Terug naar de kust

Portugal, Viana do Castelo e Meadela

Na een rustige nacht op de camping in Braga genieten we van het ontbijt buiten in de zon.
We zijn vroeg wakker geworden en zijn even gaan douchen in het oude sanitair, laten we het maar houden op wisselbaden.....

Geheel verfrist breken we op en doen we een boodschap en tanken even bij de Intermarche. De pomp slaat steeds af en we doen het er maar even mee, dan maar niet vol. Het aantal tankstations onderweg is talrijk, dus volgende keer beter. Vandaag pakken we de N103 naar Viana do Castelo. Een mooi plaatsje aan de kust met volgens verkregen informatie een geweldig visrestaurant, reserveren is aanbevolen. De weg is prima en de omgeving prachtig.

In het plaatsje aangekomen zijn we bij camperplaats 3 (30337) tevreden. De eerste was wel erg ver van de stad af gezien onze plannen en je waaide er uit je broek. De twee plek was een overvolle parkeerplaats dus zijn we neergestreken op een zanderig stekkie bij de Marina. We besluiten om naar het visrestaurant te gaan lopen (25 minuten) en daar te lunchen. Zonder reservering gokken we er maar op. T’is toch maar maandag!

We hebben geluk, zonder reservering worden we naar een klein tafeltje geleid. We worden direct voorzien van bordjes met kleine hapjes en wat kaas en lekker brood. De geur in het restaurant is heerlijk. We bestuderen de kaart. Onze eerste keus valt op een gericht dat pas na 40 minuten klaar is omdat de ingrediënten langzaam garen. Dat vertelt een van de medewerkers ons. Hoewel we tijd genoeg hebben kiezen we wat anders. Keus genoeg trouwens. Het wordt een gerecht met rijst en vis. Ondertussen krijgen we de bestelde wijn. Een fles uit deze regio. Alleen de vorm van de fles is al bijzonder en de smaak is super.
Voordat het gerecht geserveerd wordt komt een jonge vrouw vragen of de koriander toegevoegd mag worden in de pan. We vragen om geen koriander toe te voegen, het is wel lekker maar Laurens kan er niet tegen. Fijn dat het gevraagd werd. Een grote pan komt op tafel met een flinke soeplepel erbij. We scheppen zelf op. Een mooie rode saus met rijst en heerlijke gare stukken vis erin en flink wat garnalen. Het is verrukkelijk. Op een restje saus na gaat de pan leeg......

We hebben hierna nog een klein plekje over voor een nagerecht. Een fantastische crème brule en verrassing van de chef gaan er nog goed bij. Aan de vriendelijke jonge vrouw vragen we of de wijn die we gedronken hebben hier in de buurt te koop is. Ze laat op de telefoon van Laurens via Google maps zien in welke winkel in deze plaats de wijn verkocht wordt. En wat betreft het reserveren, niets overdreven. Het restaurant zat echt tot de laatste tafel vol!

We rekenen af en lopen eerst nog een rondje door het nabijgelegen vervallen fort. Daarna gaan we richting centrum en vinden de bedoelde winkel met wijn. De wijn is niet meer te koop (op). De man in de winkel vertelt wat over de wijn uit deze regio en laat ons een goed alternatief zien. We nemen drie flessen mee.

Moe maar vooral voldaan keren we terug bij de camper.