in elkaar. We rijden naar Vlagtwedde naar de markt. Een lekker ritje, half uurtje heen en half uurtje terug.

We eten een salade en de frietjes komen uit de snackbar, heerlijk en makkelijk. Wel zo comfortabel bij de deze warmte.

Een bakkie koffie toe en en jemig de pemig alweer een dag om.

En waar gaat de reis morgen heen

Jos 2020-06-26 20:51:02

Toevallig hadden wij het donderdag over Bourtange. Een neef van Nelleke is onlangs vanuit Capelle ad IJssel daar naar toe verhuisd. Toch maar een x gaan kijken als ik jullie reisverslag lees !