Naar Guimaraes

Portugal, Oliveira, São Paio e São Sebastião

Na een ontbijtje buiten breken we op. De taken zijn als altijd goed verdeeld, ik heb 2 personen voor me die het toilet willen legen, Laurens 1 persoon die wil afrekenen. We komen tegelijkertijd weer terug bij de camper.

We stoppen nog even bij Lidl voor wat boodschappen, Laurens blijft in de camper die we wat verderop hebben geparkeerd. Ik loop door de winkel en koop nog zo’n heerlijk stevig brood. Zo’n lekker brood koop je hier niet bij de bakker.

We verlaten Porto via wat betere straatjes dan dat we er in kwamen. We volgen de N105. Ontelbare irritante putdeksels verder en flinke wegwerkzaamheden komen we goed door elkaar geschud aan in Guimaraes. De TomTom stuurt ons ook vandaag weer door straten waar we niet blij van worden. De camperplaats vinden we niet en we besluiten naar de camping in Braga te gaan. We rijden een honderd meter verder en komen dan borden tegen met een camper icoon. We kijken toch even waar dit ons brengt en, jawel hoor, dat is wat we zochten. De plek onder de stoeltjes lift (60299). Het is niet geweldig maar voor 1 nacht vooruit maar.

We installeren ons en na de lunch pakken we de stoeltjeslift naar boven. Het is echt een heel eind naar boven. Hier hebben we een fantastisch uitzicht over de stad en de omgeving. Na enig klimwerk komen we bij een kerk met een enorm plein ervoor. Zwaar gezang klinkt er uit de luidsprekers. Verderop zien we nog een hoger gelegen plateau met een heilig figuur erop. We klimmen ook daar naartoe. Ook daar genieten we van het geweldige uitzicht, de rust en de heerlijke frisse lucht.
We passeren nog een beeld van Maria waaronder water vandaan komt. Zijn het tranen of is het iets anders?

Het maakt ons dorstig en we zoeken een café op om wat te drinken. In de schaduw genieten we van een tonic en een biertje tegen de prijs van € 2,50. Daar kun je het niet voor laten, toch?

We pakken de stoeltjeslift terug en ik koop de foto die een aardig jong meisje bij ons vertrek heeft gemaakt. Best geinig, voor een keertje dan!

Na het eten en de afwas lopen we het centrum van Guimaraes in. We zien wat historische gebouwen, kleine nissen met godsdienstige voorstellingen, en natuurlijk mooie pleinen met terrassen er gigantische bomen. We strijken ook neer op zo’n plein en genieten van een heerlijke cappuccino en van de mensen die naar een voetbalwedstrijd kijken op de tv’s die buiten hangen. De oehs en ahs zijn niet van de lucht. We denken dat Sporting Lissabon heeft gewonnen, maar of dat echt zo is... wat een mooie dag was het weer.

Prima dagje zo denk ik, lekker doorgaan met genieten van het uitzicht, dorpjes, cultuur en terrasjes.