Een heerlijke lunch

Frankrijk, La Flèche

Het was een lange zwoele nacht omdat de wind nagenoeg helemaal is gaan liggen. Alles stond open maar afkoelen deed het niet echt. En omdat de wind weggevallen was bleek er ook meer geluid in de omgeving te zijn dan we eerder hadden gemerkt. Het verkeer aan de overkant van het water ging de hele nacht door en ook de trein deed er een schepje bovenop. De koelkast in de camper heeft het duidelijk moeilijk met deze temperaturen.

Als we rond 9 uur buiten ontbijten is het met 20 graden aangenaam koel en Sandra gebruikt de ochtend voor wat onderhoud aan de camper en een kleine was.

Tegen 12 uur lopen we richting van het dorp want we willen lunchen bij een van de lokale restaurants. Op internet zagen we dat ze een betaalbaar menu voor de lunch hebben en dat lijkt ons wel wat. Voor ons uit loopt een grote groep ouderen, dus nog ouder dan ik al ben, ook naar het restaurant. Het blijkt dat zij een tafel binnen hebben gereserveerd en voor ons is buiten onder een scherm nog plek.

We besluiten het te houden bij een voor- en hoofdgerecht en dat blijkt een goede keus te zijn. Na een mooie en smakelijke appetizer van kikkererwten met kruiden vraag ik om de wijnkaart en die is net zo dik als mijn dijbeen! Ze hebben een enorme collectie heerlijke wijnen met bijbehorende prijzen. Een fles van € 50 is het slobbertje dat op de lijst staat maar wij gaan voor echt lekker en kiezen een Pouilly Fume en deze droge witte wijn smaakt bij het voorgerecht, een tartaar van vis, uitstekend. We krijgen nog wat heerlijk vers brood en een hapje tussendoor voor het hoofdgerecht. Sandra heeft een heerlijk stukje rundvlees op een bedje van groenten en aardappel en ik krijg kabeljauw met een luchtige saus van kreeft en een bedje van verschillende groenten. De bediening is perfect en we genieten volop. Langzaamaan vullen ook de andere tafels zich op deze dinsdagmiddag. Als afsluiter krijgen we een klein koekje van speculaas met pistachecreme en 2 vreemd uitziende witte staafjes waar heet water overheen wordt gegoten. Die witte dingen hebben we maar niet opgegeten!

We rekenen af zonder een hartverlamming te krijgen. de wijn is net zo duur als het eten, lopen weer terug naar de camping. We genieten nog na van de variatie in geuren en smaken die we net op ons bord hebben gehad.

De warmte slaat toe en we doen vanmiddag weinig meer dan schaduw zoeken en water drinken. Voor het diner, voor zover we daar na de lunch van vanmiddag nog behoefte aan hebben, fietst Sandra naar het dorp en koop brood en wat rilette en geitenkaas bij de lokale traiteur. Daar doen we het vanavond mee.

Lekker! Koelkast niet hoger dan stand 3! En evt het klepje buiten op het rooster er even afhalen.

Nick 2023-09-05 23:32:15

Prachtige reis! Geniet ervan.