Op de fiets naar Tours

Frankrijk, Saint-Pierre-des-Corps

We zijn laat naar bed gegaan nadat de op volle kracht draaiende ventilator een heel klein beetje van de hitte heeft verdreven. Buiten was het om middernacht nog 23 graden, binnen 28.

Om 8 uur loopt de wekker af en na het ontbijt zoeken we onze spullen bij elkaar, haken de MaxiTaxi aan de fiets van Sandra en volgen de aanwijzingen van Google Maps. We rijden door een soort van park langs het water en de ondergrond waar we op fietsen varieert van beton naar gravel en zand. Het is wel even worstelen om de MaxiTaxi door de hekken te laveren bij de eerste brug die we over moeten gaan. Bij de volgende brug over de Loire moeten we wat hoogte overwinnen en op de brug is een smal fietspad. De MaxiTaxi past er qua breedte maar net op maar we komen heel aan de overkant en de verdere weg gaat over een fietsstrook die ook deels getekend is op het trottoir. We vinden een mogelijkheid om in het centrum, vlak bij het Hotel de Ville, de fietsen neer te zetten en vast te maken aan een lantaarnpaal.

We lopen de stad in en komen in een grote winkelstraat die uitsluitend voor voetgangers bedoeld is en voor de tram die er doorheen rijdt. Het is beslist een sjieke straat met dure winkels zoals LaFayette. We volgen de borden richting van de oude stad en zien dat er nog wel wat onderhoud gepleegd moet worden aan veel panden. We lopen door de smalle straten en zijn blij met de schaduw. Op een van pleintjes kunnen we bij een terrasje aan de koffie en Maxi krijgt een bak water en maakt daar gelijk gebruik van.
We gaan weer verder en komen bij een vlooienmarkt waar driftig onderhandeld wordt over de prijs van spullen die wij naar het oud vuil zouden brengen. We wandelen door leuke steegjes en mooie pleintjes en treffen weer een markt. Het blijkt dat we al aangekomen zijn bij een van de dingen die we wilden bezoeken, de Markthallen van Tours. En voor die hallen is er dus nog een markt. We worstelen ons door de massa mensen die daar inkopen doen.
Daarna gaan we om de beurt de hallen in want Maxi mag niet naar binnen. Binnen is het heerlijk koel en bijna nog drukker dan bij de markt buiten. Het is een feest om te kijken naar het aanbod van soorten kaas, worst en vis. De uitgestalde groenten lijken wel een schilderij. Terwijl ik weer buiten op een stoeltje op Maxi pas gaat Sandra ook nog een rondje doen. De temperatuur buiten begint al weer flink op te lopen en we besluiten langzaam terug te gaan richting van het plein waar we fietsen hebben achtergelaten.
Ik heb nog wat rust nodig voor we terug zullen fietsen en vinden een broodjeszaak tegenover LaFayette en dat is net wat we nodig hebben. Terwijl genieten van een flesje frisdrank en een broodje kunnen rustig kijken naar de voorbijgangers. Het is al een stuk drukker dan toen wij aankwamen en de één loopt er sjofel gekleed bij, de ander of ze net van de catwalk komen. Dames in bijzondere outfits op schoenen waarvan ik me afvraag hoe ze kunnen lopen zo hoog zijn de hakken van de paarse schoenen onder een zwarte jurk. Ook erg bijzonder is de tram, erg modern van vormgeving en ik zie nergens een bovenleiding?

We vinden de fietsen waar we ze hebben achtergelaten en rijden weer het centrum uit. Om te voorkomen dat we weer door die hekjes moeten met de MaxiTaxi nemen we een andere route en dat blijkt maar deels makkelijker te zijn. De weg is druk en er is geen fietspad meer te vinden. Op de gok schieten we een andere straat in en dan kunnen via allerlei sluipwegen terug naar de camping. De terugweg was bijna het dubbele in afstand van de heenweg en we voelen de hitte al van het asfalt komen. Terug bij de camping is het eerst uitblazen en vocht innemen.

We lunchen laat en erg licht, veel trek hebben we niet. In delen demonteren we de MaxiTaxi en zetten we de fietsen weer op de drager. We volgen een mediterraans tempo. Een eind verderop, buiten de camping, begint iemand muziek te draaien en de bassen golven over de camping.
Na en uurtje wordt het rustiger en we kunnen zonder dreunende bassen genieten van een salade en een hamburger. We hebben gesprekken met onze nieuwe buren en en andere camping bewoners over van alles en nog wat. We zitten pas rond 9 uur aan de koffie terwijl de “muziek” op de achtergrond langzaam naar de voorgrond komt. Het is een mengeling van Afrikaanse en Arabische muziek en niet direct iets wat ik thuis zou opzetten. Hopelijk duurt het niet de hele nacht en kunnen we gewoon slapen. Maar niet veel later wordt de herrie aangevuld met vuurwerk en Maxi duikt bij de eerste mogelijkheid de camper in.