Terug Noordwaarts

Frankrijk, Eguisheim

We werden gewekt door het kukeleku van de haan én het loeien van de koeien. Het leek droog tot ik Maxi uitliet, het was een miezerig weertje met laaghangende bewolking.

De bedoeling was via Zwitserland noordwaarts te gaan richting Colmar. Helaas liet de TomTom ons in de steek. Een opengebroken weg waar de TT geen rekening mee had gehouden maakte het noodzakelijk om te keren. Gelukkig was de straat waar ik achteruit in moest steken om terug te kunnen 20 cm breder dan de camper. Ondanks deze omleiding was de rit door de Jura en een klein stukje Zwitserland weer fraai. Goed onderhouden akkers, weiden met roodbont vee en delen met dicht begroeid bos. Een genot om haarspeldbocht na haarspeldbocht te draaien.

Het is goed reisweer, af en toe een bui en soms een zonnetje. We tuffen lekker door het Franse landschap en genieten van het feit dat we, ondanks Corona, toch nog kunnen genieten van een vakantie. Het is wel, in vergelijking met andere bezoeken aan dit gebied, erg rustig wat betreft het aantal campers. Omdat we vannacht bij een France Passion locatie (dus geen faciliteiten) hebben overnacht moeten we nog op zoek naar een mogelijkheid om het toilet te legen en ons andere afval weg te gooien. In Hartmanswiller vinden we een camperplaats (gratis!) met de mogelijkheid alles te lozen wat we willen. We maken er graag gebruik van, lunchen er met het uitzicht op de Ballon d’Alsace en genieten van het droge moment.
Net als we wegrijden komt de regen kort maar hevig naar beneden.

We rijden nog een goed halfuur en we vinden de plek waar we willen overnachten, bij Domaine Antoine Stoffel in Eguisheim. Bij deze wijnboer mogen we gratis overnachten en we spreken af om rond een uur of 5 hun wijn te komen proeven. We installeren ons en wandelen het dorp, of stadje in. Ook hier is het redelijk rustig, zelfs stil, in vergelijking met ons eerdere bezoek een paar jaar geleden.

Om 5 uur melden we ons bij Madame en we kunnen aangeven wat we graag willen proeven. In een mengeling van Frans, Duits en het lokale dialect kiezen we een achttal verschillende wijnen waar we nieuwsgierig naar zijn. Een echte blindproeverij is het niet, al doet Sandra wel haar best! Het is lastig te kiezen. We komen tot een mooie selectie van een doosje niet te duur tot wat flessen ontzettend lekker en bepaald niet goedkoop. “Who cares”? Met Corona moet we ons aanpassen en in dit geval doen we dat graag.

Vanavond doen we niet veel meer, morgen weer een klein stukje verder noordwaarts.

Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe TomTom? Gaat wel vaak de mist in... maar eigenlijk heb je m niet nodig, Koos herkent de wegen waarschijnlijk nog wel van eind juli, begin augustus, toen ie in hetzelfde gebied rond tufte... (met een prima werkende TomTom😅)

Nick 2020-09-01 21:17:08

Maar mooie omgeving en die wijnen.....😘