Een beetje teleurgesteld

Frankrijk, Saumur

We breken vandaag weer op en ons doel is een overnachting bij een wijnboer aan de Loire maar daarvoor moeten we nog inkopen doen. Eerst lozen we de tanks en vullen het schoonwater weer aan zodat we daar geen omkijken naar hebben.

Het is niet echt druk op de weg maar er is wel veel meer vrachtverkeer dan in het weekend. De weg is goed en met een ontspannen snelheid rijden we bos en weilanden. Het is geen lange rit en na een klein uur vinden we de hypermarche in het noorden van Saumur die we in gedachten hebben. Het is even zoeken naar een geschikte plek om de camper neer te zetten op het grote parkeerterrein maar ook dat lukt weer. We gaan de winkel in en komen gelijk bij de afdeling wijn in de aanbieding en kunnen daar onze voorraad weer aardig aanvullen. Misschien zijn we inmiddels verwend maar deze winkel valt qua keuze wat tegen. Een kleine slagersafdeling en een gemiddelde afdeling kaas en paté. Maar de keuze is reuze bij de afdeling water en we nemen nog 6 flessen mee. Bij de kassa is het weer even slikken en schrikken als we afrekenen maar we hebben wel flink wijn gekocht dus dat telt wel aan.

We gaan na een kopje koffie weer verder en rijden in Saumur over de brug over de Loire, en dit is dus met een e op het eind. Gisteren hadden we de Loir, nu dus de Loire die wel een flink maatje groter is ondanks de warmte van de laatste weken. We tuffen langs de Loire richting van ons doel en dat kunnen we met behulp van de navigatie makkelijk vinden. We zijn bij deze wijnboer al eerder geweest en dat was naast een goed plek voor een overnachting ook leuk om met de man wijn te proeven en over zijn werk te praten. We staan dus ook een beetje verbaasd te kijken als we bij de ingang van het proeflokaal een groot bord “fermé” zien staan. In eerste instantie denken we ze misschien een lunchpauze hebben maar na enige tijd verschijnt er een jongeman die vertelt dat zijn ouders op vakantie zijn. We mogen wel wijn proeven en met de paar woorden Engels die de jongeman spreekt vertelt hij dat zijn ouders het bedrijf verkocht hebben en na dit seizoen er mee op houden. “Jammer vertellen” wij hem en proeven wat er over is van de paar wijnen die er nog zijn. Die blijven wel heerlijk en we kopen een paar doosjes. We kunnen wel overnachten op het geasfalteerde plateau voor de woning maar dat trekt ons niet zo. En we verbazen ons dat jongeren in de leeftijd van in de 20 zo weinig beheersing van de Engelse taal hebben.

Op weg naar de wijnboer hebben we camperplaats gezien die ook schaduw biedt en we besluiten daar maar te overnachten. De navigatie stuurt via een heel andere route naar die plek maar we komen er vlot, en er is plaats genoeg. Het was vroeger een camping maar die is blijkbaar ter ziele. We zien geen mogelijkheid hoe en waar we kunnen betalen dus wachten maar af, misschien komt er nog iemand langs om geld op te halen. Het is tijd voor de lunch, straks kijken we misschien wel wat er in de omgeving is.

Vanmiddag is het nog warmer en broeierig dan gisteren. Met 35 graden in de schaduw en een gevoelstemperatuur van 43 is het niet erg uitnodigend om actief te worden. Ook Maxi heeft het warm en als ze een rondje mag lopen wil ze zo snel mogelijk terug en in de schaduw van de camper liggen. In de loop van de middag loopt de camperplaats aardig vol en wij zijn blij met wat schaduw en een vleugje wind. We houden het vanavond bij een lichte maaltijd van een klein bakje sla.

Na het eten doen een rondje over de camperplaats en zien dat het aantal campers flink is gegroeid tot naar schatting rond de 40. Er zullen later vanavond nog wel een paar bijkomen want dat is bijna altijd het geval. Maxi loopt gelijk door naar haar drinkbak als we weer bij de camper zijn en bij een mooie gele gloed van de ondergaande zon drinken we koffie. Het is nog steeds drukkend warm en de verwachting is dat het weinig zal afkoelen vannacht. We genieten nog van de kwetterende vogels die in de schemer met elkaar fluitend converseren.

Oef, hier is het ook warm, maar bij jullie…… Zelfs mijn grote vriendin Maxi is door de hitte bevangen zie ik!