Naar en in Verdun

Frankrijk, Verdun

In Revin is het goed ontwaken. De heerlijke geuren van de bakkerij lokken. De croissants au beurre zijn snel gekocht. Na het ontbijt nog even stukje langs de Meuse.
We vertrekken naar Verdun. De Tom Tom heeft kuren en we rijden een rondje extra door Revin.
De weg voert ons door Bois Huet en door Bois de la Havetiere, schitterend en heel erg rustig.
We rijden dwars door Charleville-Mézières, hier waren we een paar jaar eerder. In deze omgeving zijn heel veel leuke plaatsen aan de Meuse ( de Maas) waar je prettig kan verblijven.

De route gaat voor het grootste gedeelte langs de oevers van Meuse. Hoe meer we richting Verdun komen hoe meer verwijzingen we krijgen voor herdenkingstekens en begraafplaatsen voor de vele slachtoffers van de 1e wereldoorlog. De begraafplaatsen zijn uitgestrekt en indrukwekkend.

De eerste aanblik van Verdun is mooi. Veel standbeelden en rijzige gebouwen. Vandaag besteden we wat meer tijd aan inkopen doen. Er is een hypermarche van Leclerq waar ik even los ga. Konijn, eend en kaasjes, heerlijk!
We rijden naar de camping waar we aansluiten in een rij. Dat hadden we niet verwacht. Het lijkt wel of we meedoen aan het programma “we zijn er bijna” want het zijn alleen maar landgenoten die elkaar begroeten of ze elkaar al jaren kennen. We krijgen een plaats toegewezen op een nagenoeg lege camping. Maar wel naast de landgenoten. Het valt mee, het zijn er maar een paar.

De plek is fijn, zon en schaduw zijn mogelijk. We installeren ons en besluiten morgen naar Verdun te gaan en vandaag lekker te luieren in de zon. Het is niet te warm dus tijd voor een stoofpotje konijn. Gezien de aankomende buien eten we wat vroeger dan gebruikelijk en dat lukt nog net buiten. Het grootste deel van de avond en nacht regent het stevig.

De volgende ochtend is daar weinig meer van te merken. We worden gewekt door een lange goederentrein die op 20 meter afstand langsdendert. Na het ontbijt vertrekken we naar het centrum van Verdun.

We lopen langs de immense wallen de stad in. De eerste straten in de stad geven een indruk van slecht onderhouden huizen maar het blijkt de soort steen te zijn die dat veroorzaakt. Met de kleurrijke luiken ziet het er van dichtbij beter uit. Het centrum van de stad ziet er goed onderhouden uit. Druk is het niet. Eerst lopen naar de Franse VVV voor een plattegrond.
Met de plattegrond in de hand lopen we wat rondjes in de stille stad. De terrasjes zijn zo goed als leeg, en dat op zaterdagmorgen. Na een heerlijke koffie lopen we terug richting camping. De overdekte markt is helaas gesloten. Maar het binnenste gedeelte van de citadel is te bezichtigen. We lezen de instructies: mondkapjes verplicht maar zien geen verbod voor een hond..... Het eenrichtingsverkeer is aangegeven en we gaan naar binnen. Zo’n honderd meter verder is de kassa en een groot bord verboden voor honden. Zelfde weg terug is geen optie, de deur om via de andere kant eruit te kunnen wordt niet open gedaan. Uiteindelijk lukt het iemand te bewegen de deur open te doen en we kunnen er weer uit.

Terug bij de camper zoeken we een lekker plekje en genieten we van het lezen en alle roodborstjes en musjes die af en aan vliegen en zich te goed doen aan alle kruimels die er liggen.

Jammer dat je er niet in mocht. Als dat het museum is net voor de stad, ik heb nog wat foto. Was best indrukwekkend. Net als de hele omgeving, inderdaad.

Nick 2020-08-30 00:48:00

Toch gek. Een paar jaar geleden Maxi met een muilkorf, nu l Laurens met een mondkapjes.