Even naar de buren

Nederland, Westerwolde

Vandaag staat een fietstocht naar Duitsland gepland. Het stadje Dörpen lijkt goed bereikbaar per fiets. Volgens de routeplanner kun je er in ongeveer 14 kilometer komen.

De routeplanners stuurt ons door de vesting Bourtange maar dat lijkt ons niet handig. De weg ligt vol middeleeuwse keien en de brug naar de vesting is afgesloten! We gaan er maar om heen. Een echt gezellige tocht is het niet, het fietspad ligt naast de Nweet ik veel. We rijden door landbouwgronden en langs fraaie Duitse optrekjes. Bij elke brug waar we over heen gaan moeten de fietsers afstappen, geen idee waarom. We doen het dan ook maar niet...

Dörpen heeft één langgerekte winkelstraat. Er zit van alles, ook het eiscafe is open maar we vinden het nog te vroeg. In de Lidl is het druk en de rij voor de kassa is lang. Voor het eerst boodschappen doen met mondkapje, ik vind het benauwd, maar goed het moet nu eenmaal. Aan het einde van de straat vinden we de slagerij, waar we nog wat inkopen doen. De leverworst blijkt bij thuiskomst super lekker. Hadden we maar een groter stuk gekocht?!

We besluiten om terug te fietsen naar de camping, dezelfde route terug. Aan het eind leidt de route ons toch door de vesting. Daar stranden we door de opbrekingen en keren weer om. Het is in de vesting wel een stuk drukker vergeleken met gisteren. Bij terugkomst op de camping is het rustig geworden op het veldje. Er zijn veel kampeerders vertrokken.

Het is nog steeds warm en we zitten lekker onder de luifel. Er druppelen weer nieuwe kampeerders binnen. Om 6 uur hebben we een flinke bui met onweer. Vanavond wordt er nog meer regen en onweer verwacht.

Zo te horen hebben jullie geen last gehad van de hoosbuien in het noorden. Hier alleen een enkel klein buitje en was het vannacht nog behoorlijk warm.