Vibratour

Spanje, Pamplona

Al vroeg in de ochtend komt het verkeer dat vlak langs de camperplaats rijdt op gang. Qua locatie ten opzichte van het centrum van Pamplona ligt het perfect, maar de stadgeluiden moeten we dan maar voor lief nemen.

Hoofddoel voor vandaag is het Parque Natural de Bardenas Reales. Dit park ligt zuidelijk van Pamplona en is woestijnachtig. Pamplona uitkomen is geen probleem, de TomTom doet wat er van verwacht mag worden. We benaderen het park via Carcastillo aan de Noordoost kant van het park. We volgen de borden naar het park en staan plotseling op een onverharde weg. We kijken om ons heen en komen tot de conclusie dat we in het park zijn! Langzaam rijden we verder, veel harder dan een km of 25 halen we niet. De camper bonkt en trilt aan alle kanten en wij trillen mee. We proberen voor zover mogelijk de grootste kuilen te ontwijken. Het landschap veranderd langzaam van groen naar bruin en geel. Slechts incidenteel staan er wat struiken en bomen zien we helemaal niet meer. Maar wel mooie zandformaties, geulen en soms een heuvel. In de verte zien we op bergtoppen nog sneeuw liggen, terwijl wij bij ong. 20 graden genieten van het mooie weer.
We hotsen en knotsen langzaam verder en geniet van het landschap. De enkele tegenligger zien we al van ver aankomen door de stofwolken die achter elke auto hangt. De weg is niet alleen ongeplavijd maar ook smal. We moeten voor elke tegenligger wel aan de kant dus ver vooruit kijken is wel gewenst om bijtijds een uitwijkplaats te vinden.

We merken dat we meer verkeer tegenkomen als we dichter bij de uitgang van het park komen. Niet dat het druk is, op 2 of 3 handen kunnen we iedereen tellen. Wel zijn de laatste kilometers geasfalteerd, wat een genot na een paar uur “off road” rijden. De uitgang van het park is niet meer dan een bord met een bedankje voor het bezoek.

We vervolgen onze weg naar een nieuwe overnachtingsplaats, in de buurt van Agreda. De wegen zijn goed onderhouden en deels nieuw en we genieten van de rust bij het rijden. We zien velden deels onder water staan en vermoeden dat hier rijst verbouwd wordt, voor de paella misschien? Even na drie uur komen we aan op de camperplaats (sitecode 24026) een paar km buiten het stadje. We staan vlak bij wat bomen en de vogels doen hun best. Ik denk dat we vannacht minder herrie hebben dan in Pamplona. Hooguit een concert van krekels.

Maar hebben jullie nu die mooie heuvels en rotsen gezien? Je wist immers wat je kon verwachten🤭. Voor ons was dit gebied vorig jaar een hoogtepunt. (Ik kan hier geen foto delen)

Nick 2019-05-14 18:19:45

Mooie foto’s. Jullie zijn goed door elkaar geschud en bij de camper is te vering weer eens goed getest!