Harlingen, vergeet het maar

Nederland, Súdwest-Fryslân

We zijn vanmorgen gewekt onder een strak blauwe hemel en weinig wind. Niks te klagen zou je zeggen maar dat de bouwwerken verderop in de polder stipt om half acht beginnen met heien was toch niet helemaal onze wens 😬.
Maar het is wel lekker buiten van je ontbijt te kunnen genieten.

Even voor tien uur rijden we camping af richting Wieringerwerf om boodschappen te doen. We vinden zonder problemen een parkeerplaats voor de camper en Sandra leeft zich uit in de supermarkt. Niet veel later rijden we over de A7 richting Afsluitdijk. Daar wordt volop aan gewerkt en het verkeer kan slechts over 1 rijstrook. Niet dat we haast hebben dus genieten we van dit imposante bouwwerk. Even voor 11 uur rijden we Harlingen in op zoek naar de camperplaats. We zien verscheidene campers de tegengestelde richting op rijden en houden ons voor dat die plek gemaakt hebben voor ons. “Mispoes” dus. De camperplaats is vol en er staan al mensen in de wacht die hopen op een mogelijk vrij plekje. We kunnen wel vuil water lozen en maken daar ook maar gebruik van. We besluiten hier niet de dag af te wachten op een vrije plek want niemand van de aanwezigen zegt weg te gaan. We bellen een paar camperplaatsen in de wijde omtrek en overal krijgen we hetzelfde antwoord: “ vol!”. Bij de stadscamping in Bolsward klinkt gelukkig een ander geluid. Er is plek en we zeggen dat we er aan komen.

We rijden door het vlakke landschap. Wijde vergezichten afgewisseld met boerderijen en witte windmolens beheersen het uitzicht. We rijden door kleine dorpjes als Kornwerd en Pingjum. ik heb er ooit van gehoord maar was er nog nooit geweest. Dat kan ook weer van onze bucketlist afgestreept worden.

We vinden de camping in Bolsward en na de lunch wandelen we richting stad. Sandra denkt bij Sonnema, ja van de beerenburg, langs te gaan maar dat gaat mooi niet door. Alleen met een reservering vooraf kan de fabriek bezocht worden. We wandelen verder en stellen ons dan maar tevreden met een heerlijk ijsje. Bolsward is een leuk en gemoedelijk stadje met een rijke historie, maar in het hoogseizoen zal het erg druk en en dus minder aantrekkelijk zijn. Na een uurtje zijn we terug op de camping en trekken ons plan voor morgen. We bellen met de cp in Lekkum en ze hebben nog plek voor ons. Morgen dus weer een lange rit voor de boeg.

Dat is een leuke ronde in Friesland. Mooie provincie. Geniet lekker verder.

Marcel 2020-06-22 20:31:47

Oeee ijsjes maken altijd een hoop goed :-) veel plezier oompie en tante!