Naar Clootwijck

Nederland, Almkerk

De dag begint bewolkt en volgens de verwachtingen zal het een groot deel van de dag zo blijven. Misschien krijgen we meer zon op onze volgende overnachtingsplaats.

We verlaten de Peel en tuffen rustig binnendoor naar de N279. Het lijkt er op dat deze provinciale weg een belangrijke verkeersader is voor de omgeving. Er rijdt veel vrachtverkeer en ze hebben haast. Als ik 80 echte km’s rijd dan klimmen ze bijna op onze bumper. We volgen deze weg kilometers lang langs dorpen als Keldonk (nooit eerder van gehoord) en Veghel. We rijden o.a. langs het complex van Campina en daar staan de vrachtwagens in de rij te wachten om gelost te worden. Ook staan er grote industriële complexen.

We blijven de N 279 volgen langs Zuid-Willemsvaart tot aan Den Bosch. De doorkruisen de stad In de richting van ons doel, de haven van Kerkdriel. We vinden de camperplaats en twijfelen of we hier vandaag willen overnachten. Het waait flink op dit open terrein en vlak naast de cp wordt gewerkt aan de weg. Die werkzaamheden gaan gepaard met flink veel lawaai. We drinken een kopje koffie en besluiten verder te gaan. Sandra vindt in de app een op het eerste gezicht aantrekkelijke cp in Almkerk (ook nooit van gehoord). We stellen de TomTom weer in en gaan rustig verder.

We rijden noodzakelijkerwijs een klein stukje over de grote weg maar verder doorkruisen we het landschap weer lekker via binnenwegen. Onze topografische kennis wordt verder uitgebreid met plaatsen als Bruchem, Eng en Waardhuizen. We vinden Almkerk en landgoed Clootwijck (code 91991) zonder al teveel moeite en er is plek genoeg voor ons. Als we net geïnstalleerd zijn komt de beheerder met een welkomstcadeau. Een paar peren, 2 eieren en een bakje jam, alles van het landgoed. “Wat een leuke ontvangst”!

Na de lunch gaan we met de fiets op pad. We rijden via Rijswijk langs de Maas naar Woudrichem en weer terug, goed 20 km. Regelmatig wordt langs weg iets te koop aangeboden. Maar de pompoenen kunnen we thuis ook kopen dus die laten we liggen. Ook de bloemen in de berm laten we gewoon staan, hoe leuk ze er ook uit zien.
Met de stevige bries was het ondanks de ondersteuning toch nog flink trappen. Het is duidelijk dat dit deel van Nederland voor een flink deel van onze voedselvoorziening zorgt. Grote percelen fruit en mais afgewisseld met weilanden met koeien.

Super, lekker genieten van Nederland (code 112) het worden nog mooie dagen.