Onverwachte logees en Dijon in

Frankrijk, Dijon

Gisteravond aan het eind van de avond liep Sandra nog even naar de container om wat afval weg te gooien en daar stonden 2 fietsers uit Italie die een plek zochten voor hun tent. Maar de camping en het kantoor zijn dicht dus aanmelden gaat niet lukken. Dat lossen we dan op een andere manier op door ze binnen te laten en hun tentje op te laten zetten voor onze camper. Wij hebben plek zat en morgen regelen ze het maar met de camping. Ze nemen het aanbod dolblij aan en maken kamp.

Als wij vanmorgen opstaan is hun tent al weer neergehaald en zijn ze aan het inpakken. Vandaag willen ze weer 100 km fietsen en we wensen ze een goede reis. Wij ontbijten en maken ons klaar om met de fiets naar het centrum van Dijon te gaan. Kort na 10 uur stappen we op en door een park fietsen we lekker beschut naar de stad. Het grootste probleem is nog waar we de fietsen met de MaxiTaxi kunnen achterlaten en zodra we een plek zien doen we dat maar.

We lopen verder richting centrum en het wordt langzaam drukker en we genieten al van de mooie goed en minder goed onderhouden gevels. We komen bij een groot plein en daar zien we ook een gelegenheid voor een kop koffie en een pain au chocolat. Maxi krijgt zonder te vragen een bak water en we genieten weer van het uitzicht en de mensen die voorbij komen. Na de koffie lopen we een stukje door het park zodat Maxi even een plas kan doen. We lopen op ons gemak door de stad maar moeten wel oppassen voor de jongeren op elektrische stepjes die hier overal doorheen racen. Bij het Musée Rude (dankjewel Nick voor de tip) gaan we om de beurt naar binnen en zien fraaie beeldhouwkunst. Daarna kijken we in de Eglise Saint-Michel en zien mooie glas in lood ramen.

Het volgende op ons wensenlijstje zijn La Conciergerie des Halles, de overdekte markt.we komen er rond half 1 aan en de kramen buiten zijn al begonnen met opruimen want ze sluiten om 1 uur. We lopen er samen door want hier mag Maxi wel mee naar binnen. Ook hier zijn de aangeboden etenswaren weer aantrekkelijk en verleidelijk uitgestald.
We gaan op zoek naar een terrasje om te lunchen en zoeken er een met een klein beetje zon en vinden er snel één. Het tafeltje dat we in eerste instantie kiezen mag niet wat dat is voor 4 personen. We krijgen een kleine tafel aan de rand van de weg toegewezen en bestellen het dagmenu. Ook nu krijgt Maxi ongevraagd water en ze maakt er graag gebruik van. Als voorgerecht krijgen we een heerlijke salade met inktvis en als hoofdgerecht op Thaise wijze gestoofd rundvlees. Terwijl wij genieten rijden de bestelwagens van de marktkooplui op centimeters langs zo smal is de straat. Terwijl we genieten bedenken we dat het misschien wel een goed idee is om morgenochtend vroeg samen terug te komen om inkopen te doen in de Hallen. Het is dan nog niet warm en Maxi kan dan in de camper blijven want zonder de MaxiTaxi fietst het toch net even makkelijker.

Na de lunch lopen we terug naar de Eglise de Notre Dame de Dijon want volgens de overlevering mag je een wens doen terwijl je je hand houdt op het uiltje, het symbool van Dijon, dat gebeeldhouwd is op de muur van deze kerk. Sandra maakt er gebruik van en nu maar afwachten of de wens vervuld gaat worden. Er worden veel wensen gedaan want het uiltje is aardig versleten.
We lopen terug naar de plek waar we de fietsen hebben achtergelaten en hopen dat ze er nog staan. We lopen maar 1 keer verkeerd omdat we een zijstraat missen maar vinden de fietsen terug zoals we ze hebben achtergelaten.

We rijden terug naar de camping en krijgen aan beide kanten krijgen we nieuwe buren, wij rusten uit en hebben tijd de indrukken van deze dag te verwerken. Voor de camping is ook nog een camperplaats waar campers op het asfalt staan met maximaal een meter tussenruimte zonder een greintje schaduw. In de loop van de middag meldt zich een enorme camper, een Concorde van een meter of 12 die zich er tussen wringt. Als de achterklep opengaat staat dat een Toyota Angola op mee op stap te gaan. Je kunt ook overdrijven denken wij en zijn blij met onze plek onze de bomen.

Na de rijkelijke lunch van vanmiddag hebben we niet veel nodig voor de avondmaaltijd. We hebben vers brood, wat kaas en rilette en met een glaasje wijn erbij is dat ruim voldoende. Na de maaltijd lopen we nog een stukje met Maxi door het bos voor we aan de koffie gaan. Het is heerlijk van temperatuur en zitten nog lang buiten.