Jammer, nee, echt niet en weer nee.

Frankrijk, Chaumot

We verlaten Sully-sur-Loire als het tegen 11 uur loopt en de eerste bestemming is de supermarkt in Gien. Inkopen doen en tanken is het doel maar als daar aankomen is het tankstation gesloten voor onderhoud dus dat is jammer. Gelukkig hebben we nog prut genoeg. Maar om zeker te zijn dat er geen probleem komt rijden we naar een supermarkt aan de andere kant van Gien en daar koopt Sandra nog wat thee en ik kan daar wel tanken. We mogen een €110 aftikken maar de tank zit weer vol.

Het volgende doel is Sancerre. Volgens een review in de app is er een leuke parkeerplaats net buiten de stad , en die stad is dan op loopafstand. We kunnen de plek met moeite vinden en het is een griebusplekje. Het uitzicht is fraai, dat moet ik toegeven maar de wandeling naar Sancerre is zo steil dat ik er niet aan begin. We lunchen er en gaan op weg naar de boer waar we bij willen overnachten en wijn willen kopen. We bereiken de wijngaard en via een steile weg komen we bij het huis van de eigenaar. We melden ons aan en krijgen te horen dat overnachten niet mogelijk is want de oogst begint morgen. We hebben weinig keus en nadat we wat wijn geproefd en gekocht hebben gaan we naar de camping verderop.

Sandra wordt er vriendelijk ontvangen maar wil graag eerst de plaats zien waar we kunnen overnachten voor we ons gaan installeren. Ze gaat kijken en komt niet vrolijk terug. De camping is een soort uitdragerij van tentjes met (oudere) jongeren die om elkaar heen hangen. We gaan dus maar verder en zoeken een camping een stuk verder oostwaarts want dit is zo’n gebied in Frankrijk waar geen campings of camperplaatsen zijn.
We moeten een dik uur rijden naar een camping die omschreven wordt als idyllisch, rustgevend en met vriendelijke Nederlandse eigenaren. We rijden over goede en slechte wegen in de categorie D en C, en de afgeleide versie C bis. De uitzichten zijn fraai en de bossen beginnen al de eerste herfstkleuren te vertonen.
We bereiken de camping en het ziet en fraai uit. We melden ons bij de eigenaren en worden teleurgesteld want ze zijn vol. Wij zien ruimte genoeg maar zij willen de rust bewaren en willen niet meer dan 6 of 7 plekken gebruiken. Die plekken zijn al bezet en we worden verwezen naar een camperplaats of camping in Chaumot, weer een klein half uur verder.

Ook nu gaan we weer over kleine wegen die wel wat, nou nogal wat achterstallig onderhoud nodig hebben. Op een van de smalle wegen komt een grote vrachtwagen de bocht uitzeilen en omdat ik de berm als uitwijk kan gebruiken blijven we allemaal heel. We kiezen er voor de camperplaats al eerste te bekijken. We vinden de plek tegenover een oude boerderij bij een haventje waar ook een aantal boten aangemeerd liggen. Er is nog plaats voor ons en van een Belgische camperaars horen we dat we morgen water kunnen innemen bij de haven. Eerst even uitrusten, wat drinken en Maxi wat beweging geven.

De zon brandt nog flink en met de luifel en het schaduwscherm kunnen we het buiten net uithouden. We dineren weer licht, sla en eendenhaasjes en een flesje pinot gris. Als de zon ondergaat wordt het buiten langzaam aangenamer en we zoeken nog een bestemming voor de komende dagen. Ik kijk nog een keer op de site van de camping in Dijon en waar ze vanmorgen geen plekken hadden in de komende week zijn die er nu wel. Ik reserveer een plekje voor 3 nachten vanaf donderdag en we wachten op een bevestiging. Tot die tijd vinden we vast wel een paar leuke plekjes en kunnen het rustig aan doen.