Goochel Maps ipv Google Maps

Duitsland, Longuich

We hebben een heerlijke rustige nacht gehad. We zijn de dag begonnen met heerlijke broodjes, want dat de bakker op zondag open is is in Duitsland heel gewoon.
Na het ontbijt ruimen we wat op en Maxi krijgt een rondje van Sandra terwijl ik de fietsen van de camper haal. Volgens de weersverwachting zou het in de ochtend licht bewolkt moeten zijn met een matig windje en vanmiddag zonovergoten met wat meer wind.

Het is niet warm dus we laten Maxi in de camper en wij fietsen richting de Moezel. Ik heb een route uitgezet in Google Maps van ongeveer 25 km. Zonder veel problemen vinden we de toegang tot de brug naar de andere kant van de Moezel. En daar begint Google te goochelen. Ga rechtsaf, ga linksaf, en ga rechtsaf zijn de commando's binnen een afstand van 50 meter terwijl we midden op de brug rijden. Doei, denk ik en we rijden de brug over. Maar dan?! Geen fietspad te zien langs de weg maar dat weerhoudt anderen er niet van gewoon op de weg te gaan rijden. Dat trekt ons bepaald niet maar we spotten een soort van fietspad. We steken over en volgen het pad dat even later flink omhoog gaat! We schakelen een versnelling terug en de ondersteuning wat hoger en klimmen omhoog. Boven aangekomen worden we beloond met een fraai uitzicht over de omgeving. Wijnvelden voor zover het oog kan zien afgewisseld met bossen en de Moezel slingert daar doorheen.
We vinden een soort van fietspad dat meer naar beneden gaat en met flink wat afremmen bij scherpe bochten komen we veilig beneden aan de weg. Aangezien er hier niets is wat op een fietspad lijkt en Google Maps alleen maar roept dat we én links én rechtsaf moeten nemen we dan maar de weg, strak rechts langs de vangrail blijvend. Zodra er iets is dat op een fietspad lijkt nemen we dat weer en even later rijden we tussen de wijnranken vol met grote trossen blauwe druiven. De oogst is hier duidelijk nog niet begonnen. We wachten intussen nog steeds op een beetje zon, want het is best frisjes.
We volgen de incidentele bordjes, goed verstopt achter takken en zo verschoten dat ze nauwelijks te zien zijn, naar Mehring en Pölich. Na Pölich wordt het echt zoeken, geen fietspad en geen borden meer! Alleen een soort spoor waar af en toe een tractor over zal rijden. Maar een kilometertje verder houdt ook dit pad. "Wat nu?"denken we in koor. We zien kans tussen het autoverkeer aan de overkant te komen en daar weer een fietspad te vinden. Helaas ligt het bezaaid met glas maar gelukkig krijgen we geen lekke band. Bij Thörnich kunnen we de Moezel weer oversteken via de brug die ook door auto's gebruikt wordt, maar we komen veilig aan de overkant.

Het fietspad aan de andere kant volgt de Moezel vrij aardig maar ligt ook vaak onder de bomen. Ook hier is het fris en we zien steeds meer donkere wolken verschijnen. De weersverwachting vandaag is ongeveer van het type Google Maps, je verwacht dat het klopt maar het komt niet uit! Desondanks hebben we een leuk rondje gefietst en belonen ons met een puntje taart bij de koffie.

Ook de middag is anders dan voorzien. Weinig zon en flinke wind maakt dat we een vest aantrekken om het buiten niet te koud te krijgen. We wandelen nog een stuk met Maxi, we vergapen ons aan de mooie huizen die er staan en lezen wat.

Zo'n mooie omgeving. Zijn wij ook eens geweest......lang geleden..... En dat puntje taart hebben jullie wel verdiend na zo'n fietstocht met hindernissen.